Zamknij

Dalecka: z Chojnic tylko do Kościerzyny Północ

Mariusz Sieraczkiewicz za: PKP PLK 21:24, 02.06.2025 Aktualizacja: 06:47, 04.06.2025
Skomentuj foto Marcin Gromadzki Public Transport Consulting/FB foto Marcin Gromadzki Public Transport Consulting/FB

Właśnie rusza długo oczekiwana modernizacja kolejowej linii 201 (Gdynia Port - Bydgoszcz przez Żukowo, Kościerzynę, Bąk, Lipową Tucholską, Wierzchucin, Maksymilianowo). Pojawią się nowe rozwiązania komunikacyjne, ale również utrudnienia.

- Mam nadzieję, że przebudowa linii kolejowej 201 przebiegnie sprawnie i pasażerowie połączenia Chojnice Kościerzyna nie odczują tej tymczasowej zmiany. W perspektywie będziemy mieli lepsze połączenia z Gdynią i Gdańskiem. Na nowe tory wyjadą składy elektryczne. Zapowiadane są również pociągi pospieszne, które będą zatrzymywały się w Kościerzynie. Teraz władze powiatu, ale również miasta Chojnice powinny rozpocząć rozmowy w sprawie elektryfikacji linii kolejowych przechodzących przez Chojnice, po których kursują pociągi do Tczewa przez Czersk, Starogard Gdański, Tucholi, Piły, Szczecinka przez Człuchów, Czarne. Obiecywali to w 2019 roku szumnie ogłaszając Pakt na Rzecz Rozwoju Chojnickiej Kolei. Na razie jedynie wyremontowano dworze, który póki co świeci pustkami - podkreśla Mirosława Dalecka, radna powiatu chojnickiego.

Kościerzyna Północ

"Aż nie do wiary, że w którymś z widocznych na zdjęciu miejsc, za niespełna dwa miesiące powstanie końcowo-początkowy przystanek dla pociągów jadących z Chojnic.

Tymczasowy przystanek kolejowy Kościerzyna Północ ma być zlokalizowany na wysokości ulic Kartuskiej i Łąkowej, na odcinku linii 211 (Chojnice – Kościerzyna) przed wiaduktem nad linią 201.

Ma on pełnić funkcję tymczasowego przystanku na czas modernizacji głównej linii nr 201 (Kościerzyna – Gdynia).

Przystanek będzie służyć jako początkowy i końcowy dla pociągów regionalnych z kierunku Chojnic, gdy stacja Kościerzyna zostanie wyłączona z użytku w trakcie przebudowy.

Dziś jeszcze nic nie zapowiada węzła przesiadkowego w tym miejscu." - sprawę przedstawił znawca spraw 

* * *

Szybsze podróże w kierunku Trójmiasta

W zakres prac wchodzi modernizacja 27 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii, oraz 8 km linii nr 214 Somonino – Kartuzy, co umożliwi powrót pociągów na tę trasę i bezpośrednie połączenie Kościerzyny z Kartuzami. Linie zostaną zelektryfikowane. Prace obejmą także ponad 70 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty i przepusty. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa LCS Kościerzyna i nowej nastawni w Somoninie.

Mieszkańcy tej części Kaszub zyskają lepszy dostęp do kolei. Przebudowane zostaną stacje i przystanki na linii nr 201 – Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino. Dostęp do kolei zwiększy się dzięki budowie nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii nr 214. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Z wyższych konstrukcji łatwiej będzie można wejść do pociągów.

Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Zakończenie wszystkich robót planowane jest w 2028 r.

Nowa jakość kolei z Bydgoszczy do Trójmiasta

Modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo - Kościerzyna - Gdynia poprawi komunikację Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą w ramach alternatywnego połączenia kolejowego. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty połączeń dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Realizacja zadania zapewni lepsze skomunikowanie kolei z innymi środkami transportu, a dobudowa torów oraz ich elektryfikacja poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Modernizacja linii nr 201 zapewni sprawną wymianę handlową i poprawę warunków przewozu towarów koleją w kierunku portów morskich w Gdańsku i Gdyni, co przełoży się na rozwój przemysłu w skali krajowej. Realizacja całego projektu została zaplanowana w ramach perspektywy finansowej do roku 2030.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz za: PKP PLK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%