Zamknij

Gruchała: będą nowe połączenia kolejowe dla małych i średnich miast, w tym do Chojnic

PAP 08:17, 24.09.2025 Aktualizacja: 15:48, 26.09.2025
Skomentuj PAP PAP

Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało plan uruchomienia kilkunastu nowych tras przebiegających przez małe i średnie miasta. Pierwsze połączenia mają ruszyć jeszcze w tym roku.

- To bardzo ważna informacja nie tylko dla mieszkańców Chojnic i powiatu chojnickiego. Zyskamy bezpośrednie połączenia ze Szczecinem przez Człuchów, Szczecinek, Złocieniec. Nowy skład ma obsługiwać również połączenie z Kostrzynem przez Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski. Są to kursy z Gdyni i oczywiście potem powrotne. Chojnice znów mają szansę stać się ważnym węzłem komunikacyjnym na styku czterech województw: naszego pomorskiego, zachodniopomorskiego, kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego. Jednak nadal czekamy na elektryfikację i przywrócenie połączenie z Nakłem przez Sępólno Krajeńskie, czyli powrót pociągów na linię kolejową 281, która docelowo wiodła aż do Oleśnicy pod Wrocławiem. Liczę na to, że doczekam sprawnej i zelektryfikowanej kolei w Chojnicach - podkreśla Michał Gruchała z Chojnickiego Dialogu.

Pociągi dalekobieżne...

Jak przekazał resort infrastruktury, spółka PKP Intercity podjęła decyzję o zwiększeniu liczby połączeń do małych i średnich miast w całej Polsce. Dzięki nowym trasom dostęp do pociągów dalekobieżnych zwiększy się dla 3,5 mln Polaków.

Ministerstwo poinformowało, że siatka połączeń została zaprojektowana tak, aby zapewnić dostęp do pociągów dalekobieżnych mieszkańcom małych oraz średnich miast, w tym 14 miejscowościom, do których pociągi pasażerskie od wielu lat nie kursowały.

„Dotrzemy do 14 miejscowości, które dotąd nie były uwzględnione na mapie połączeń dalekobieżnych. To przełom – bo po latach przerwy wracamy do miejsc, w których pociągi pasażerskie nie zatrzymywały się od 20, 30, a nawet 40 lat” – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Zgodnie z informacją resortu, nowe trasy obejmą następujące miejscowości:

  • Warszawa – Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo);
  • Białystok – Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
  • Kraków – Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
  • Warszawa – Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);
  • Kraków – Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);
  • Warszawa – Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
  • Gdynia – Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
  • Poznań – Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
  • Kraków – Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
  • Kraków – Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę);
  • Warszawa – Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
  • Gdynia – Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).

Pierwsze połączenie ma ruszyć jeszcze w tym roku.

„Będzie to trasa Gorzów Wielkopolski – Poznań. Kolejnym, w 2026 roku, będzie połączenie z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy. Pozostałe połączenia będą systematycznie uruchamiane wraz z odbiorami 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych” – przekazał resort.

 

mc/


 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%