Zamknij

Cierpliwość to cecha, którą na nowo muszą sobie przyswoić kierowcy. Rusza remont linii kolejowej 201

20:55, 25.04.2025 Aktualizacja: 21:39, 25.04.2025
Skomentuj

Jak już wcześniej informowaliśmy, z dniem 15 kwietnia 2025 r. został zamknięty przejazd ulicą Lipową w Barniewicach w gminie Żukowo, w obrębie wiaduktu kolejowego. 

Utrudnienia potrwają około 12 miesięcy.

Przyczyną jest generalny remont i rozbudowa wiaduktu, który docelowo będzie posiadać trzy tory kolejowe. Równocześnie przebudowana zostanie także droga przebiegająca pod obiektem.

To inwestycja państwowa, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Roboty budowlane realizowane będą w większości na terenie gminy Żukowo. Jednak jej skutki odczują wszyscy kierowcy przemieszczający się na granicy Gdyni z gminą Żukowo i Gdańska z gminą Żukowo.

Prace wykonywane są w ramach zadania: „Odcinek B - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa w ramach projektu "Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia" wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II”.

"Rozpoczynamy pierwszy etap jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych na Pomorzu. Podpisaliśmy umowę na realizację prac budowlanych na linii kolejowej nr 201, łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem na odcinku z Somonina do Gdańska Osowej. Zelektryfikowana zostanie także linia nr 229 Glincz – Kartuzy. Inwestycja zapewni komfortowe podróże z wygodnych peronów, a dzięki budowie drugiego toru na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Prace zostaną sfinansowane z budżetu państwa oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS)." - informują PLK.

Zmodernizowane będzie ponad 28 km linii kolejowej nr 201 wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją. Dzięki większej przepustowości na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo. Dla ułatwienia w łączeniu różnych środków transportu przygotowane zostaną dodatkowe miejsca parkingowe i stojaki rowerowe. Zapewniony również będzie wygodny dostęp do peronów dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

PKP PLK przebudują lub wyremontują ponad 50 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo. Oba obiekty zostaną wyposażone w windy. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo – drogowych w Kiełpinie. Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budynków technicznych w Glinczu i Żukowie, zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. W zakres zadania wchodzi także kontynuacja prac zrealizowanych w latach 2021-2024, czyli elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz – Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino – Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.

* * *

W sieci pojawiły się różne propozycje objazdów

Modernizacje czy budowy związane z inwestycjami kolejowymi zawsze generuje utrudnienia w ruchu samochodowym. Istotne jest to, by odpowiednie instytucje przygotowały objazdy. W przypadku przebudowy linii kolejowej 201 mieszkańcy gminy Żukowo i kierowcy wybierający drogi w kierunku Kartuz czy Kościerzyny muszą liczyć się z utrudnieniami. Najlepiej jednak wybierać inne trasy, omijające modernizowaną linię kolejową.

W związku z zamknięciem przejazdu Urząd Gminy Żukowo informuje o zmianach w organizacji ruchu i przedstawiamy alternatywną trasę dojazdu z Banina do Gdańska Osowy (w załączniku).

Inwestycja ważna dla podróżnych i polskiej gospodarki

"Modernizacja linii nr 201 wraz z liniami stycznymi poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy oraz dochody mieszkańców i przedsiębiorców, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście elektryfikacji trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku." - informuje Przemysław Zieliński z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Do 2030 roku...

Prace budowlane powiązane z projektem modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta prowadzone są od 2021 r. w tym roku zakończone zostały prace na tzw. bajpasie kartuskim oraz linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze prace na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów. 

Na drugi z nich, na odcinku Kościerzyna – Somonino, trwa procedura przetargowa wyboru wykonawcy prac, z którym podpisanie umowy planowane jest w grudniu br. Pozostałe przetargi przewidziano do ogłoszenia w 2025 r. 

Realizacja robót budowlanych przypadnie na lata 2024-2030. 

 

(Mariusz Sieraczkiewicz za: zukowo.pl/plk-sa.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%