- Chcemy ten fundusz w kolejnych latach nie tylko utrzymywać, ale zwiększać jeśli chodzi o finansowanie – powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec zapowiadając zmiany w Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg. Dodatkowe pieniądze mają trafić m.in. do miast na prawach powiatu.
- Chciałabym wierzyć w to, że znajdą się pieniądze na remonty dróg w naszym powiecie i gminy będą mogły składać wnioski o dotacje. Jak będzie, przekonamy się w praktyce. W każdym razie nie podlega wątpliwości, że remont krajowej dwudziestki dwójki to stanowczo za mało. W przypadku naszego powiatu, który jest nastawiony na turystykę wiele dróg stanowi utrapienie dla kierowców. Nie trzeba daleko szukać - droga z dworca Rytel, połączenie drogowe z Mylof do Męcikału czy trasa dojazdowa do Fojutowa leżącego na granicy z województwem kujawsko-pomorskim, po stronie którego są piękne wyremontowane szosy. To nie są wizytówki! Liczę zatem, że zarówno powiat chojnicki jak i gminy w nim leżące uzyskają odpowiednie wsparcie do doprowadzenia ważnych dróg do należytego stanu, bo przecież nie tylko o wizerunek chodzi, ale również o bezpieczeństwo! - podkreśla Mirosława Dalecka, radna powiatu chojnickiego.
W Sejmie podczas odpowiedzi na pytania posłów w sprawie zmian w funkcjonowaniu Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i planów rozwoju infrastruktury drogowej w całym kraju wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec zapowiedział prace nad zwiększeniem środków na inwestycje w tym zakresie. Zaznaczył, że planowane zmiany są odpowiedzią na potrzeby jednostek samorządu terytorialnego.
„Chcemy ten fundusz w kolejnych latach nie tylko utrzymywać, ale zwiększać jeśli chodzi o finansowanie” – powiedział Bukowiec. „My się wsłuchujemy w ten głos samorządów i analizujemy te oczekiwania” – dodał.
Poinformował, że prowadzone są prace nad kontynuacją funduszu, ponieważ w obecnym kształcie RFRD zakłada wsparcie finansowe dla samorządów do roku 2030. Resort chciałby też zwiększyć zakres zadań umożliwiając wsparcie dla innych jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi m.in. o miasta na prawach powiatu prowadzące inwestycje na drogach krajowych i wojewódzkich. Jak zaznaczył Bukowiec „w tej chwili one stanowią, te zadania, dość duże obciążenie dla budżetów tych samorządów”.
„Planując zmianę w tym katalogu podmiotów, jednostek samorządu terytorialnego, myślimy o miastach na prawach powiatu, a także o miastach wojewódzkich. Oczywiście, żeby ten program się ziścił, musimy również postarać się o wsparcie finansowe. Musimy powiększyć ten fundusz, no bo rozumiecie państwo, że to są nowe zadania, które nie będą też mało kosztować” – podkreślił Bukowiec.
Przypomniał również, że nabór wniosków o dofinansowanie z RFRD na 2026 r. został ogłoszony pod koniec lipca i pierwsze listy zadań rekomendowanych do dofinansowania powinny wpłynąć do resortu w najbliższych dniach. W tym roku podobnie jak w latach ubiegłych wsparcie dla samorządów przewidziane jest na poziomie 2,7 miliarda złotych.
„Podkreślam, że środki są i będą przyznawane samorządom. Zależy nam na poprawie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozwoju nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury” – zaznaczył Bukowiec.
Wiceminister infrastruktury zaznaczył, że jeśli chodzi o inwestycje drogowe rząd planuje realizację zadań m.in. w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 z perspektywą roku 2033 i Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030.
mr/
foto aleksandarlittlewolf / freepik.com
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz