Posłowie Michał Kowalski i Kazimierz Smoliński dokonali kontroli poselskiej w Urzędzie Miasta Gdyni w temacie modernizacji Estakady Eugeniusza Kwiatkowskiego. Towarzyszył im radny województwa pomorskiego Roman Dambek.
- Postanowiliśmy sprawdzić, co dzieje się z modernizacją Estakady Kwiatkowskiego – kluczowej drogi dla tysięcy mieszkańców i całego portu w Gdyni. Od kilku miesięcy trwa wyścig medialny a politycy koalicji rządzącej i samorządowcy opowiadają o konieczności remontu Estakady. To wiemy! Teraz czas na sprawdzenie na ile są to tylko opowieści, a na ile realne działania, które wreszcie zakończą się rzeczywistym rozpoczęciem inwestycji - podkreśla poseł Michał Kowalski, który był inicjatorem kontroli poselskiej.
Jako jedyny poseł z Gdyni od kilku miesięcy interpeluje i składa poselskie oświadczenia w sprawie funkcjonowania Estakady Kwiatkowskiego.
[ZT]74871[/ZT]
[ZT]75531[/ZT]
"Chcemy wiedzieć:
– dlaczego remont wciąż się opóźnia,
– jakie środki zostały zabezpieczone,
– kiedy wreszcie ruszą realne prace.
Estakada to krwiobieg Gdyni – a bezpieczeństwo kierowców i sprawna komunikacja miasta to sprawa priorytetowa. Nie pozwolimy, by kolejne obietnice zastępowały działania!" - dodaje poseł Kowalski.
* * *
Jako że posłowie nie uzyskali odpowiedzi na pytania dotyczące potencjalnej odpowiedzi na stawiane pytania, publikujemy zestaw, który został złożony do prezydentki Gdyni.
I. Stan przygotowania inwestycji
1. Czy Miasto Gdynia dysponuje aktualną dokumentacją techniczną oraz ekspertyzami konstrukcyjnymi dotyczącymi stanu Estakady Kwiatkowskiego, w tym jej nośności, stanu podpór, dylatacji oraz konstrukcji nawierzchni?
2. Kiedy wykonano ostatnią kompleksową ekspertyzę techniczną całego obiektu (nie tylko przegląd okresowy)? Prosimy o wskazanie wykonawcy, daty oraz zakresu badań.
3. Czy miasto posiada analizę ryzyk technicznych dla poszczególnych segmentów Estakady wraz z rekomendacjami naprawczymi i szacowanym kosztem realizacji zaleceń?
4. Czy w ostatnich latach wystąpiły przypadki awarii, uszkodzeń lub zdarzeń drogowych wynikających ze stanu technicznego Estakady? Jeśli tak - jakie działania naprawcze podjęto?
II. Gotowość do rozpoczęcia robót budowlanych
5. Czy miasto Gdynia posiada kompletny projekt wykonawczy i pozwolenie na budowę dla planowanych prac remontowo-modernizacyjnych Estakady Kwiatkowskiego?
6. Jeśli nie - na jakim etapie znajduje się proces przygotowania dokumentacji projektowej i uzyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych (środowiskowych, budowlanych, własnościowych)?
7. Czy miasto jest w stanie rozpocząć faktyczne prace budowlane w ciągu 12 miesięcy od pozyskania środków zewnętrznych?
8. Jakie elementy przygotowania inwestycji (np. przetarg, projekt wykonawczy, nadzór inwestorski) mogą stanowić ryzyko opóźnienia?
9. Czy został opracowany harmonogram rzeczowo-finansowy prac wraz z etapami umożliwiającymi utrzymanie ruchu drogowego i tranzytowego?
III. Bezpieczeństwo ruchu i ciągłość funkcjonowania portu
10. Czy miasto Gdynia zleciło wykonanie analizy wpływu prac budowlanych na ciągłość ruchu towarowego i komunikację z portem Gdynia, terminalami przeładunkowymi i przedsiębiorstwami strategicznymi?
11. Czy analizowano ryzyko ograniczenia przepustowości dróg dojazdowych do portu oraz potencjalne straty ekonomiczne wynikające z ograniczeń ruchowych w czasie remontu?
12. Czy w ramach przygotowań opracowano plan objazdów i alternatywnych tras dla ruchu ciężkiego i tranzytowego (w tym wojskowego), zapewniających ciągłość łańcuchów dostaw?
13. Czy przygotowano wariantowy scenariusz organizacji ruchu w razie konieczności całkowitego zamknięcia fragmentu Estakady?
14. Czy w analizach uwzględniono potencjalne konsekwencje dla jednostek wojskowych oraz infrastruktury logistycznej o znaczeniu obronnym zlokalizowanej w rejonie portu?
IV. Finansowanie i współpraca międzyinstytucjonalna
15. Na jakim etapie znajduje się proces ubiegania się o środki zewnętrzne (rządowe, unijne, programy infrastrukturalne)?
16. Czy złożono już wniosek o dofinansowanie lub czy przygotowano wniosek w ramach konkretnego programu (np. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, FEnIKS, KPO)?
17. Czy miasto prowadzi uzgodnienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, Ministerstwem Infrastruktury, PKP PLK lub Zarządem Morskiego Portu Gdynia w zakresie koordynacji działań inwestycyjnych?
18. Czy przewiduje się udział finansowy Skarbu Państwa lub spółek portowych w realizacji zadania, biorąc pod uwagę jego kluczowe znaczenie dla gospodarki morskiej?
V. Zarządzanie ryzykiem i komunikacja publiczna
19. Czy miasto opracowało plan zarządzania ryzykiem na wypadek opóźnień lub braku środków finansowych, który pozwoliłby zabezpieczyć konstrukcję przed dalszą degradacją?
20. Jakie działania informacyjne i komunikacyjne są przewidziane wobec mieszkańców, przedsiębiorców i kierowców zawodowych w przypadku rozpoczęcia robót o dużej skali?
VI. Perspektywa strategiczna
21. Jak miasto ocenia ryzyko dla bezpieczeństwa transportowego, gdyby w najbliższych latach doszło do dalszej degradacji technicznej obiektu i konieczności jego zamknięcia?
* * *
Przypominamy, że poseł lub senator mają ustawowe prawo przeprowadzić kontrolę bez uprzedniego umawiania się z prezydentem miasta.
Ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora
Art. 20. [Interwencja poselska i senatorska]
1. Poseł lub senator ma prawo podjąć - w wykonywaniu swoich obowiązków poselskich lub senatorskich - interwencję w organie administracji rządowej i samorządu terytorialnego, zakładzie lub przedsiębiorstwie państwowym oraz organizacji społecznej, a także w jednostkach gospodarki niepaństwowej dla załatwienia sprawy, którą wnosi we własnym imieniu albo w imieniu wyborcy lub wyborców, jak również zaznajamiać się z tokiem jej rozpatrywania.
2. Organy i jednostki, wymienione w ust. 1, wobec których poseł lub senator podjął interwencję, są obowiązane najpóźniej w ciągu czternastu dni powiadomić posła lub senatora o stanie rozpatrywania sprawy i w terminie uzgodnionym z posłem lub senatorem ostatecznie ją załatwić.
3. Kierownicy organów i jednostek, o których mowa w ust. 1, są obowiązani niezwłocznie przyjąć posła lub senatora, który przybył w związku ze sprawą wynikającą z wykonywania jego mandatu, oraz udzielić informacji i wyjaśnień dotyczących sprawy.
4. Legitymacja poselska lub senatorska upoważnia parlamentarzystę do wstępu na teren jednostek, o których mowa w ust. 1.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu dziendobrypomorze.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz