W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Zmiany dotyczą m.in. budowy chodników, przejść dla pieszych oraz regulacji obejmujących przygotowanie dróg do prowadzenia działań ratowniczych.
- Uporządkowanie systemu budowy dróg to ważny krok. Uważam jednak, że najpierw rząd powinien wrócić do Funduszu Inwestycji Strategicznych, dzięki któremu za czasów rządu Prawa i Sprawiedliwości gminy mogły pozyskiwać pieniądze na konieczne realizacje. Dziś nadal w naszej gminie bardzo duża ilość dróg czeka na modernizację lub w ogóle na budowę, bo cały czas są "drogami polnymi". W wielu miejscach mamy do czynienia z zagrożeniami czy możliwością występowania podtopień. Czasami wystarczy naprawdę mały deszcz i droga zmienia się w potok. Jak tu zatem mówić o prowadzeniu działań ratowniczych jak sama droga stwarza zagrożenia? - podkreśla Jerzy Terechów, radny gminy Czarne w powiecie człuchowskim.
* * *
Opublikowany dokument wprowadza zmiany w rozporządzeniu w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, w tym w załączniku dotyczącym bezpieczeństwa pożarowego i przygotowania do prowadzenia działań ratowniczych. Zmiany dotyczą również przepisów w zakresie budowy chodników, przejść dla pieszych oraz projektowania wjazdów i skrzyżowań.
Zgodnie z nowym rozporządzeniem na jezdni projektuje się przejście dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej, jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 50 km/h, a przejście umożliwia przekroczenie nie więcej niż jednego pasa ruchu w jednym kierunku, niezależnie od liczby pasów ruchu dla rowerów.
„Na jezdni projektuje się przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną, jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 50 km/h i nie można zaprojektować przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej oraz jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi więcej niż 50 km/h i nie więcej niż 70 km/h” – wskazano w rozporządzeniu.
Nowe przepisy dopuszczają zaprojektowanie przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej na wlocie i wylocie ronda turbinowego, jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 50 km/h, a przejście umożliwia przekroczenie nie więcej niż dwóch pasów ruchu, niezależnie od liczby pasów ruchu dla rowerów.
Zmiany przepisów obejmują też zasady łączenia jezdni z inną częścią drogi usytuowaną w jej pasie drogowym.
„Jeżeli zjazd jest przeznaczony do jednoczesnego ruchu pojazdów w przeciwnych kierunkach, jego parametry geometryczne powinny dodatkowo umożliwiać przejazd pojazdu miarodajnego z zachowaniem bezpiecznej odległości między wymijającymi się pojazdami” – wskazano.
W nowej regulacji został uchylony przepis mówiący o tym, że jeżeli w rozporządzeniu nie określono warunku lub określono go w sposób ogólny, drogę projektuje się, buduje, przebudowuje lub użytkuje zgodnie z zasadami wiedzy technicznej zawartej w szczególności: we wzorcach i standardach rekomendowanych przez ministra właściwego do spraw transportu na podstawie przepisów o drogach publicznych oraz w Polskich Normach.
Rozporządzenie wejdzie w życie 22 października br. Wyjątek stanowi § 1 pkt 3, dotyczący projektowania dróg z uwzględnieniem ryzyka i oddziaływania wynikające ze zmiany klimatu, w szczególności związane z ulewnymi deszczami, powodziami, suszami, falami upałów, bardzo silnym wiatrem lub osuwiskami. Ten przepis zacznie obowiązywać po upływie 12 miesięcy od ogłoszenia.
mr/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz