Zamknij

Terechów: jak budować drogi publiczne. Opublikowano nowelizację rozporządzenia

PAP 20:44, 10.10.2025 Aktualizacja: 23:06, 13.10.2025
Skomentuj PAP PAP

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Zmiany dotyczą m.in. budowy chodników, przejść dla pieszych oraz regulacji obejmujących przygotowanie dróg do prowadzenia działań ratowniczych.

- Uporządkowanie systemu budowy dróg to ważny krok. Uważam jednak, że najpierw rząd powinien wrócić do Funduszu Inwestycji Strategicznych, dzięki któremu za czasów rządu Prawa i Sprawiedliwości gminy mogły pozyskiwać pieniądze na konieczne realizacje. Dziś nadal w naszej gminie bardzo duża ilość dróg czeka na modernizację lub w ogóle na budowę, bo cały czas są "drogami polnymi". W wielu miejscach mamy do czynienia z zagrożeniami czy możliwością występowania podtopień. Czasami wystarczy naprawdę mały deszcz i droga zmienia się w potok. Jak tu zatem mówić o prowadzeniu działań ratowniczych jak sama droga stwarza zagrożenia? - podkreśla Jerzy Terechów, radny gminy Czarne w powiecie człuchowskim.

* * *

Opublikowany dokument wprowadza zmiany w rozporządzeniu w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, w tym w załączniku dotyczącym bezpieczeństwa pożarowego i przygotowania do prowadzenia działań ratowniczych. Zmiany dotyczą również przepisów w zakresie budowy chodników, przejść dla pieszych oraz projektowania wjazdów i skrzyżowań.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem na jezdni projektuje się przejście dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej, jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 50 km/h, a przejście umożliwia przekroczenie nie więcej niż jednego pasa ruchu w jednym kierunku, niezależnie od liczby pasów ruchu dla rowerów. 

„Na jezdni projektuje się przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną, jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 50 km/h i nie można zaprojektować przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej oraz jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi więcej niż 50 km/h i nie więcej niż 70 km/h” – wskazano w rozporządzeniu.

Nowe przepisy dopuszczają zaprojektowanie przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej na wlocie i wylocie ronda turbinowego, jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 50 km/h, a przejście umożliwia przekroczenie nie więcej niż dwóch pasów ruchu, niezależnie od liczby pasów ruchu dla rowerów.

Zmiany przepisów obejmują też zasady łączenia jezdni z inną częścią drogi usytuowaną w jej pasie drogowym.

„Jeżeli zjazd jest przeznaczony do jednoczesnego ruchu pojazdów w przeciwnych kierunkach, jego parametry geometryczne powinny dodatkowo umożliwiać przejazd pojazdu miarodajnego z zachowaniem bezpiecznej odległości między wymijającymi się pojazdami” – wskazano.

W nowej regulacji został uchylony przepis mówiący o tym, że jeżeli w rozporządzeniu nie określono warunku lub określono go w sposób ogólny, drogę projektuje się, buduje, przebudowuje lub użytkuje zgodnie z zasadami wiedzy technicznej zawartej w szczególności: we wzorcach i standardach rekomendowanych przez ministra właściwego do spraw transportu na podstawie przepisów o drogach publicznych oraz w Polskich Normach.

Rozporządzenie wejdzie w życie 22 października br. Wyjątek stanowi § 1 pkt 3, dotyczący projektowania dróg z uwzględnieniem ryzyka i oddziaływania wynikające ze zmiany klimatu, w szczególności związane z ulewnymi deszczami, powodziami, suszami, falami upałów, bardzo silnym wiatrem lub osuwiskami. Ten przepis zacznie obowiązywać po upływie 12 miesięcy od ogłoszenia.

 

mr/

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%