Bardzo często zdarza się, że gminy albo nie organizują konsultacji społecznych w oparciu o przepisy albo sprawę traktują po macoszemu i niestety nie do końca zgodnie z zasadami.
Jerzy Terechów, radny gminy Czarne ma wiele wątpliwości w związku i nazewnictwem spotkań, które rzekomo miały być konsultacjami społecznymi.
Terechów postanowił sprawdzić u źródła podstawy ogłaszania rzekomych konsultacji społecznych, czy były one ogłaszane według zapisów ustawy o samorządzie gminnym i innych ustaw oraz rozporządzeń m.in. ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz prawem lokalnym wynikającym z uchwał Rady Miejskiej w Czarnem.
„Zgodnie z Uchwałą NR 0007.30.2015 Rady Miejskiej w Czarnem z dnia 1 czerwca 2015r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Konsultacji Społecznych Miasta i Gminy Czarne:
§15. 1. Raport z konsultacji, zawierający ich przebieg i wynik, podaje się do wiadomości publicznej na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy pod adresem www.czarne.pl., portalach społecznościowych oraz w Biuletynie Informacji Publicznej pod adresem www.bip.czarne.pl nie później niż w ciągu 30 dni od zakończenia konsultacji.
2. Wyniki konsultacji winny w szczególności uwzględniać analizę uzyskanych informacji, a w przypadku opinii i propozycji, ich zestawienie wraz ze stanowiskiem Burmistrza Czarnego do wszystkich kategorii opinii i propozycji zawartych w zestawieniu, z zastrzeżeniem § 5 ust. 2 pkt 4.
W związku z powyższym proszę o udostępnienie mi protokołu i raportu z przeprowadzonych konsultacji społecznych miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru farmy wiatrowej w gminie Czarne ogłoszonych przez Burmistrza Czarnego w dnia 14.03.2025r. oraz zestawienia uwag mieszkańców, z podziałem na przyjęte oraz odrzucone. W przypadku uwag odrzuconych proszę o uzasadnienie powodów odrzucenia, z przyporządkowaniem każdego uzasadnienia do poszczególnych uwag.
Proszę również o przesłanie zarządzeń, na podstawie których przeprowadzono konsultacje.
W aspekcie „konsultacji" zorganizowanych przez firmę Anel, proszę o kopię wniosku, w którym występuje ona o zarządzenie konsultacji.
Proszę również o kopie rachunku dla firmy Anel za udostępnienie sali. Proszę również o informacje na jakiej podstawie zbierane były podpisy osób uczestniczących w spotkaniach (rzekomych konsultacjach) i gdzie znajdują się te listy z podpisami. Czy zostały zabezpieczone zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych. W tym przypadku proszę również o oświadczenia inspektora ochrony danych osobowych.
Proszę także o stanowisko Burmistrza Miasta i Gminy Czarne w aspekcie rzekomych konsultacji społecznych w sprawie uznania spotkań z mieszkańcami jako niezasadne z powodu braku spełnienia warunków prawnych, np. braku zarządzenia czy nie przedstawienia w porę listy uwag oraz protokołu.”
* * *
Punktem wyjścia do myślenia o konsultacjach społecznych jako procesie dialogu i włączania mieszkańców w decydowanie o wspólnocie, w której żyją, jest Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, a konkretnie art. 4 Konstytucji, który stanowi, że władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu i to On ją wykonuje, bądź to przez przedstawicieli wybieranych w wyborach powszechnych, bądź bezpośrednio, oraz art. 54, 61 i 74, wyznaczające standardy dostępu do informacji o działaniu organów władzy publicznej.
Bezpośrednią podstawą prawną do przeprowadzenia konsultacji społecznych w samorządzie są przepisy następujących ustaw:
Jeśli chodzi o konsultacje społeczne z mieszkańcami:
Jeśli chodzi o konsultacje społeczne z organizacjami pozarządowymi:
Zgodnie z tymi przepisami rząd i samorządy mogą przeprowadzić konsultacje społeczne w wypadkach przewidzianych ustawą (wtedy często są one obowiązkowe) oraz w innych sprawach ważnych dla wspólnot samorządowych.
W realiach samorządów najczęstszymi konsultacjami o charakterze obowiązkowym są te wynikające z następujących przepisów:
Więcej: poradnik.ngo.pl/co-to-sa-konsultacje-spoleczne
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz