Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Daj bliskim chwilę,
którą zapamiętają
Kup prezent
Zamknij

Senator Rybicki sprawdza Via Maris

Mariusz Sieraczkiewicz/foto pbpr.pomorskie.pl 06:36, 19.08.2023 Aktualizacja: 08:20, 14.10.2025
3

Dojechać do Władysławowa to problem nie tylko okresu sezonu wakacyjnego. Mimo zmniejszenia ilości turystów droga do słynnego „Władka” i dalej w prawo na Hel i w lewo do Karwi cały czas jest pełna ruchu.

Latem zdarzają się takie dni, w których korek jest stanem permanentnym.

Rozwiązaniem jest powstanie alternatywnej drogi. O tym mówi się, nie tylko na Pomorzu od lat.

Via Maris

O tym, że niezbędne jest nowe połączenie drogowe Władysławowa z Gdynią nie trzeba nikogo przekonywać. Korki na drodze wojewódzkiej 216, zwłaszcza w sezonie letnim praktycznie uniemożliwiają komunikację. Tylko w roku 2015 z drogi korzystało ponad 12 tys. pojazdów na dobę. Projekt Via Maris nazywany jest drogą rozwoju. Arteria będzie stanowić trasę tranzytową dla kierowców jadących w stronę północnych rejonów województwa pomorskiego. Ma to znaczenie zwłaszcza w kontekście, planowanych działań związanych z rozwojem morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Via Maris znacząco usprawni dojazd do portów serwisowych.

* * *

Konsultacje społeczne

W czerwcu odbywały się konsultacje społeczne projektu "Studium Sieciowe i Studium Korytarzowe dla nowego połączenia drogowego Via Maris od projektowanego węzła Gdynia Północ (w ciągu Drogi Czerwonej) do Portu Władysławowo wraz z obwodnicą Władysławowa".

Od 5 do 13 czerwca 2023 roku odbywały się spotkania konsultacyjne dotyczące opracowywanej dokumentacji pn. Studium Sieciowe i Studium Korytarzowe dla nowego połączenia drogowego Via Maris od projektowanego węzła Gdynia Północ (w ciągu Drogi Czerwonej) do Portu Władysławowo wraz z obwodnicą Władysławowa.

Na spotkaniu Wykonawca zadania wyjaśnił na czym polega Studium Korytarzowe oraz nakreślił główne problemy komunikacyjne, które planowana droga miałaby rozwiązać. Zaprezentowane zostały wnioski z analizy stanu istniejącego oraz założenia projektowe przyjęte na podstawie przeprowadzonych analiz. Mieszkańcy zostali również zapoznani z zaproponowanymi przez Wykonawcę korytarzami drogi oraz prognozami ruchu dla poszczególnych wariantów. Na zakończenie zaprezentowano kryteria, którymi Wykonawca będzie się kierował przy wyborze wariantu najbardziej optymalnego.

Głównym calem spotkania było zapoznanie mieszkańców i wszystkich zainteresowanych z aktualnym stanem prac nad dokumentacją oraz zebranie głosów od publiczności.

Nowe połączenie drogowe pod nazwą Via Maris ma docelowo połączyć projektowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Drogę Czerwoną, odcinek od Obwodnicy Zachodniej Trójmiasta do nowego Terminalu Pasażerskiego w Porcie Gdynia, z terenami portowymi znajdującymi się w zachodniej części Portu Gdynia, w tym z terenami tak zwanej Doliny Logistycznej. Następnie omijając tereny zurbanizowane Redy ma stanowić jako połączenie tranzytowe, alternatywne połączenie służące obsłudze Władysławowa i miejscowości nadmorskich Półwyspu Helskiego. Dokumentacja swoim zakresem obejmuje także obwodnicę Władysławowa wraz z połączeniem w kierunku portu.

* * *

Sprawą zajął się senator Sławomir Rybicki.

W lipcu br. skierował on do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka oświadczenie.

Senator już wcześniej w 2021 roku pytał o prace związane z budową nowego połączenia Gdyni z Władysławowem.

Teraz w oświadczeniu zawarł pytania:

1. Na jakim etapie są obecnie prace związane z projektem budowy drogi Via Maris?

2. Co udało się zrealizować od sierpnia 2021 r. do dzisiaj?

3. Czy ustalony został harmonogram realizacji inwestycji? Jeśli tak, to jaki? Jeśli nie, to z jakich powodów?

4. Czy w budżecie państwa zabezpieczone są środki finansowe na prace projektowe oraz realizację budowy drogi Via Maris? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Jeśli nie, to z jakich powodów? Czy planuje się zabezpieczenie takich środków? Jeśli tak, to kiedy i w jakiej wysokości?

5. Jaki jest aktualnie planowany termin zakończenia inwestycji i oddania drogi do użytku?

6. Czy zainteresowane inwestycją samorządy otrzymały od ministerstwa szczegółowe informacje w zakresie realizacji niniejszej inwestycji? Jeśli tak, to kiedy? Jeśli nie, to z jakich powodów?

(Mariusz Sieraczkiewicz/foto pbpr.pomorskie.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (3)

kolejny odgrzewany..kolejny odgrzewany..

4 0

kotlet...
Taki za pięć dwunasta...

Może by pan senator zapytał swojego partyjnego kolegi, byłego premiera, dlaczego tuż przed migracją w 2014 roku do Parlamentu Europejskiego (w trakcie kadencji rządu), na odchodnym skreślił OPAT z listy Planu Budowy Dróg Krajowych?

"Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane"
To chyba jasne postawienie sprawy, samorządy same mają sobie z tym lokalnie poradzić...
Polemizuje pan z kolegą??!

Dla wyjaśnienia viaMaris nie ma sensu bez OPAT, a ściślej, bez budowy przedłużenia obwodnicy Trójmiasta na drugą stronę magistrali kolejowej. To zaledwie 2-3 km drogi, której nie można wybudować od lat 70' ubiegłego wieku... I które, niestety, są największym kosztem tego całego przedsięwzięcia (niezależnie od nazwy)...

Obecnie sytuacja się nieco zmieniła i od czasu uruchomienia S6 ruch turystyczny z głębi kraju zyskał alternatywę. Jednak wymaga to dalszych prac w Luzinie i budowy płynnego połączenia z północą.

Przedłużenie obwodnicy oraz rozwiązanie pozostałych konfliktów z siecią kolejową (Pucka, Hutnicza x2, Piaskowa, Chrzanowskiego) nadal jest krytycznym wyzwaniem dla Gdyni i portu.

viaMaris w proponowanym kształcie traci na "sile argumentu" i może być realizowana siłami powiatów, pod warunkiem budowy węzłów w Gdyni i Luzinie. Jak Gdynia jest do tego "wyzwania" nastawiona, wszyscy wiemy. Tym bardziej że w pobliskiej Rumi taki tunel powstał...

Fajnie jest oczekiwać od państwa, ale główny beneficjent tej inwestycji, "przemysł turystyczny" również nie ma zamiaru partycypować w rozwoju infrastruktury. Chociażby w modernizacji drogi do Jastrzębiej Góry. No, chyba że to atrakcja turystyczna w postaci reliktu brukowanej drogi... To taka pomorska specjalizacja...??!

17:03, 19.08.2023
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

a może tak pociągiema może tak pociągiem

2 0

Jednak chyba się to nie uda...
Pan pogada, senatorze, z kolegą...
Wieści z okolic urzędu marszałkowskiego...

Do 2027 roku Pomorskie nie wyda ani grosza na rewitalizację linii kolejowych. Rządowy program Kolej+ był dla samorządu województwa pomorskiego zbyt kosztowny i nie zgłosił do niego żadnego przedsięwzięcia.

Odpowiedź urzędu marszałkowskiego na pytanie o powody nieskorzystania z funduszy rządowego programu Kolej+ sygnalizuje coś więcej: niepokojący zwrot w polityce inwestycji transportowych Pomorskiego. W regionalnym programie operacyjnym województwa nie zostały zaplanowane rewitalizacje linii kolejowych.

Zasygnalizowano odwrót województwa od wydawania pieniędzy na przywracanie ruchu na nieczynnych liniach kolejowych. A tych w Pomorskiem jest wiele.

00:16, 21.08.2023
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

w Tatrach...w Tatrach...

1 0

Po słowackiej stronie funkcjonuje tramwaj łączący wszystkie tatrzańskie kurorty wzdłuż podnóża Tatr Wysokich.

Może to jest rozwiązanie i dla nadmorskich miejscowości?
Warunki znacznie łatwiejsze...

00:21, 21.08.2023
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu dziendobrypomorze.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%