Poseł Rafał Siemaszko skierował do ministra infrastruktury interpelację w sprawie potrzeby uregulowania zasad korzystania z pojazdów kempingowych (camperów) oraz stworzenia systemu punktów obsługi camperów (POC).
"W ostatnich latach w Polsce obserwuje się dynamiczny wzrost popularności turystyki camperowej. Szacuje się, że liczba zarejestrowanych pojazdów typu „camper” rośnie o kilkanaście procent rocznie, a jednocześnie coraz więcej turystów zagranicznych przyjeżdża do Polski tego typu pojazdami. Zjawisku temu nie towarzyszy jednak odpowiednie uregulowanie prawne." - podkreślił poseł Siemaszko.
Obecnie w polskim systemie prawnym brak jest spójnych przepisów określających:
- definicję campera jako pojazdu o szczególnym przeznaczeniu do tymczasowego zamieszkiwania,
- zasady postoju i parkowania camperów poza kempingami,
- wymogi sanitarne dotyczące opróżniania zbiorników ściekowych i odpadów,
- warunki techniczne i lokalizacyjne punktów obsługi camperów (POC),
- uprawnienia gmin w zakresie wyznaczania stref postoju i egzekwowania przepisów porządkowych.
Brak jednolitych regulacji prowadzi do licznych konfliktów lokalnych, niekontrolowanego „dzikiego campingu”, zanieczyszczenia środowiska oraz sporów interpretacyjnych pomiędzy użytkownikami pojazdów, a samorządami i służbami porządkowymi. Zarazem coraz więcej gmin turystycznych deklaruje potrzebę wprowadzenia przepisów porządkujących tę sferę w sposób zrównoważony, umożliwiający rozwój turystyki camperowej, a jednocześnie chroniący środowisko i interesy mieszkańców.
W tej sytuacji zasadne wydaje się rozważenie przez Ministerstwo Infrastruktury przygotowania kompleksowej regulacji ustawowej przewidujący m.in.:
- wprowadzenie legalnej definicji campera,
- określenie dopuszczalnego czasu postoju w przestrzeni publicznej (np. 24 godziny poza strefami wyznaczonymi),
- ustanowienie standardów technicznych i sanitarnych dla punktów obsługi camperów (POC),
- nadanie gminom kompetencji do tworzenia „Stref Campera”,
- wprowadzenie kar za nielegalne zrzuty ścieków i biwakowanie w miejscach zabronionych (m.in. plaże, parki narodowe),
- delegację dla ministra do wydania rozporządzeń wykonawczych w zakresie norm technicznych, bezpieczeństwa i sanitarności.
Podobne rozwiązania przyjęto w 2025 r. w Grecji (ustawa N.5170/2025), a także wcześniej w Austrii, Niemczech czy Hiszpanii, gdzie stworzenie sieci publicznych punktów obsługi camperów znacząco ograniczyło nielegalne zrzuty ścieków i poprawiło porządek w przestrzeni turystycznej.
W związku z powyższym poseł Rafał Siemaszko skierował do Ministra następujące pytania:
- Czy Ministerstwo Infrastruktury prowadzi lub planuje prace legislacyjne nad kompleksową ustawą regulującą zasady korzystania z pojazdów kempingowych (camperów)?
- Czy ministerstwo rozważa wprowadzenie definicji „campera” do ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustanowienie szczególnych zasad postoju i parkowania tych pojazdów?
- Czy resort zamierza opracować, w porozumieniu z samorządami i Ministerstwem Klimatu i Środowiska, standardy techniczne punktów obsługi camperów (POC) umożliwiających bezpieczne opróżnianie zbiorników ściekowych i pobór wody pitnej?
- Czy w ramach programów wsparcia infrastruktury turystycznej (np. fundusze krajowe i unijne) rozważane jest współfinansowanie tworzenia sieci POC przez gminy turystyczne?
- Czy ministerstwo analizowało rozwiązania przyjęte w innych państwach UE (np. Grecja, Niemcy, Francja) w zakresie regulacji „wild campingu” i czy planuje ich adaptację do polskich realiów?
foto MemoryCatcher / pixabay.com
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz