Zamknij

Terechów: RFRD także dla małych dróg wiejskich

PAP 19:20, 20.08.2025 Aktualizacja: 20:42, 20.08.2025
Skomentuj foto JT foto JT

Wojewoda może określić dodatkowe kryteria naboru wniosków, tak aby ułatwić m.in. gminom wiejskim możliwość uzyskania dofinansowania ze środków RFRD - wyjaśnił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec w odpowiedzi na interpelację poselską. 

- I takie rozwiązanie przydałoby się dla takiej gminy jak nasza - mówi Jerzy Terechów, radny gminy Czarne w powiecie człuchowskim. - Od wielu lat borykamy się z problemami coraz gorszego stanu naszych gminnych dróg, które już stanowią pewne zagrożenie dla poruszających się po nich. To są inwestycje, które nie potrzebują milionów złotych. Jednak brak jakichkolwiek funduszy, które trafiają do większych ośrodków administracyjnych lub na drogi powiatowe, nas sytuuje na samym końcu. A przecież też jesteśmy mieszkańcami województwa pomorskiego i w ramach zrównoważonego rozwoju władze winny dostrzec i naszą gminę, choć jest położona daleko od Gdańska, na samym końcu województwa - podkreśla Terechów.

* * *

Do Sejmu trafiła interpelacja posła Henryka Smolarza w sprawie zmian w Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg. Jak przekazał poseł, samorządy z obszarów wiejskich zgłaszają potrzebę dostosowania wymogów technicznych Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) do realiów lokalnych, w tym uwzględnienia wąskich dróg (o szerokości tylko 3 metrów) jako spełniających kryteria dofinansowania z funduszu.

„Obecne przepisy, określone w rozporządzeniu ministra transportu i gospodarki morskiej, wskazują minimalne szerokości jezdni dla dróg publicznych. Dla dróg gminnych minimalna szerokość jezdni wynosi 5,5 metra, co może stanowić wyzwanie dla samorządów planujących modernizację istniejących wąskich dróg wiejskich” – wyjaśnił poseł.

W odpowiedzi wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec przypomniał, że wojewoda w ramach środków przeznaczonych na dofinansowanie zadań powiatowych oraz zadań gminnych w danym roku może ogłosić i przeprowadzić nabór ograniczony wyłącznie do zadań polegających tylko na remoncie dróg powiatowych lub gminnych. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest złożenie przez właściwego zarządcę drogi wniosku o dofinansowanie do wojewody i spełnienie kryteriów kwalifikacyjnych.

Jednocześnie wiceminister przekazał, że w gestii wojewody leży możliwość określenia dodatkowych kryteriów naboru wniosków, tak aby ułatwić m.in. gminom wiejskim możliwość uzyskania dofinansowania ze środków RFRD, co pozwoli im na utrzymanie infrastruktury drogowej w odpowiednim stanie.

„Ustawa o RFRD pozostawia zatem wojewodom autonomię, tym samym decyzje w określaniu dodatkowych kryteriów naboru wniosków należą do zakresu kompetencji wojewodów, którzy kierują się potrzebami i indywidualnym charakterem danego regionu” – poinformował wiceszef resortu.

W odniesieniu do szerokości jezdni i parametrów technicznych dróg obecnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Infrastruktury ws. przepisów techniczno-budowlanych dot. dróg publicznych stanowi, że droga gminna powinna mieć standardowo klasę D (droga dojazdowa) lub L (droga lokalna). Zgodnie z prawem budowlanym drogi dojazdowe mają standardową szerokość 2,50 m., a w trudnych warunkach – 2,25 m. Jednocześnie możliwe jest zaprojektowanie drogi klasy D z jednym pasem dostosowanej do ruchu w obu kierunkach, przy czym minimalna szerokość pasa ruchu wynosi 3,5 m.

„Biorąc pod uwagę powyższe, w świetle obowiązujących przepisów, w przypadku drogi gminnej szerokość jezdni wynosi standardowo 5 m. Jednak w zależności od istniejących uwarunkowań może być mniejsza” – podsumował wiceminister infrastruktury.

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (wcześniej Fundusz Dróg Samorządowych) ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej, a także poprawę oraz zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych.

mc/
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%