Zamknij

Osowicka: hulajnogi elektryczne mogą stać tylko w wyznaczonych miejscach, taka jest opinia Ministerstwa Infrastruktury

PAP 18:55, 20.08.2025 Aktualizacja: 19:21, 20.08.2025
Skomentuj PAP PAP

Hulajnogi elektryczne powinny stać w wyznaczonym dla nich miejscu lub jak najbliżej zewnętrznej krawędzi drogi dla pieszych najbardziej oddalonej od jezdni – wynika z wyjaśnień  wiceministra infrastruktury. 

- Hulajnogi do powszechnego użytku już od wielu lat generują wiele problemów. Stały się elementem ruchu. Jedni jeżdżą po chodnikach, drudzy po jezdni. I tu, i tu stwarzają zagrożenie. Brak jednoznacznych przepisów tylko potęguje skalę problemu. Przede wszystkim samorząd winien pochylić się nad sprawą i w ramach funkcjonujących przepisów wypracować zasady poruszania i parkowania. Dziś w żaden sposób nie ma narzędzi do egzekwowania właściwego parkowania. Jedynie rozwiązania elektroniczne mogą problem rozwiązać. Jednak wymagałoby to kolejnych inwestycji i montowania w miejscach przeznaczonych do parkowania czujników. Zaparkowanie poza czujnikiem mogłoby generować dodatkowe koszty dla ostatniego użytkownika. W każdym razie kwestia korzystania z hulajnóg wymaga poważnej debaty i konkretnych przepisów, żeby nie dochodziło do takich zdarzeń jak w Chojnicach w czerwcu tego roku na ul. Sukienników, czego konsekwencją była śmierć kobiety poruszającej się na hulajnodze - podkreśla Marzenna Osowicka, radna Chojnic.

* * *

Do Sejmu trafiła interpelacja posłanki Marty Stożek w sprawie niewłaściwego parkowania hulajnóg elektrycznych. Zdaniem posłanki problem z niewłaściwym parkowaniem dotyczy coraz większej liczby mieszkańców miast.

„Brak odpowiednich przepisów prowadzi do poważnych zagrożeń dla bezpieczeństwa i komfortu codziennego poruszania się po miastach, zwłaszcza dla grup wrażliwych: osób z niepełnosprawnościami (w tym z niepełnosprawnością wzroku), osób starszych, rodziców z dziećmi, a także dzieci samodzielnie poruszających się po drodze do szkoły czy przedszkola” – napisała posłanka.

Jednocześnie wskazała na trudności w egzekucji przepisów dotyczących parkowania hulajnóg na chodnikach. "Egzekucja tych zasad jest niemożliwa lub nieefektywna, a pojazdy pozostawiane są w sposób niebezpieczny i uciążliwy, ponieważ użytkownik nie czuje odpowiedzialności za tak pozostawiony sprzęt, który nie jest jego własnością” – zaznaczyła parlamentarzystka.

W odpowiedzi wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec potwierdził, że zgodnie z obowiązującymi przepisami dopuszcza się postój roweru, hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego na drodze dla pieszych w miejscu do tego przeznaczonym lub jak najbliżej zewnętrznej krawędzi drogi dla pieszych najbardziej oddalonej od jezdni.

„Wyżej wskazane przepisy porządkują ruch hulajnóg elektrycznych zapewniają bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego, dlatego też resort nie planuje zmian legislacyjnych w tym zakresie” – napisał wiceminister.

„Jednocześnie podkreślam, że postój pojazdów, w tym roweru, hulajnogi elektrycznej na chodniku w sposób niezgodny z przepisami ustawy – Prawo o ruchu drogowym jest czynem wyczerpującym znamiona wykroczenia, zagrożonym karą grzywny” – dodał Bukowiec.

Wiceszef MI odniósł się też do możliwości wprowadzenia ogólnokrajowego obowiązku wyznaczania przez samorządy lub operatorów platform do wynajmu miejsc postojowych dla hulajnóg elektrycznych i innych urządzeń transportu osobistego. 

Wiceminister wyjaśnił, że zgodnie z obowiązującą ustawą o drogach publicznych „grunty w pasie drogowym zarząd drogi może oddawać w najem, dzierżawę albo je użyczać, w drodze umowy, na cele związane z potrzebami zarządzania drogami, ruchu drogowego lub obsługi użytkowników ruchu”, czerpiąc przy tym zyski od operatora platformy.

Drugi sposób dotyczy uzyskania decyzji administracyjnej zezwalającej operatorowi na zajęcie pasa drogowego, czego wiceszef resortu nie rekomenduje.

„Przyjmuje się bowiem, że hulajnogi są przez przedsiębiorcę świadczącego usługi wypożyczania hulajnóg odstawiane w większej ilości w konkretne miejsca (są zatem tworzone wypożyczalnie hulajnóg). Tym samym możliwe jest ustalenie gruntu w pasie drogowym drogi publicznej, który w drodze umowy zostanie oddany w najem, dzierżawę albo użyczenie”- wyjaśnił Bukowiec.

Jednocześnie wiceszef resortu przypomniał, że decyzję o zastosowaniu w organizacji ruchu na drogach publicznych odpowiednich rozwiązań, w tym dot. wyznaczania miejsc postojowych, podejmuje organ zarządzający ruchem właściwy dla danej drogi. Dla dróg powiatowych i gminnych taką decyzję podejmuje starosta, a dla dróg publicznych położonych w miastach na prawach powiatu – prezydent miasta. Zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych, w tym w strefie ruchu i strefie zamieszkania należy do podmiotu zarządzającego tymi drogami.

mc/

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%