Zamknij

Ruszczyk: okazało się, że i w Redzie była nadwyżka, o czym nie było informacji ze strony władz miasta

Mariusz Sieraczkiewicz 22:01, 21.10.2025 Aktualizacja: 07:22, 22.10.2025
Skomentuj foto google.maps foto google.maps

"Gdy ktoś z mieszkańców Redy pisał, że w Gdyni mają znacznie niższe opłaty za odpady niż te w Redzie, burmistrz często się powoływał na nadwyżkę zebraną wcześniej w Gdyni. W Gdyni sposób naliczania opłat jest inny. Przykładowo dla mieszkania o pow. 60m2 opłata w Redzie jest ponad 2 razy wyższa." - podkreśla Marcin Ruszczyk.

Redzianin ustosunkował się do opracowania prawnika - Grzegorza Wrońskiego, który szczegółowo podszedł do kwestii opłat za śmieci w Redzie i postawy władz miasta, który brną dalej w podwyżki nie szukając rozwiązania, choćby przez konsultacje z mieszkańcami.

"Po zbadaniu sprawy przez Grzegorza okazało się, że i w Redzie była nadwyżka, o czym nie było informacji ze strony władz miasta.

W Gdyni z nadwyżki dopłaca się średnio ok. 2,4PLN miesięcznie na mieszkańca." - dodaje Ruszczyk.

* * *

Diagnoza Wrońskiego

Biorąc pod uwagę toczącą się w Redzie dyskusję w sprawie drastycznych podwyżek opłat za wywóz śmieci, należy z rozwagą podejść do opracowania przygotowanego przez Grzegorza Wrońskiego. Dla części mieszkańców są to całkowicie nowe informacje, które pokazują, że władze miasta niekoniecznie poruszają się w przestrzeni jawności i transparentności, co na swój sposób deklasuje je i stawia w bardzo negatywnym świetle.

Tym bardziej, że podczas kampanii wyborczej ówczesny kandydat na burmistrza Mateusz Richert deklarował dialog z mieszkańcami i rozwój. 

Reda opłata śmieciowa – Przez lata my mieszkańcy nadpłacaliśmy za odpady!

Czy wiecie, że przez ostatnie lata mieliśmy nadwyżkę na opłacie śmieciowej w Redzie?

Po ustaleniu, że miasto wprowadza nas w błąd w kwestii opłaty śmieciowej, postanowiłem zgłębić temat w aspekcie finansowym. Przeanalizowałem dokumenty źródłowe Urzędu Miasta – sprawozdania z wykonania budżetu (konkretnie Referatu Gospodarki Odpadami) za lata 2020 – 2024 (rok 2025 będzie dostępny dopiero w przyszłym roku). Dokumenty są do pozyskania na stronie BIP Urzędu Miasta Redy.

Co znalazłem? Okazuje się, że przez lata my mieszkańcy nadpłacaliśmy za gospodarkę odpadami.

Łączna nadwyżka w latach 2020-2023 wyniosła – 3.015.554,47 zł

w podziale na lata:

  • rok 2020 - 708.699,85 zł,
  • rok 2021 - 824.186,92 zł,
  • rok 2022 - 1.033.131,18 zł,
  • rok 2023 - 449.536,52 zł,

O tyle więcej wpłaciliśmy do kasy miasta na system odpadowy w latach 2020-2023. Czyli w oparciu o dokumenty źródłowe widzimy, że system w Redzie przez lata się samofinansował i zostawała jeszcze spora „górka”. Skoro zatem była wypracowana nadwyżka, to dlaczego dwa razy w ciągu ostatnich dwóch lat podnoszona była opłata za odpady komunalne (ostania podwyżka z maja 2025 roku oraz poprzednia ze stycznia 2024 roku)?.

Zgodnie z przepisami (ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – art. 6r ust. 2c) gmina zaoszczędzone środki, które nie zostały wykorzystane w poprzednim roku budżetowym, przeznacza na system gospodarowania odpadami komunalnymi.

Czyli można je było pozostawić, żeby zabezpieczyć mieszkańców przed wzrastającymi kosztami, inflacją itp. Dzięki temu można było obniżyć opłatę.

Skoro zatem pomimo wypracowania „górki” opłata była podnoszona to co się stało z nadwyżką? Przecież jak to napisał Urząd Miasta (w Pytaniach i odpowiedziach ….”) - „Zgodnie z obowiązującym prawem środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi muszą być wykorzystywane wyłącznie na finansowanie systemu gospodarowania odpadami. Oznacza to, że miasto nie może przeznaczyć tych pieniędzy na żadne inne zadania, (…).”

W oparciu o sprawozdania urzędowe ustaliłem, że część z tych pieniędzy (1.912.026,68 zł) została przeznaczona w latach 2020-2024 na opróżnianie pojemników i koszy na terenie miasta, likwidowanie „dzikich” wysypisk (tych w przestrzeniach publicznych, przy ulicach – które są poza systemem gospodarowania odpadami komunalnymi).

Jest to warunkowo dopuszczalne, ale tylko jeśli jest nadwyżka w poprzednim roku budżetowym (podstawa prawna ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – art. 6r ust. 2c.)

Po odjęciu tych dodatkowych kosztów – skumulowana nadwyżka wypracowana w latach 2020-2023 wyniosła (według moich obliczeń) 1.103.527,79 zł. Nie znalazłem w sprawozdaniach informacji na co te środki zostały przeznaczone.

Dla porównania – zwiększenie opłaty za odpady w tym roku powinno przynieść do budżetu miasta 2.469.420,00 zł.

Oznacza to, że istniały i nadal istnieją możliwości w ograniczeniu podwyżki opłat dla mieszkańców.

Tyle fakty. Zapraszam do wyrażenia swojego zdania.

Rok 2024 miasto zamknęło na minusie, co wymaga osobnego omówienia.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%