Zamknij

Wiemy jak będą wyglądać dworce PKP - Puck, Władysławowo, Hel, Kuźnica. O rozwoju polskich kolei rozmawiano na Forum Wizja Rozwoju [FOTO]

15:42, 25.01.2023 Aktualizacja: 18:07, 27.01.2023
Skomentuj Dworzec w Tczewie Dworzec w Tczewie

Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły inwentaryzację nieruchomości niezbędnych do prowadzenia ruchu pociągów i zarządzania liniami kolejowymi. Dzięki aportowi tego rodzaju majątku do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa możliwa będzie pełna realizacja założeń reformy kolei w Polsce z 2000 roku. 23 stycznia br. PKP S.A. ogłosiły postępowanie przetargowe na wybór podmiotu, który wykona wycenę przewidzianego do aportu majątku.

Na Pomorzu remontowane są dworce

Inwestycje kolejowe nabierają tempa. Rok 2021 był rekordowy, bo otwarto w nim 21 dworców kolejowych, ze wszystkich 44 udostępnionych podróżnym do tej pory w ramach PID 2016-2023.

21 unikatowych dworców

Dworce, które udostępniono podróżnym w 2021 roku, znacznie różniły się od siebie, choć wszystkie przebudowano w zgodzie ze współczesnymi standardami. Wśród nich znalazły się duże obiekty, takie jak dworce w Skarżysku-Kamiennej, Wałbrzychu (Dworzec Główny) czy w Tczewie, ale również najmniejszy historyczny dworzec w całym PID 2016-2023, czyli Jabłoń Kościelna, a także pierwszy z małych typowych IDS-ów znajdujący się w Biadolinach Szlacheckich. Zmodernizowane dworce różnią się także wyglądem. Wśród obiektów historycznych szczególną uwagę zwracają nawiązujący do architektury górskiej dworzec w  Szklarskiej Porębie Górnej, ceglany i monumentalny Wałbrzych Główny czy neogotycki dworzec w Pszczółkach. Ciekawą powojenną i modernistyczną architekturą wyróżnia się również dworzec w Tczewie, udostępniony podróżnym latem ubiegłego roku. W 2021 roku przybyło również dworców zgodnych z najnowszymi trendami w architekturze, czyli Innowacyjnych Dworców Systemowych.

O rozwoju kolei na Forum Wizja Rozwoju

Udało się osiągnąć historyczne przyspieszenie inwestycyjne na polskiej kolei - przyznali zgodnie przedstawiciele czołowych polskich przewoźników pasażerskich i towarowych podczas debaty w trakcie kongresu Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. W samym Krajowym Programie Kolejowym uwzględniono 240 projektów modernizacyjnych i inwestycyjnych o wartości niemal 77 mld złotych, a nie jest to jedyna realizowana obecnie strategia.

Spółki Grupy PKP realizują aktualnie największe w swojej historii inwestycje, m.in. modernizując i budując od podstaw dworce i połączenia oraz kupując i unowocześniając tabor. Zdaniem uczestników debaty pt. „Wpływ inwestycji w infrastrukturę kolejową warunkiem rozwoju gospodarczego”, zorganizowanej podczas 5. edycji Forum Wizja Rozwoju, efektem tego inwestycyjnego boomu będzie stworzenie swoistego „transportowego krwiobiegu Polski”, sprzyjającego rozwojowi kraju i wyrównywaniu szans między jego regionami.

Naszym flagowym projektem jest Krajowy Program Kolejowy, czyli ponad 76 mld złotych, które do 2026 roku całkowicie zmienią oblicze polskich torów, dworców i pociągów. Mam tu na myśli znaczącą poprawę ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz polepszenie warunków dla przewozu towarów” - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

„Atrakcyjność kolei wzmocni spójna sieć kolejowa o wyższych prędkościach, zapewniająca krótsze podróże we wszystkich regionach, w ruchu międzyregionalnym oraz konkurencyjne przewozy towarowe” - dodał.

Eksperci podkreślali, że na rozkwit kolei należy patrzeć z dwóch kluczowych perspektyw: makro- i mikroekonomicznej. Pierwsza oznacza impuls rozwojowy dla całej gospodarki - to m.in. połączenie Śląska z portami Trójmiasta, Szczecina i Świnoujścia, budowa strategicznych węzłów komunikacyjnych (w Krakowie, Warszawie czy Gorzowie Wielkopolskim) oraz dziesiątki nowych mostów, wiaduktów i punktów przeładunkowych. Jednak inwestycje kolejowe oznaczają także cywilizacyjną szansę dla wielu mniejszych ośrodków, które dotychczas pozostawały na marginesie dynamicznego rozwoju gospodarczego Polski.

Przebudowa dworca w Pucku

PKP S.A. przekazały plac budowy wykonawcy. Przebudowa będzie realizowana jako jedna z 22 inwestycji w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016 - 2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Pierwszą widoczną zmianą po przebudowie dworca będzie wygląd elewacji. Odzyska ona swój historyczny ceglany wygląd. Renowacji poddane zostaną wykonane z cegły łukowate nadproża umiejscowione nad oknami i drzwiami. Na wzór historycznych odtworzone zostaną także okna i drzwi. Na elewacji od strony miasta zaprojektowano również zegar, a  poniżej niego podświetlany, przestrzenny napis „dworzec kolejowy”. Nową, aluminiowo-szklaną fasadę zyska również, znajdująca się od południowej strony przybudówka, czyli dawny magazyn ekspedycji. Całość uzyskanego w ten sposób efektu estetycznego podkreśli nowa iluminacja.

– Przebudowa dworca w Pucku to kolejna inwestycja Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, którą rozpoczyna się w tym roku w województwie pomorskim. Jestem przekonany, że po jej zakończeniu podróżni zyskają komfortowy i nowoczesny dworzec, przy jednoczesnym zachowaniu jego walorów historycznych – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.  

– Rozpoczęcie przebudowy dworca w Pucku to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnego miasta powiatowego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Pucka, ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie po Pomorzu, a turystom nad morze. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Przebudowa dworca w Pucku to kolejna inwestycja, którą rozpoczynamy w województwie pomorskim. Dzięki niej budynek odzyska swój historyczny wygląd i stanie się obiektem spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych, czyli komfortowym, dostępnym dla wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz bezpiecznym – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. 

Zmian będzie zdecydowanie więcej. Na parterze historycznego dworca znajdzie się przestrzeń obsługi podróżnych składająca się z holu, poczekalni sezonowej, toalet oraz pomieszczeń kas biletowych. Wykończenie holu i poczekalni zaprojektowano w sposób nowoczesny i utrzymano w odcieniach bieli i szarości z nawiązaniem do ceglanej elewacji dworca w detalu ścian. Ciekawie zaprojektowano oświetlenie wnętrza w formie podwieszanych na linkach kwadratowych lamp zbudowanych z pasków LED. Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone ponadto w ergonomiczne ławki, kosze na śmieci, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz gabloty ścienne na rozkłady jazdy. Na parterze przewidziano również pomieszczenia dla jednej ze spółek kolejowych oraz prawie dwustumetrowy lokal na wynajem. Tego rodzaju powierzchnie znajdą się również na piętrze historycznego budynku.

Jednym z celów inwestycji jest dostosowanie budynku i jego otoczenia do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz eliminacja barier architektonicznych. Nowymi elementami, ułatwiającym przemieszczanie się w jego przestrzeni osobom niewidomym i niedowidzącym, będą ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe z planem dworca. Dodatkowo dużym atutem dla osób z dysfunkcjami wzroku będzie również kontrastowa kolorystyka wnętrz. W projekcie przebudowy zaplanowano również wprowadzenie przy okienkach kas biletowych urządzeń wzmacniających sygnał aparatów słuchowych, obniżenie blatów umożliwiające obsługę osób na wózkach, a także przystosowanie toalet.

Przebudowa dworca Hel

Niewielki, historyczny, o konstrukcji szachulcowej, pochodzący z lat 20. XX w. dworzec w Helu, bo o nim mowa, już niebawem odzyska historyczny blask i stanie obiektem przyjaznym dla wszystkich podróżnych. PKP podpisały umowę na przebudowę dworca i przekazały wykonawcy plac budowy.

Inwestycja polegająca na przebudowie dworca jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Prace na dworcu ruszą już niebawem. Dzięki zaplanowanym robotom końcowy dworzec przy linii Reda – Hel, a także jeden z nielicznych obiektów czołowych w Polsce, odzyska swój historyczny wygląd. Renowację przejdzie unikatowa elewacja budynku o konstrukcji zwanej „murem pruskim”. Elementy drewniane będą pomalowane na kolor ciemnobrązowy,a powierzchnie pomiędzy nimi na biało. Nieznacznie zmieni się bryła dworca, gdyż od strony południowej zostanie zrekonstruowana otwarta wiata. Dach obiektu w nowej odsłonie zostanie pokryty dachówką w kolorze naturalnej cegły. Dworzec zyska również nowe zegary oraz szyldy na elewacji. Ciekawym elementem pod wiatą od strony peronów będzie kącik przygotowany specjalnie dla dzieci. Najmłodsi znajdą tam ławki w kształcie lokomotywy i wagonów oraz kolorowe, okrągłe stoliki.

Przebudowane będzie także wnętrze dworca. Strefę obsługi podróżnych ulokowano w południowej części budynku. Znajdzie się tam poczekalnia. Wokół niej zaprojektowano pomieszczenia toalet, kasy biletowej oraz miejsce przeznaczone dla rodziców z dziećmi. Sama przestrzeń oczekiwania dla podróżnych zaaranżowana będzie nowocześnie w odcieniach bieli (ściany, sufit) i szarości (podłoga). Podróżni znajdą w niej gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki oraz zegar. Poczekalnia będzie również klimatyzowana.

– Hel, który każdego roku przyciąga wielu turystów, zyska nowoczesny obiekt użyteczności publicznej. Modernizacja zabytkowego dworca, z zachowaniem historycznych elementów architektury, będzie możliwa dzięki Funduszom Europejskim i środkom z budżetu państwa. Wkrótce dworzec w Helu będzie nowoczesny, ekologiczny i co, warto podkreślić, obiekt zostanie przystosowany do potrzeb wszystkich podróżujących, w tym osób z niepełnosprawnościami i seniorów – powiedział Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.

– Cieszę się, że dworzec Hel odzyska swoje historyczne piękno i stanie się obiektem przyjaznym oraz komfortowym dla wszystkich podróżnych. To bardzo ważna wiadomość dla mieszkańców, a także turystów odwiedzających Półwysep Helski – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych

– Podpisanie umowy na przebudowę dworca w Helu to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy Pomorza Gdańskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką i ważnym punktem na mapie miasta oraz ułatwi turystom zwiedzanie Zatoki Puckiej. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Przebudowa dworca Hel to kolejna inwestycja w województwie pomorskim, którą rozpoczynamy w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. To ważny obiekt obsługi pasażerskiej, w jednym z popularniejszych miejsc urlopowych na polskim wybrzeżu Bałtyku. Dzięki inwestycji dworzec odzyska swój historyczny blask, a do tego stanie się miejscem nowoczesnym, bezpiecznym, dostępnym i przyjaznym środowisku. Ciekawym akcentem w projekcie jest specjalny kącik dla najmłodszych pasażerów z ławkami w kształcie lokomotywy i wagonów – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki inwestycji wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone zostaną usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy kontrastowa kolorystyka wnętrz.

Dworzec będzie również ekologiczny i bezpieczny. Budynek zostanie ocieplony od wewnątrz. Stratom ciepła zapobiegną również nowa stolarka okienna i drzwiowa, a także kurtyny powietrzne zamontowane w holu dworca. W budynku zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła oraz system BMS (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcu będzie również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.

Przebudowa obejmie również najbliższe otoczenie dworca. Na placu przed budynkiem, który zyska całkowicie nową nawierzchnię, przewidziano miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami, samochodów elektrycznych, foodtrucków oraz niewielką zatokę dla autobusów i taksówek. Nowością w otoczeniu dworca będzie wiata rowerowa, na której dachu zostaną zainstalowane panele fotowoltaiczne do pozyskiwania zielonej energii.

Koszt przebudowy dworca Hel to 9,35 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przebudowy wykonała pracowania MERITUM PROJEKT Marek Myrcik, a wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm w składzie Sobin sp. z o. o. z siedzibą w Gdańsku (Lider konsorcjum) oraz Kamaro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Gdańsku. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych to jesień 2023 roku.

Dworzec we Władysławowie odzyskuje dawny blask

Zanim to jednak nastąpi, przed wykonawcą jeszcze sporo pracy. Do tej pory zrealizowano niezbędne rozbiórki obiektów na terenie placu budowy, a obecnie wykonawca przygotowuje się do uruchomienia dworca tymczasowego oraz prowadzi prace rozbiórkowe w pomieszczeniach wewnątrz budynku. Sama inwestycja rozpoczęła się jesienią 2021 roku. Jest ona realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przebudowa sprawi, że wybudowany w latach 1928-29 dworzec odzyska swoje historyczne piękno. Elewacja po renowacji zostanie pomalowana na jasnoszary kolor, poza gzymsami i obramowaniami okien i drzwi, które będą białe, tak jak odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa. Z utrzymaną w jasnych barwach kolorystyką elewacji kontrastować będzie czerwony dach wykonany z dachówki karpiówki. Na fasadach budynku od strony miasta i peronów, tuż na wejściem do przestrzeni obsługi podróżnych, zaprojektowano zegary dworcowe i nowe przestrzenne oraz podświetlane napisy „Dworzec Kolejowy” (od strony miasta) i „Władysławowo” (od strony peronów). Całość uzyskanego w ten sposób efektu estetycznego podkreśli nowa iluminacja nocna budynku.

Olbrzymią metamorfozę, ale z poszanowaniem dla historycznego charakteru dworca, przejdzie jego wnętrze. Przestrzeń obsługi podróżnych, znajdująca się w centralnej części budynku, połączy w sobie klasycystyczne elementy wystroju z nowoczesnością. Hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni będzie utrzymany w jasnej kolorystyce. Szara posadzka i ściany będą idealnie współgrać z bielą drewnianych boazerii i kolumn oraz sufitu, w który wkomponowano liniowe oświetlenie. W holu podróżni znajdą również ergonomiczne ławki, gabloty z rozkładem jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Przestrzeń obsługi podróżnych będzie klimatyzowana. W jej sąsiedztwie zlokalizowano pomieszczenia kas biletowych oraz toalety. Południowa część dworca będzie przeznaczona na sezonowe kasy biletowe, natomiast w północnej i na piętrze, w centralnej części budynku, zaplanowano lokale na wynajem. 

– Dworzec we Władysławowie to kolejna inwestycja, którą rozpoczęli kolejarze w województwie pomorskim. Dzięki niej pochodzący z 20-lecia międzywojennego budynek odzyska historyczny blask i jednocześnie stanie się dworcem nowoczesnym oraz spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych. To bardzo istotne, bo przecież oprócz mieszkańców Władysławowa, w sezonie letnim korzystają z niego turyści – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Rozpoczęcie przebudowy dworca we Władysławowie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy Pomorza zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Władysławowa, ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi turystom oraz mieszkańcom miasta podróżowanie do Gdańska i nad Zatokę Helską. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. 

– Przebudowa dworca we Władysławowie to inwestycja, dzięki której zabytkowy obiekt odzyska swoje historyczne walory, a przy tym stanie się budynkiem nowoczesnym oraz spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych. Metamorfozę przejdzie również bezpośrednie otoczenia dworca, gdzie powstaną m. in. nowy parking, wiata rowerowa oraz tereny zielone, co z pewnością wpłynie pozytywnie na wygląd tego miejsca  – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

– Jestem przekonana, że zmodernizowany dzięki Funduszom UE dworzec we Władysławowie zachęci pasażerów do podróży koleją. Nowoczesny budynek zostanie dostosowany do potrzeb zarówno osób poruszających się na wózkach, jak i również dla rodzin z małymi dziećmi. Dzięki modernizacji dworzec będzie też bardziej przyjazny środowisku. Każda taka inwestycja, krok po kroku, zbliża nas do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej w ramach strategii Europejskiego Zielonego Ładu – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.         

Dzięki inwestycji dworzec stanie się miejscem przyjaznym dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne związane z dostępnością budynku. Dla osób poruszających się na wózkach, a także dla rodzin z małymi dziećmi zaprojektowano specjalne pochylnie od strony miasta i peronów umożliwiające swobodny dostęp do przestrzeni obsługi podróżnych. Na dworcu znajdziemy również przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami toalety, a także szereg innych usprawnień, w tym m.in. tablice w alfabecie Braille’a, plany dotykowe dworca, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.

Dworzec po przebudowie będzie również bardziej ekologiczny i bezpieczny. Budynek zostanie ocieplony, a nowa stolarka o wysokich współczynnikach termoizolacyjności przyczyni się do ograniczenia strat energii cieplnej. Ponadto w obiekcie, co jest standardem przy inwestycjach prowadzonych przez PKP S.A., zaprojektowano nowoczesne, energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą oraz pompy ciepła. Dworzec planuje się wyposażyć także w system BMS (Building Management System) zarządzający instalacjami i urządzeniami, dzięki czemu możliwe będzie ograniczenie zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Dzięki montażowi nowoczesnych systemów – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – poprawi się bezpieczeństwo podróżnych i mienia.

Sporo zmian zajdzie w otoczeniu dworca we Władysławowie. W sąsiedztwie budynku zaprojektowano dwa parkingi oraz wiatę rowerową (niedaleko północnej elewacji dworca). Pierwszy z nich, istniejący już obecnie od strony południowej wzdłuż jezdni, zyska nową nawierzchnię (11 miejsc, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami). Drugi powstanie w miejscu, gdzie przed remontem stały pawilony tymczasowe i pomieści około 20 samochodów osobowych. Ciekawostką jest zastosowanie na nim betonowych płyt ażurowych. Jest to rozwiązanie proekologiczne umożliwiające wnikanie wody bezpośrednio do gleby, tworzące przestrzeń bioaktywną, a także chroniące przed zalewaniem parkingu przy ponadnormatywnych opadach deszczu. W ramach inwestycji zostaną również zasadzone nowe drzewa i krzewy oraz uporządkowane tereny zielone. Pod częścią z nich zostanie wybudowany znacznych rozmiarów zbiornik retencyjny gromadzący deszczówkę, która w części będzie użytkowana m.in. do podlewania zieleni oraz spłukiwania dworcowych toalet.

Przebudowa dworca we Władysławowie będzie kosztowała 14,32 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., dokumentację projektową wykonała firma TPF Sp. z o.o. oraz TBiARCHITEKCI Sp. z o. o., a wykonawcą robót jest KAMARO Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Gdańsku. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku.

Przebudowa dworca Kuźnica (Hel)

Klinkierowa elewacja, dwie poczekalnie, w tym jedna sezonowa, nowa wiata przy dworcu oraz zlokalizowany w sąsiedztwie obiektu parking dla samochodów i rowerów – tak zmieni się już niebawem dworzec w Kuźnicy. PKP podpisały umowę na przebudowę dworca i przekazały plac budowy wykonawcy.

Inwestycja polegająca na przebudowie pochodzącego z 1927 roku dworca jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Prace na dworcu ruszą już niebawem. Dzięki zaplanowanym robotom obiekt znów będzie obsługiwał podróżnych, a także odzyska swój historyczny wygląd. Z elewacji dworca zniknie tynk i zostaną przywrócone na niej płytka klinkierowa w kolorze naturalnej cegły oraz detale architektoniczne. Nowe, stylizowane na historyczne okna i drzwi będą utrzymane w odcieniach ciemnobrązowych. Dach w części wyższej będzie pokryty dachówką karpiówką w kolorze cegły, a w niższej parterowej i na nowej wiacie blachą w kolorze ciemnoszarym. Bryłę dworca nocą podkreśli nowa iluminacja.

Dzięki przebudowie na dworcu zostanie przywrócona obsługa podróżnych. Będzie się ona odbywać w holu na parterze wyższej części budynku oraz sezonowo w poczekalni w niższej części dworca. Obydwie przestrzenie będą klimatyzowane, urządzone w nowoczesnych szarościach i wyposażone w ławki, gabloty, kosze, system informacji głosowej, a w holu dodatkowo pojawią się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W budynku znajdą się również toalety oraz niewielka przestrzeń przeznaczona na wynajem, a także pomieszczenia techniczne.

– Polska od lat realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków unijnych. Zielone inwestycje to jeden z priorytetów Programu Infrastruktura i Środowisko. Dworzec w Kuźnicy to kolejny obiekt kolejowy, który zostanie przebudowany z zastosowaniem proekologicznych rozwiązań. Przebudowa budynku dworca to także kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnej mniejszej miejscowości w województwie pomorskim zyskają dostęp do bezpiecznej nowoczesnej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Modernizacja dworca jest niezwykle istotna w kontekście obsługi licznych podróżnych korzystających z kolei – powiedział Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.

– W Polsce przybywa nowoczesnych i komfortowych obiektów obsługi pasażerskiej. Już jesienią przyszłego roku dołączy do nich dworzec w Kuźnicy położony na Półwyspie Helskim. Dzięki rozpoczętej właśnie inwestycji turyści i mieszkańcy zyskają obiekt, który połączy w sobie historyczne piękno z wysokim standardem obsługi podróżnych – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Podpisanie umowy na przebudowę dworca w Kuźnicy to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy Pomorza Gdańskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Zatoki Puckiej oraz ułatwi pasażerom podróżowanie po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Dzięki rozpoczętej przebudowie dworzec w Kuźnicy będzie znów obsługiwał podróżnych i odzyska swój historyczny wygląd. Inwestycja obejmie budynek i jego najbliższe otoczenie, gdzie pojawią się nowy parking, a także stojaki rowerowe. Jestem przekonany, że dworzec w nowej odsłonie, przypadnie do gustu pasażerom kolei i mieszkańcom miejscowości – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki inwestycji wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy kontrastowa kolorystyka wnętrz.

Dworzec będzie również ekologiczny i bezpieczny. Budynek zostanie ocieplony. Stratom ciepła zapobiegną również nowa stolarka okienna i drzwiowa, a także kurtyny powietrzne zamontowane w holu dworca. W budynku zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła oraz system BMS (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcu będzie również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.

Przebudowa obejmie również najbliższe otoczenie budynku. Po jego zachodniej stronie powstanie parking z dwunastoma miejscami postojowymi, a po wschodniej przestrzeń rekreacyjna z ławkami i terenem zielonym. Nie zapomniano o rowerzystach – stojaki rowerowe zaprojektowano pod wiatą przylegającą do dworca po jego zachodniej stronie oraz w pobliżu przejścia na perony.

Koszt przebudowy dworca Kuźnica to 7 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przebudowy wykonała pracowania MERITUM PROJEKT Marek Myrcik, a wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm w składzie Sobin sp. z o. o. z siedzibą w Gdańsku (Lider konsorcjum) oraz Kamaro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Gdańsku. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych to jesień 2023 roku.

(hs za: PAP/pkp.pl/Dworzec w Tczewie)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%