Ruch Społeczny Kocham Gdynię współtworzą eksperci w wielu dziedzinach. Specjalistą od edukacji jest Marek Hacia, który na czynniki pierwsze rozłożył temat związany ze zmianami w gdyńskich szkołach.
Każda przestrzeń samorządu wymaga systematycznego "doglądania" i stymulowania rozwoju przez inwestycje i przedsięwzięcia podnoszące atrakcyjność czy zadowolenie użytkowników i promocję w celu pozyskania nowych.
Obecne władze Gdyni idąc do wyborów zapewniały, że mają przepis na tak zwaną zmianę...
Póki co zmiana ta przede wszystkim uwidacznia się rozrostem "najwyższej" administracji przez powoływanie dyrektorów do spraw..., porażkami inwestycyjnymi - bałaganem w czasie modernizacji ul. Unruga i wpadką z drzewami przy budowie obwodnicy Witomina oraz zmianą Gdyńskiego Dialogu w Niezależną Gdynię.
Jedną z najważniejszych przestrzeni miasta jest edukacja!
Dziś przedstawiamy część pierwszą (a będą trzy).
EDUKACJA W GDYNI 2024/2025 - ESTETYKA ZAMIAST SYSTEMU
Początek wakacji to dobry moment, aby sprawdzić, jak miniony rok szkolny wpłynął na zmiany w gdyńskiej edukacji. Nie tę opartą na uśmiechniętych emotkach z mediów społecznościowych ani konferencyjnych sloganach. Tylko na: faktach, liczbach i doświadczeniach nauczycieli, uczniów oraz rodziców.
Podczas ostatniej sesji absolutoryjnej prezydent Aleksandra Kosiorek mówiła o „sukcesach w edukacji”. Wymieniała otwarte konkursy na stanowiska dyrektorów, 100% wpływów z najmu przekazywane szkołom oraz intensyfikację remontów w placówkach. A jak wygląda rzeczywistość? Znacznie mniej optymistycznie…
OTWARTE KONKURSY - OCENA NA PLUS, ALE…
Procedury naboru na stanowiska dyrektorskie - jak i każde inne w sektorze publicznym - są od zawsze otwarte, a informacje ogłaszane jawnie. W tym przypadku wspomniana „otwartość” to możliwość bycia obserwatorem na rozmowach konkursowych - dobry krok, jednak warto pamiętać, że w komisji - tak jak wcześniej - są przedstawiciele: rady rodziców, rady pedagogicznej, organu prowadzącego, kuratorium oświaty czy związków zawodowych. To, czego zdecydowanie brakuje, to jasne, standaryzowane i publicznie jawne zasad ewaluacji pracy tych dyrektorów oraz informacji o planach kadrowych. Konkurs to nie wszystko - liczy się jakość późniejszego zarządzania i realne wsparcie dla nowych dyrektorów.
NAJEM 100% DLA SZKÓŁ - KROK DOBRY, ALE NIESTABILNY
Zgodnie z obowiązującą uchwałą, 100% dochodów z najmu nieruchomości szkolnych wraca obecnie do placówek - to pozytywna zmiana w porównaniu do wcześniejszych 50%. Choć formalne umocowanie w uchwale stanowi krok w dobrym kierunku, mechanizm ten wciąż nie gwarantuje pełnej stabilności. Brak jest bowiem rozwiązań długoterminowych, które chroniłyby szkoły przed potencjalnymi zmianami w przyszłości. Tymczasem placówki edukacyjne planują zakupy, remonty i inne działania w oparciu o te wpływy, co przy niestabilności finansowania może prowadzić do trudności i chaosu budżetowego.
Dodatkowo, wiele szkół osiąga znaczną część przychodów z najmu związanego z treningami sportowymi dzieci i młodzieży - a te objęte są zniżkami dla najemców, których udziela gmina, w związku z tym potencjalny przychód jest mocno zaniżony. Wzrost do 100% dotyczy wyłącznie najmów komercyjnych (m.in. bez sportowego szkolenia dzieci i młodzieży), ale również plany ujęte w dochodach są na poziomie niemożliwym do zrealizowania.
REMONTY - POWIERZCHOWNOŚĆ ZAMIAST MODERNIZACJI
Tak, remonty się odbywają. Ale ich skala bywa symboliczna: odmalowanie ściany, wymiana pojedynczego zlewu, uzupełnienie ubytków farbą. To nie jest modernizacja - to łatanie dziur. Owszem, część szkół przeszła adaptację przeciwpożarową, ale to nie sukces strategiczny - to przymus, wynikający z konieczności przyjęcia zerówek. Przedstawianie tego jako sukces to manipulowanie faktami. Brak jest jakiejkolwiek nowej dużej inwestycji - budowy hali sportowej, kompleksu boisk czy rozbudowy. To wszystko w poprzednich latach obywało się w miarę możliwości, ale regularnie i w każdym roku.
Ciąg dalszy nastąpi…
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz