Zamknij

Duda: mam nadzieję, że i powiat bytowski przestanie być wykluczony komunikacyjnie

Mariusz Sieraczkiewicz za: gov.pl 21:07, 23.11.2025 Aktualizacja: 21:10, 23.11.2025
Skomentuj foto pksbytow.pl foto pksbytow.pl

- Mam nadzieję, że kursy autobusowe realizowane w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przyczyniają się do pokonania wykluczenia komunikacyjnego, w którym od lat tkwi nasz powiat. Moim zdaniem dobra komunikacja publiczna to z jednej strony podróżowanie pociągiem, a z drugiej przemieszczanie się autobusami, przede wszystkim w terenie, w którym nie ma linii kolejowych. Nasz powiat pod kątem komunikacji kolejowej od dawna jest jednym z ostatnich w województwie. Mamy tylko „kawałek” torów w gminie Miastko. Stolica powiatu mimo tego, że posiada dworzec, nie jeżdżą żadne pociągi... Dlatego mam nadzieję, że połączenia autobusowe spełniają oczekiwania mieszkańców i nie są to pieniądze wyrzucone w błoto. Warto tu dodać, że Fundusz rozwoju przewozów autobusowych to program działający od 2019 roku i został wprowadzony przez rząd Mateusza Morawieckiego – podkreśla Wojciech Duda, radny powiatu bytowskiego.

Na poniedziałkowej sesji (24 listopada br.) Sejmik Województwa Pomorskiego będzie głosował uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w okresie od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. na niżej wymienionych liniach komunikacyjnych użyteczności publicznej:

2201 Bytów - Lębork przez: Czarna Dąbrówka

2203 Gdańsk - Krynica Morska przez: Mikoszewo

2208 Słupsk - Bytów przez: Kołczygłowy

2218 Słupsk - Miastko przez: Suchorze

2228 Wejherowo - Kartuzy przez: Łebno

2230 Gdańsk - Kościerzyna przez: Przywidz

2236 Tczew - Nowy Staw przez: Lisewo Malborskie

2258 Kościerzyna - Człuchów przez: Chojnice

2258/1 Kościerzyna - Chojnice przez: Brusy

2258/2 Kościerzyna - Chojnice przez: Brusy

2260 Reda - Hel przez: Władysławowo

2261 Słupsk - Miastko przez: Kępice

2265 Gdańsk - Bytów przez: Kościerzyna

2278 Słupsk - Trzebielino przez: Suchorze

2280 Czarna Dąbrówka - Kartuzy przez: Sierakowice

22104 Słupsk - Łeba przez: Główczyce

22118 Nowy Dwór Gdański - Gdańsk przez: Ostaszewo

Zgodnie z uchwałą na 17 linii do dofinansowania aż 7 dociera do gmin powiatu bytowskiego.

W uzasadnieniu uchwały czytamy: 18 lipca 2019 r. weszła w życie ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej regulująca zasady dofinansowania ze środków Funduszu realizacji zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Warunkiem skorzystania ze wskazanych powyżej środków jest zawarcie, po dniu wejścia w życie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego i sfinansowanie jej ze środków własnych organizatora w wysokości nie mniejszej niż 10%. Dopłata z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych została ustalona w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej.

Po ogłoszeniu przez Wojewodę Pomorskiego naboru wniosków o przyznanie dofinansowania w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Marszałek Województwa Pomorskiego złoży wniosek o przyznanie dofinansowania na ww. linie na rok 2026. Podjęcie niniejszej uchwały umożliwi Zarządowi Województwa Pomorskiego przystąpienie do kolejnych czynności, mających na celu zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz pozyskanie środków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały należy uznać za uzasadnione.

* * *

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) został ustanowiony na podstawie ustawy z 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej to instrument wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Dzięki dofinansowaniu z FRPA wspieramy samorządy w realizacji zadań własnych dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. FRPA jest  państwowym funduszem celowym. Jego dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu.

Funkcjonowanie Funduszu zostało zaplanowane w perspektywie wieloletniej. Począwszy od 2020 r. dysponent Funduszu dokonuje podziału kwoty planowanych przychodów Funduszu, która corocznie wynosi 800 mln zł.

Dzięki temu powstają nowe linie komunikacyjne, a mieszkańcy przede wszystkim z mniejszych miejscowości, mają możliwość dotarcia środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stwarza także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy. 

Obserwujemy coraz większe zainteresowanie samorządów uruchamianiem połączeń z dofinansowaniem z FRPA. W 2019 r. dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych kwotą 10 mln zł.  W 2020 r. przewozy wykonywane były na 2834 liniach komunikacyjnych, które zostały dofinansowane kwotą 139 mln zł.  W 2021 r. dopłatą z Funduszu objęto w skali kraju 4371 linii komunikacyjnych, na których dofinansowanie została wydatkowana kwota 358 mln zł. W ramach naboru wniosków na 2022 r. dopłatą objęto 5508 linii komunikacyjnych, a kwota przeznaczona na dofinansowanie tych linii wyniosła 528 mln zł.

Według danych przekazanych przez Wojewodów na podstawie wniosków organizatorów o objęcie w 2023 r. dopłatą z Funduszu, dopłatą objęto 6703 linie komunikacyjne, a łączna wnioskowana kwota dopłaty z Funduszu wynosi 783 mln zł. Należy wskazać, że dane za rok 2023 r. nie są danymi ostatecznymi i mogą ulec zmianie.

Dopłacie ze środków FRPA podlegają linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ww. ustawy oraz na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego została zawarta po dniu wejścia jej w życie.

Środki Funduszu są przeznaczone na dofinansowanie zadań zapewnianiających funkcjonowanie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Dofinansowanie jest przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Podział środków FRPA na dany rok budżetowy dla poszczególnych województw jest dokonywany na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów.

Sposób i terminowość wykonania zadania, na które zostało udzielone dofinansowanie oraz prawidłowość wyliczenia dopłaty pod względem zgodności z umową o dopłatę, są kontrolowane przez właściwego wojewodę.

Wśród kryteriów, na podstawie których wojewoda dokonuje podziału środków Funduszu na rzecz organizatorów tj. jednostek samorządu terytorialnego, będzie m.in. realizacja potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Przepisy ustawy mają także na celu zwiększenie dostępności połączeń autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dla tych osób.

14 sierpnia 2023 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, w tym również ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Ustawa zakłada m.in. zwiększenie budżetu Funduszu z 800 mln zł do 1 mld zł, umożliwienie wojewodom zawierania z organizatorami publicznego transportu zbiorowego oprócz rocznych umów o dopłatę także wieloletnich umów o dopłatę z Funduszu, a także utrzymanie od 2024 r.  bezterminowo obecnego poziomu dopłaty z Funduszu do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł. Jednocześnie organizator (samorząd terytorialny) jest zobowiązany dopłacić do kwoty deficytu na danej linii komunikacyjnej nie mniej niż 10 proc. ze środków własnych.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz za: gov.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
0%