Rozpoczyna się postępowanie przetargowe na zakup 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przetarg przewiduje również prawo opcji i rozszerzenie zamówienia o dodatkowe 10 pojazdów. Pociągi przeznaczone będą do obsługi połączeń aglomeracyjnych.
- Unowocześnianie taboru kolejowego naszego województwa to działania, na które od dawna oczekują mieszkańcy. Każdy nowy skład, który wyjedzie na trasy Szybkiej Kolei Miejskiej czy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to wzrost bezpieczeństwa pasażerów. Ważne jednak jest jeszcze to, by władze województwa pomorskiego walczyły o modernizacje linii kolejowych. Na remonty i elektryfikację czekają połączenia wychodzące z węzła PKP Chojnice: do Tczewa, Kościerzyny, Tucholi, Szczecinka i Piły. Nadal nie wiadomo, co z połączeniem Lipusz - Korzybie przez Bytów. Na wejście do XXI wieku czeka trasa ze Szczecinka do Słupska przez Miastko. Dopiero jak uda się wspólnie z PLK SA zmodernizować te trasy, będziemy mogli mówić, że Pomorze to również nowoczesna kolej - podkreśla Krzysztof Sławski, radny województwa pomorskiego.
* * *
Decyzję o rozpoczęciu postępowania podjął Zarząd Województwa Pomorskiego 8 lipca 2025 r.
Po pomorskich torach kursuje coraz więcej nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ale to nie koniec zakupów.
– Kontynuujemy zapoczątkowany kilka lat temu program wymiany taboru kolejowego na Pomorzu. Tym razem ogłaszamy przetarg na zakup 2 pojazdów, ale z opcją rozszerzenia zamówienia do 12 sztuk . Kolejne „elektryki” pozwolą dalej rozwijać transport kolejowy w naszym regonie i zapewnić komfortowe warunki podróży mieszkańcom i gościom Pomorza – oznajmia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Skorzystanie z prawa opcji będzie zależało od uzyskania zewnętrznego wsparcia.
– Będziemy wnioskować o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę i Klimat 2021-2027 – dodaje marszałek.
Składy będą kursować na linii SKM, z możliwością wydłużenia do Lęborka. Ale w przyszłości, po wybudowaniu linii PKM Południe będą mogły dojechać także do Kowal.
Charakterystyka pociągów będzie zbliżona do 8 aglomeracyjnych składów, które w tym roku przyjadą na Pomorze i będą wozić pasażerów pomiędzy stacjami Gdańsk Śródmieście i Wejherowo. Co to oznacza?
– Składy będą dostosowane do wysokości peronów na linii SKM, będą również miały zwiększoną liczbę drzwi, co przyśpieszy wsiadanie i wysiadanie – opisuje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Składy będą oczywiście klimatyzowane, a nad bezpieczeństwem podróżnych będzie czuwać monitoring. Zostanie również wydzielona przestrzeń dla rowerów. W pociągach zainstalowany będzie także defibrylator AED. Przewidywany termin dostawy pojazdów to pierwszy kwartał 2029 r.
Mówiąc o nowym przetargu, warto przypomnieć historię realizowanych przez samorząd województwa pomorskiego kolejowych zakupów. W latach 2022-2023 podpisane zostały kontrakty z firmą NEWAG na dostawę łącznie 45 elektrycznych składów.
– Już 16 z nich jeździ po pomorskich torach. A w tym roku przyjedzie kolejnych 17 składów. Ogłoszony właśnie przetarg jest kontynuacją trendu wymiany taborku kolejowego dla mieszkańców Pomorza –podkreśla wicemarszałek Bonna.
A nowoczesny tabor to oprócz dobrej oferty połączeń coś, co przyciąga pasażerów do kolei.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz