Jerzy Terechów jako prezes Stowarzyszenia „Czarne. Tu się dzieje!” wystąpił do władz gminy Czarne z wnioskiem o bycie stroną w postępowaniu dotyczącym między innymi konsultacji w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w którym znalazłaby się zgoda na postawienie farm wiatrowych oraz biometanowni.
- Reprezentując między innymi mieszkańców Nadziejewa i Czarnego chciałem móc z pozycji strony wyartykułować nasze zastrzeżenia. Były petycje, protesty i jednoznaczne stanowisko większości mieszkańców, w którym wyraziliśmy się jasno – nie chcemy ani wiatraków, ani biometanowni – podkreśla Jerzy Terechów, radny gminy Czarne.
Wniosek został przyjęty i jest procedowany! Został przygotowany projekt uchwały przyjmujący wniosek Terechowa.
Władze gminy Czarne, żeby udowodnić, iż reprezentują linię budowania dialogu społecznego, o czym cały czas mówi premier Donald Tusk, winny dopuścić Stowarzyszenie „Czarne. Tu się dzieje!” do bycia stroną w procesie stanowienie o gminie, w tym przypadku w materii konsultowania i uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podczas debaty o przedstawianym projekcie uchwały okaże się, czy władze gminy czegoś panicznie się boją czy nie! Nie chcą mieszkańców dopuszczać do głosu.
* * *
Projekt uchwały
Na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.) oraz art. 243 w zw. z art. 242 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572 z późn. zm.) Rada Miejska w Czarnem uchwała, co następuje:
1. Po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Skarg Wniosków i Petycji, Rada Miejska w Czarnem uznaje się za organ niewłaściwy do rozpatrzenia wniosku Stowarzyszenia ,,Czarne. Tu się dzieje!", Nadziejewo 37, 77-330 Czarne z dnia 28 czerwca 2025 r. (data wpływu do Biura Rady Miejskiej w Czarnem: 25 lipca 2025 r.) skierowanego jednocześnie do „Burmistrza i Rady Miasta i Gminy Czarne", „o dopuszczenie organizacji społecznej do udziału w postępowaniu na prawach strony (dot. planowanej budowy farmy wiatrowej w gminie Czarne pow Człuchów oraz w okolicach miejscowości Krzemieniewo)" oraz postanawia przekazać przedmiotowy wniosek Burmistrzowi Gminy Czarne, jako organowi właściwemu do jego rozpatrzenia.
2. Uzasadnienie stanowiska Rady Miejskiej w Czarnem stanowi załącznik do uchwały.
3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Czarnem, którego zobowiązuje się do zawiadomienia wnioskodawcy o przekazaniu wniosku właściwemu organowi wraz z odpisem uchwały.
4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznikiem do projektu uchwały Rady Miejskiej w Czarnem w sprawie odrzucenia wniosku Stowarzyszenia „Czarne. Tu się dzieje!” jest uzasadnienie, w którym czytamy:
W dniu 25 lipca 2025 r. do Biura Rady Miejskiej w Czarnem wpłynął w formie pisemnej wniosek Stowarzyszenia „Czarne. Tu się dzieje!", z dnia 28 czerwca 2025 r. (data wpływu do Biura Rady Miejskiej w Czarnem: 25 lipca 2025 r.) skierowany jednocześnie do „Burmistrza i Rady Miasta i Gminy Czarne", „o dopuszczenie organizacji społecznej do udziału w postępowaniu na prawach strony (dot. planowanej budowy farmy wiatrowej w gminie Czarne pow. Człuchów oraz w okolicach miejscowości Krzemieniewo)".
Na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm. — dalej: „u.s.g."), rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji.
W związku z powyższym, stosowanie do swoich kompetencji wynikających z przepisu art. 19 ust. 2 u.s.g, Przewodniczący Rady Miejskiej w Czarnem przekazał przedmiotowy wniosek do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Czarnem. Wymaga zauważenia, że art. 2 pkt 6 ustawy z 14.06.196(1r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572 z późn. zm. - dalej k.p.a.) stanowi, że ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o organach administracji publicznej - rozumie się przez to ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2. Ponadto, art. 241 k.p.a. wskazuje, że przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Art. 242 § 1 k.p.a, stanowi, że wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku.
Ponadto, przepis art. 31 kp.a. stanowi, że:
§ 1. Organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem:
1) wszczęcia postępowania,
2) dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny. § la. Organizacja społeczna, o której mowa w § 1, może brać udział w postępowaniu w imieniu i na rzecz pracownika delegowanego na terytorium RP lub z terytorium RP albo pracodawcy delegującego pracownika na terytorium RP lub z terytorium RP - za zgodą strony w imieniu i na rzecz której występuje w postępowaniu.
§ 2. Organ administracji publicznej, uznając żądanie organizacji społecznej za uzasadnione, postanawia o wszczęciu postępowania z urzędu lub o dopuszczeniu organizacji do udziału w postępowaniu. Na postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania lub dopuszczenia do udziału w postępowaniu organizacji społecznej służy zażalenie.
§ 3. Organizacja społeczna uczestniczy w postępowaniu na prawach strony.
§ 4. Organ administracji publicznej, wszczynając postępowanie w sprawie dotyczącej innej osoby, zawiadamia o tym organizację społeczną, jeżeli uzna, że może ona być zainteresowana udziałem w tym postępowaniu ze względu na swoje cele statutowe, i gdy przemawia za tym interes społeczny.
§ 5. Organizacja społeczna, która nic uczestniczy w postępowaniu na prawach strony, może za zgodą organu administracji publicznej przedstawić temu organowi swój pogląd w sprawie, wy-rażony w uchwale lub oświadczeniu jej organu statutowego.
Art. 65 k.p.a. stanowi, że § 1. Jeżeli organ administracji publicznej, do którego podanie wniesiono, jest niewłaściwy w sprawie, niezwłocznie przekazuje je do organu właściwego, zawiadamiając jednocześnie o tym wnoszącego podanie. Zawiadomienie o przekazaniu powinno zawierać uzasadnienie.
§ 1a. Zawiadomienie o przekazaniu sprawy zawiera również informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2016/679, w zakresie clonych przetwarzanych przez organ przekazujący, chyba że wnoszący podanie posiniła te informacje, a ich zakres lub treść nie uległy zmianie.
§ 2. Podanie wniesione do organu niewłaściwego przed upływem przepisanego terminu uważa się za wniesione z zachowaniem terminu.
Nadto, art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie (Dz. U. z 2024 r., poz. 1940 z późn. zm.. dalej: „u.u.i.ś.o.") wskazuje, że organizacje ekologiczne, które powołując się na swoje cele statutowe, zgłoszą chęć uczestniczenia w określonym postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa, uczestniczą w nim na prawach strony, jeżeli prowadzą działalność statutową w zakresie ochrony środowiska lub ochrony przyrody, przez minimum 12 miesięcy przed dniem wszczęcia tego postępowania. Przepisu art. 31 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się.
W tym miejscu należy również zaznaczyć, że zgodnie z art. 18b ust. 1 u.s.g. zakresem przedmiotowym objęte zostały wnioski i petycje składane przez obywateli. Tak jak w przypadku skarg, przyjąć należy, że ustawodawca pisząc o wnioskach miał na myśli wnioski, o których mowa w art. 241 KPA, a pisząc o petycjach - petycje regulowane w ustawie z 11.7.2014 r. o petycjach (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 870). Zatem tak jak w przypadku skarg, także w przypadku wniosków i petycji, rada gminy przy ich rozpatrywaniu powinna stosować przepisy odpowiednio k.p.a. i ustawy o petycjach (Tak: Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz. Red. dr Paweł Drembkowski i inni. 12.10.2023 r. Nr wydania 1 — art. 18b u.s.g. — LEGALIS).
W związku z powyższym, mając na uwadze treść i żądanie przedmiotowego wniosku, Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Czarnem nie posiada kompetencji w zakresie realizacji wniosku. Należy bowiem zaznaczyć, że wnioskodawca wnosi wprost o dopuszczenie wnioskodawcy jako organizacji społecznej do udziału we wskazanym postępowaniu (administracyjnym) na prawach strony, które dot. planowanej budowy farmy wiatrowej w gminie Czarne oraz w okolicach miejscowości Krzemieniewo, powołując się w treści wniosku na przepis art. 31 § 1 k.p.a. oraz art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie.
Zatem, przedmiotowy wniosek niewątpliwie zawiera żądanie o dopuszczenie organizacji społecznej do udziału w postępowaniu administracyjnym na prawach strony, co znajduje uzasadnienie w przepisie art. 31 k.p.a. i może zostać zrealizowane przez organ wykonawczy gminy, a nie w postępowaniu wnioskowym zgodnie z przepisem art. 241 i następne k.p.a., które jest prowadzone według właściwości przez organ stanowiący gminy. Jest to istotne, ponieważ właściwość organu w postępowaniach administracyjnych, a zatem również wniosku o dopuszczenie organizacji społecznej do udziału w postępowaniu administracyjnym na prawach strony zgodnie z art. 31 k.p.a. oraz art. 44 ust. 1 organ wykonawczy u.u.i.ś.o., badana jest na podstawie art. 65 k.p.a. przez organ wykonawczy gminy (Burmistrza Gminy Czarne). Natomiast właściwość organu stanowiącego gminy (Rady Miejskiej w Czarnem) w postępowaniu wnioskowym, badana jest na podstawie art 243 k.p.a., zaś organ stanowiący gminy może rozpatrywać jedynie wnioski w zakresie przedmiotowym określonym w art. 241 k.p.a. Przedmiotowy wniosek niewątpliwie nie może zostać zakwalifikowany jako wniosek określony przepisem art. 241 k.p.a.
Dodać należy, że organy zobowiązane do rozpatrywania wniosków mają wiązek przestrzegania swej właściwości z urzędu. Zgodnie z art. 242 § 1 k.p.a. wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku.
Mając powyższe na uwadze, jedyną formą działania w takiej sytuacji jest przekazanie przedmiotowego wniosku zgodnie z właściwością Burmistrzowi Gminy Czarne tj. na podstawie art. 243 k.p.a.
W związku z powyższym, Komisja Skarg Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Czarnem na posiedzeniu w dniu 25 lipca 2025 r., po zapoznaniu się z opinią radcy prawnego, jednogłośnie zarekomendowała przekazanie przedmiotowego wniosku według właściwości do Burmistrza Gminy Czarne.
W tym stanie rzeczy, podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne i konieczne.
* * *
Teraz decyzję musi podjąć Rada Miejska w Czarnem.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz