Większość urzędów wojewódzkich opublikowała już wyniki naborów wniosków o objęcie w roku 2026 r. dopłatą przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
- Gmina Czersk otrzyma 939 682,35 zł na 13 linii autobusowych. Jest to wniosek jednoroczny, tylko na 2026 rok. Natomiast Powiat Chojnicki 306 740,40 zł i też jest to projekt jednoroczny. Powiat aplikował o fundusze tylko dla jednej linii autobusowej. Mam nadzieję, że pozyskane pieniądze zostaną odpowiednio spożytkowane i mieszkańcy odczują to, że samorządy dbają o komunikację i walczą z wykluczeniem. Na terenie naszego powiatu jest jeszcze wiele miejsc, do których nie docierają autobusy i nie dociera również kolej. Jak są narzędzia i możliwości trzeba z nich korzystać - podkreśla Mirosława Dalecka, radna powiatu chojnickiego.
- Powiat Bytowski otrzyma z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych 6 268 824,54 zł na rok 2026. I władze powiatu będą musiały to rozdzielić na 72 linie autobusowe, tyle zadeklarowano we wniosku. Przypomnę, że nasz powiat należy do tych najbardziej wykluczonych komunikacyjnie. Od lat borykamy się z problemem likwidacji kolei w Bytowie i przez braku połączenia ze Słupskiem i Kościerzyną, z której łatwiej dojechać pociągiem do Gdańska czy Gdyni. Na terenie powiatu na przykład w gminie Miastko znajdują się szkoły średnie, dla których organem prowadzącym jest starosta. Dlatego obowiązkiem powiatu jest zapewnienie dojazdów z każdej gminy. Liczę, że to zostanie dobrze ogarnięte i mieszkańcy będą zadowolenie z ustalonych rozwiązań - mówi Wojciech Duda, radny powiatu bytowskiego.
* * *
Funkcjonujący od 2019 roku fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej to instrument wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego.
W pierwszym roku funkcjonowania FRPA dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych kwotą 10 mln zł, ale już rok później dofinansowanie w wysokości 139 mln zł przyznano na 2834 linii. W następnych latach te liczby sukcesywnie rosły, by w 2024 roku osiągnąć poziom 860 mln zł rozdysponowanych na wsparcie dla 7663 linii komunikacyjnych.
Po nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, w tym również ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w 2023 roku zwiększono budżetu FRPA z 800 mln zł do 1 mld zł.
Nabory do FRPA na 2026 rok w poszczególnych województwach trwały od 21 listopada do 5 grudnia br. Wyniki naborów opublikowało dotychczas 10 spośród 16 urzędów wojewódzkich – prezentujemy je w formie załączników poniżej.
mam/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz