Jak już wcześniej informowaliśmy, z dniem 15 kwietnia 2025 r. został zamknięty przejazd ulicą Lipową w Barniewicach w gminie Żukowo, w obrębie wiaduktu kolejowego.
Przyczyną jest generalny remont i rozbudowa wiaduktu, który docelowo będzie posiadać trzy tory kolejowe. Równocześnie przebudowana zostanie także droga przebiegająca pod obiektem.
Roboty budowlane realizowane będą w większości na terenie gminy Żukowo. Jednak jej skutki odczują wszyscy kierowcy przemieszczający się na granicy Gdyni z gminą Żukowo i Gdańska z gminą Żukowo.
Prace wykonywane są w ramach zadania: „Odcinek B - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa w ramach projektu "Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia" wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II”.
"Rozpoczynamy pierwszy etap jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych na Pomorzu. Podpisaliśmy umowę na realizację prac budowlanych na linii kolejowej nr 201, łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem na odcinku z Somonina do Gdańska Osowej. Zelektryfikowana zostanie także linia nr 229 Glincz – Kartuzy. Inwestycja zapewni komfortowe podróże z wygodnych peronów, a dzięki budowie drugiego toru na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Prace zostaną sfinansowane z budżetu państwa oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS)." - informują PLK.
Zmodernizowane będzie ponad 28 km linii kolejowej nr 201 wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją. Dzięki większej przepustowości na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo. Dla ułatwienia w łączeniu różnych środków transportu przygotowane zostaną dodatkowe miejsca parkingowe i stojaki rowerowe. Zapewniony również będzie wygodny dostęp do peronów dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
PKP PLK przebudują lub wyremontują ponad 50 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo. Oba obiekty zostaną wyposażone w windy. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo – drogowych w Kiełpinie. Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budynków technicznych w Glinczu i Żukowie, zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. W zakres zadania wchodzi także kontynuacja prac zrealizowanych w latach 2021-2024, czyli elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz – Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino – Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.
* * *
Modernizacje czy budowy związane z inwestycjami kolejowymi zawsze generuje utrudnienia w ruchu samochodowym. Istotne jest to, by odpowiednie instytucje przygotowały objazdy. W przypadku przebudowy linii kolejowej 201 mieszkańcy gminy Żukowo i kierowcy wybierający drogi w kierunku Kartuz czy Kościerzyny muszą liczyć się z utrudnieniami. Najlepiej jednak wybierać inne trasy, omijające modernizowaną linię kolejową.
W związku z zamknięciem przejazdu Urząd Gminy Żukowo informuje o zmianach w organizacji ruchu i przedstawiamy alternatywną trasę dojazdu z Banina do Gdańska Osowy (w załączniku).
"Modernizacja linii nr 201 wraz z liniami stycznymi poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy oraz dochody mieszkańców i przedsiębiorców, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście elektryfikacji trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku." - informuje Przemysław Zieliński z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prace budowlane powiązane z projektem modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta prowadzone są od 2021 r. w tym roku zakończone zostały prace na tzw. bajpasie kartuskim oraz linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze prace na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów.
Na drugi z nich, na odcinku Kościerzyna – Somonino, trwa procedura przetargowa wyboru wykonawcy prac, z którym podpisanie umowy planowane jest w grudniu br. Pozostałe przetargi przewidziano do ogłoszenia w 2025 r.
Realizacja robót budowlanych przypadnie na lata 2024-2030.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz