Zamknij

Ruszczyk: Komisja Skarg, Wniosków i Petycji proponuje uznać moją skargę za zasadną

Mariusz Sieraczkiewicz 22:04, 26.11.2025 Aktualizacja: 22:36, 26.11.2025
Skomentuj

"W planie jutrzejszej sesji Rady Miejskiej w Redzie znajduje się projekt uchwały dotyczącej mojej skargi na działanie burmistrza na szkodę mieszkańców przy ustalaniu stawki wynagrodzenia firmy Sanipor w aneksie dotyczącym odbioru i zagospodarowania odpadów (Druk nr 245)." - informuje Marcin Ruszczyk.

Skarga Marcin Ruszczyka była rozpatrywana na tym słynnym posiedzeniu Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, z której dwóch mieszkańców zostało wyproszonych. Wtedy podczas dyskusji radni doszli do wniosku, że skarga jest zasadna i takie zdanie zaplanowali przedłożyć Radzie Miejskiej.

"Komisja Skarg, Wniosków i Petycji w uzasadnieniu proponuje uznać skargę za ZASADNĄ.

Czy uchwała w takiej formie zostanie podjęta zależy od radnych.

To będzie trudne głosowanie dla radnych, którzy są jednoczenie zatrudnieni w jednostkach podlegających burmistrzowi.

Czy będą reprezentować interes swoich Wyborców, czy swojego przełożonego?" - podsumował Ruszczyk.

Jaką decyzję podejmą radni?

Przekonamy się podczas głosowania. Pojawiły się informacje, że od początku tygodnia trwa wzajemne namawianie zwolenników burmistrza do odrzucenia skargi...

Uzasadnienie do uchwały Nr XXIII/ /2025 Rady Miejskiej w Redzie z dnia 27 listopada 2025 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Miasta Redy.

W dniu 15 października 2025 r. do Rady Miejskiej w Redzie wpłynęła skarga Pana M.R., na działanie Burmistrza Miasta Redy przy ustalaniu treści i podpisaniu aneksu do umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Miasta Redy w latach 2024-2026. Według art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.), rada gminy rozpatruje skargi na działania burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych, w tym celu powołuje Komisję Skarg, Wniosków i Petycji.

Członkowie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na posiedzeniach, które odbyły się w dniach 6 listopada 2025 r. oraz 17 listopada 2025 r., zapoznali się z treścią skargi i przestawiają co następuje: Zastanawiano się nad czasem odpowiedzi Burmistrza na wiadomość od firmy Sanipor (2 miesiące) i brakiem zapisu rozmów z tego okresu. Z dokumentów wynika, że od 13.03.2025 r. do 19.05.2025 r. Urząd nie wystąpił z oficjalnymi pismami do pobliskich instalacji w celu porównania kosztów.

Zauważono brak faktur w obliczeniach firmy Sanipor i nie rozważano konsekwencji niepodpisania aneksu. Podczas komisji stwierdzono, że w korespondencji między firmą Sanipor a Burmistrzem doszło do manipulacji w kwestii ryzyka upadłości firmy (na podstawie analizy dokumentów finansowych), co uwiarygadnia skargę. Brak wymiany wiadomości działa na niekorzyść poszukiwania najlepszej opcji. Radni dyskutowali nad treścią aneksu i możliwością wypowiedzenia umowy z firmą Sanipor.

Obecna Pani Kierownik i jej zastępca stwierdzili jednogłośnie, że na etapie podpisania aneksu nie było możliwości wypowiedzenia umowy bez narażenia Miasta Redy na kary umowne. Istniała jednak możliwość podpisania aneksu na każdym etapie (potwierdzono taką możliwość) jeśli istnieją ku temu podstawy.

Obecny na spotkaniu mieszkaniec Z.W. zapytał, czy można było odstąpić od umowy ze względu na niesatysfakcjonujące warunki kwotowe. Pracownicy referatu wyjaśnili, że byłoby to możliwe, ale wiązałoby się z konsekwencjami dla miasta, w tym z ryzykiem pozostania z dnia na dzień bez odbiorcy odpadów. Pan Marcin (wówczas zastępca kierownika) zaprzeczył, jakoby prowadzono poszukiwania innych firm, ze względu na obowiązującą umowę z firmą Sanipor i brak podstaw do jej rozwiązania.

Członkowie komisji oraz obecni radni zgodzili się ze skargą, wskazując na fakt, że rozliczenia Firmy Sanipor są niewystarczające i nie uwzględniają zysków z makulatury i folii. Brakowało korespondencji z wykonawcą.  

Podniesiono kwestię struktury odpadów. Około 27% tonażu odbieranych odpadów stanowią surowce (papier, plastik - kody 15 01 01 etc.), które Sanipor sprzedaje z zyskiem, a nie oddaje do utylizacji w Eko Dolinie za pełną stawkę. W kalkulacji podwyżki (aneksu) wzrost kosztów w Eko Dolinie przełożono na całą masę odpadów, nie pomniejszając jej o zyski ze sprzedaży surowców.

Pracownicy Urzędu wyjaśnili, że umowa była skonstruowana ryczałtowo („za tonę" łącznie) i nie przewidywała rozbicia na frakcje, co Radni uznali za błąd w konstrukcji przetargu. Zwrócono uwagę na zbieżność czasową. Firma Sanipor w pismach powoływała się na uchwałę Eko Doliny o podwyżkach, która zapadła 29 sierpnia - zaledwie dzień przed podpisaniem umowy głównej (30 sierpnia).

Podczas dyskusji w dniu 17 listopada pojawił się wątek braku przygotowania merytorycznego urzędników na posiedzeniu komisji w dniu 6 listopada 2025. Wyjaśniono, że osoba wcześniej odpowiedzialna za te negocjacje (zastępca kierownika) nie pracuje już na tym stanowisku. Nowa Pani Kierownik Referatu przyznała, że wiedzę czerpie z archiwum i notatek, których wcześniej nie zlokalizowano, stąd brak precyzyjnych odpowiedzi na pierwszym spotkaniu. Członkowie komisji stwierdzili, że zabrakło komunikacji wewnętrznej w urzędzie.

Radni sugerowali, że zarówno Gmina Miasto Reda jaki i wykonawca czyli Firma Sanipor mogli mieć wiedzę o nadchodzących podwyżkach w momencie podpisywania umowy, a mimo to nie zabezpieczono interesu miasta. Obecna podczas posiedzenie komisji w dniu 17 listopada pani prawnik stwierdziła, że proces przetargowy trwał dłużej i w momencie składania ofert (lipiec/sierpień) wiedza ta mogła nie być dostępna oficjalnie.

Radni podkreślali, że choć skarga nie dotyczy złamania prawa, to przekonały ich zastrzeżenia dotyczące słabości negocjacyjnej. Argumentowano, że Burmistrz zachował się biernie wobec Firmy Sanipor akceptując jej warunki. Wskazali, że Urząd nie wykonał własnej analizy, opierając się wyłącznie na danych dostarczonych przez Sanipor w „lakonicznych tabelkach". 

Wobec powyższego stanu rzeczy Rada Miejska w Redzie podejmując niniejszą uchwałę uznaje wniesioną skargę za zasadną. Uchwałę przedkłada Komisja Skarg Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Redzie.

Sporządziła Emilia Sawicka-Lieder Przewodnicząca Komisji Skarg Wniosków i Petycji  

* * *

Powyższe uzasadnienie jest do projektu uchwały, który publikujemy poniżej.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%