"Jednocześnie pragnę wskazać, że Ministrowi Infrastruktury nie są znane bieżące cele inwestycyjne Miasta Gdynia, w którego gestii pozostaje decyzja co do priorytetów w zakresie koniecznych do wykonania inwestycji w zakresie podlegających miastu dróg publicznych." - stwierdził z upoważnienia Ministra Infrastruktury Stanisław Bukowiec, Sekretarz Stanu, odpowiadając na interpelację posła Michała Kowalskiego.
- Nie wygląda to dobrze i rodzi bardzo wiele wątpliwości. Najpierw podczas spotkania w Rumi doradca szefa MON, Maciej Samsonowicz ogłasza rychłe zajęcie się Estakadą Kwiatkowskiego w Gdyni, a potem okazuje się, że resort, które chyba reprezentował będąc doradcą ministra Kosiniaka-Kamysza informuje słowami wiceministra Pawła Bejdy, że być może, ale dopiero od 2027 roku, a potem Sekretarz Stanu Stanisław Bukowiec z upoważnienia Ministra Infrastruktury dobija tym, że w jego resorcie nikt nic nie wie o Estakadzie i że to "działka" władz Gdyni. Czy to jest normalne? - zastanawia się poseł Michał Kowalski.
W aspekcie słów, które kilkakrotnie padły ze strony przedstawicieli rządu w sprawie remontu czy modernizacji Estakady Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni, odpowiedź Stanisława Bukowiec, Sekretarz Stanu, upoważnienia Ministra Infrastruktury nie pozostawia wątpliwości, że ktoś kłamie.
Wszystko wskazuje na to, że politycy ekipy rządzącej oszukują Gdynian obiecując naprawę Estakady.
Wcześniej wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda definitywnie zdementował rewelacje doradcy szefa MON Macieja Samsonowicza, który zbijając polityczny kapitał popłynął w Rumi.
[ZT]73555[/ZT]
Natomiast Bukowiec szczegółowo przedstawił podejście rządu do Estakady. Polecamy lekturę całej odpowiedzi. Wynika z niej jednoznacznie, że Aleksandra Kosiorek nie prowadzi ani nie prowadziła żadnych rozmów z rządem w sprawie modernizacji Estakady Kwiatkowskiego.
Odpowiedź, którą publikujemy poniżej jasno pokazuje, że rząd nie przewiduje żadnych działań naprawczych, a władze Gdyni z prezydentką Aleksandrą Kosiorek na czele nie podejmują żadnych kroków, by Estakada stała się trasą podlegającą Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na interpelację numer 9465 Posła na Sejm RP Pana Michała Kowalskiego w sprawie estakady Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, przekazuję poniższe informacje w zakresie właściwości resortu infrastruktury.
W myśl art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 320, z późn. zm.), organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi. Na podstawie art. 19 ust. 5 przywołanej ustawy, w granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych jest prezydent miasta. Minister właściwy do spraw transportu sprawuje nadzór jedynie nad Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad, który jest zarządcą dróg krajowych.
Równocześnie pragnę poinformować, że mając na uwadze poprawę dostępności od strony lądu do Portu Morskiego w Gdyni resort infrastruktury podjął działania zmierzające do realizacji Drogi Czerwonej w Gdyni. Trwają prace przygotowawcze dla budowy Drogi Czerwonej w Gdyni. W październiku 2022 r. została podpisana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad umowa z firmą Mosty Katowice Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla tej inwestycji.
Odnosząc się zaś do kwestii włączenia Trasy Kwiatkowskiego do sieci dróg krajowych uprzejmie informuję, że Minister Infrastruktury w prowadzonej w 2018 r. korespondencji z Prezydentem Miasta Gdyni zadeklarował możliwość zaliczenia przedmiotowej drogi do kategorii dróg krajowych, o ile pan Prezydent uzna to za zasadne i pomocne. Do chwili obecnej Prezydent Miasta Gdyni nie wystąpił do Ministra Infrastruktury z wnioskiem o uzgodnienie w trybie przepisów ustawy o drogach publicznych zaliczenia Trasy Kwiatkowskiego do kategorii dróg krajowych.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych zaliczenie do kategorii dróg krajowych następuje w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw administracji publicznej, spraw wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej, po zasięgnięciu opinii właściwych sejmików województw, a w miastach na prawach powiatu – opinii rad miast.
W kwestii wsparcia finansowego miasta Gdyni przy utrzymaniu Trasy Kwiatkowskiego, uprzejmie przypominam, że w myśl art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 688) w granicach miast na prawach powiatu zadania w zakresie finansowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami publicznymi, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, finansowane są z budżetów tych miast.
Minister Infrastruktury dysponuje środkami jedynie na drogi krajowe, zarządzane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad i nie ma podstaw prawnych do wydatkowania środków na drogi nie będące drogami krajowymi i nie pozostające w jej zarządzie.
Trasa Kwiatkowskiego posiada kategorię drogi powiatowej (nr 1609G). W gestii Ministra Infrastruktury na wsparcie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego znajduje się Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, który powołany został ustawą z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg. Środki funduszu przeznaczane są między innymi na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych.
Wsparcie przyznawane jest na podstawie wniosków o dofinansowanie składanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach naborów przeprowadzanych na terenie każdego województwa. Za przeprowadzenie naboru oraz późniejszą ocenę wniosków o dofinansowanie odpowiadają wojewodowie. Kolejny nabór planowany jest na przełomie lipca i sierpnia 2025 r., będzie dotoczył dofinansowania udzielanego na 2026 rok.
Zadanie na drodze powiatowej nr 1609G mogłoby otrzymać dofinansowanie w ramach RFRD w przypadku złożenia stosownego wniosku w naborze przeprowadzanym przez Wojewodę Pomorskiego oraz spełnieniu kryteriów tego naboru. Informacje o najbliższym naborze wniosków na dofinansowanie zadań w 2026 r. dostępne będą na stronie internetowej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Na 2025 r. Miasto Gdynia otrzymało z RFRD ponad 9,8 mln zł na realizację zadania pn. Budowa drogi powiatowej nr 1641G ul. Wiczlińskiej na odcinku od SP 37 do stacji gazowej Wiczlino w Gdyni. Od początku istnienia Funduszu samorząd otrzymał łącznie prawie 27 mln zł na realizację inwestycji na drogach gminnych i powiatowych na terenie miasta z tego większość (ponad 20,5 mln zł) na zadania powiatowe.
W ramach RFRD jednostki samorządu terytorialnego mogą również otrzymać środki m.in. na budowę, przebudowę lub remont dróg wojewódzkich, dróg powiatowych lub dróg gminnych o znaczeniu obronnym, to tzw. zadania obronne.
Zgodnie z art. 39 ustawy o RFRD, Minister Obrony Narodowej wskazuje Prezesowi Rady Ministrów zadania obronne, wykonywane w ramach przygotowań obronnych państwa ujęte w programach obronnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. z 2024 r. poz. 248, z późn. zm.), rekomendowane do sfinansowania ze środków Funduszu.
Następnie Minister Obrony Narodowej informuje Ministra Infrastruktury o rozstrzygnięciu, w którym Prezes Rady Ministrów wskazał zadania obronne do sfinansowania. Jest to korespondencja niejawna. W konsekwencji Minister Infrastruktury zawiera z właściwą jednostką samorządu terytorialnego umowę o udzielenie finansowania.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz