Kolej ze Słupska do Lęborka zmienia się na naszych oczach. Efekty inwestycji już dostrzegają podróżni, korzystając z przebudowywanych na trasie stacji i przystanków. To jedno z największych zadań infrastrukturalnych, realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe SA na Pomorzu. Warta ponad 1,8 mld zł netto modernizacja dofinansowana jest ze środków unijnych – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).
Na modernizację linii kolejowej 202 czeka nadal odcinek Gdynia Chylonia - Lębork przez m.in. Rumię, Redę, Wejherowo, Luzino. Mimo wielu zapowiedzi nie określono jeszcze konkretnych terminów rozpoczęcia robót.
Nadal nie rozwiązana jest również kwestia budowy tunelu (wiaduktu) w ciągu ul. Puckiej od strony ul. Chylońskiej, gdzie trasa samochodowa krzyżuje się z liniami kolejowymi 201, 202, 250 (SKM). Władze Gdyni milczą w tym temacie i brak jakichkolwiek informacji. Na dodatek przy ul. Puckiej został postawiony płot wokół działki, na której ma ruszyć kolejna inwestycja deweloperska, co definitywnie zablokuje budowę tunelu uniemożliwiając wprowadzenie rozwiązania podobnego do tego, którym poruszają się kierowcy w Rumi Janowie.
Jak widać w Słupsku można, a w Gdyni?
Modernizacja odcinka Lębork – Słupsk (linia kolejowa 202 Gdańsk Główny – Stargard) wraz ze stacją Słupsk zapewni nową jakość podróżowania koleją w kierunku Trójmiasta.
Dotychczas na stacji Słupsk przebudowano układ torowy w kierunku Ustki, nastawnię Lokalnego Centrum Sterowania (trwają prace wykończeniowe i instalacyjne) oraz tory prowadzące do bazy Przewozów Regionalnych. Gotowy jest układ torowy w obrębie torów towarowych oraz nowe tory odstawcze do obsługi taboru. Trwa budowa peronu nr 3 oraz torów w obrębie części osobowej stacji. Ich oddanie do eksploatacji planowane jest na wrzesień br. Na terenie miasta przebudowywane są 3 wiadukty kolejowe. Zbudowano i oddano do użytku tymczasowy most na rzece Słupia, gdzie obecnie trwa przebudowa mostu stałego.
Stacja Słupsk zyska nowe, oczekiwane przez podróżnych oblicze. Z wyższych peronów łatwiej wsiądziemy do pociągów, a z przejścia podziemnego na perony wjedziemy windami. Zachowane i odrestaurowane zostaną zabytkowe wiaty oraz kioski, podkreślające historyczny charakter stacji. Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwi orientację, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów. Na stacji powstanie dodatkowy, czwarty peron, zintegrowany z miejskim węzłem transportowym, który umożliwi lepsze wykorzystanie układu torowego stacji w sprawnym i bezpiecznym prowadzeniu ruchu pociągów. Nowy peron powstanie również w Kobylnicy Słupskiej, zwiększając tym samym możliwości obsługi podróżnych na trasie Słupsk – Szczecin.
Na trasie Lębork – Słupsk, gotowe są dwa nowe tory na szlaku Lębork – Pogorzelice. Pociągi jeżdżą także po nowym torze między Jezierzycami Słupskimi a Słupskiem. Oddane do eksploatacji zostały nowe tory nr 1 i 3 na stacji Potęgowo. Na stacjach Potęgowo i Damnica zmodernizowano zabytkowe nastawnie, z których ruch pociągów prowadzony jest za pomocą komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Pociągi jeżdżą również po zmodernizowanym moście nad rzeką Łupawa – największym obiekcie inżynieryjnym na prawie 50-kilometrowym odcinku objętym przebudową. Podróżni korzystają z nowych peronów na przystanku Leśnice oraz stacjach Potęgowo i Damnica. Trwa budowa nowych przystanków w Runowie, Łebieniu i Siemianicach, które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego.
Między Lęborkiem a Słupskiem przebudujemy wszystkie stacje i przystanki, które staną się bardziej dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Dodatkowy dostęp do pociągów umożliwią 3 nowe przystanki: w Runowie, Łebieniu oraz Siemianicach.
Dobudowa drugiego toru zwiększy przepustowość linii, co pozwoli na uruchomienie większej liczby pociągów. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork – Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń, czas podróży między Gdynią a Słupskiem dla najszybszych pociągów skróci się około 15 minut.
Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Po zakończeniu modernizacji linii i wdrożeniu systemu łączności GSM-R na sieci kolejowej zarządzanej przez PLK S.A., możliwe będzie rozpoczęcie zabudowy systemu ETCS, co pozwoli w przyszłości podnieść prędkość pociągów na zmodernizowanej trasie do 200 km/h.
Wykonawcą prac na stacji Słupsk jest firma Torpol S.A. Wartość robót to blisko 562 mln zł netto (691 mln zł brutto). Wykonawcą prac na odcinku Lębork – Słupsk jest firma Intercor Sp. z o.o. Wartość robót to 1,284 mld zł netto (1,579 mld zł brutto).
Zakończenie prac budowlanych na stacji Słupsk oraz na odcinku Lębork – Słupsk planowane jest na listopad 2026 r.
Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk” realizowany jest w ramach dwóch perspektyw finansowych:
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz