W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu. Dokument określa m.in. obowiązki pracowników gminy w tym zakresie.
- Jasne i rzeczowe ujęcie procesu wydawania dowodu osobistego oraz wszelkich czynności związanych z jego utratą czy uszkodzeniem jest bardzo ważne dla obywatela. A urzędnikowi daje konkretne zakresy działania w tej kwestii. Dobrze skonstruowana procedura pozwala uniknąć konfliktów i nerwów przed przysłowiowym okienkiem w urzędzie. Dowód osobisty jest nie tylko naszym dokumentem potwierdzającym tożsamość, to również "narzędzie" dla wszelkiej maści przestępców, którzy mogą go wykorzystywać do celów niezgodnych z naszym interesem. Dlatego zarówno my, jak i urzędnicy musimy przestrzegać zasad, by w przyszłości uniknąć przykrych niespodzianek - podkreśla Michał Gruchała z Chojnickiego Dialogu.
* * *
Opublikowane rozporządzenie określa m.in. wzór dowodu osobistego, sposób pobierania odcisków palców, szczegółowe wymogi dotyczące niezbędnych załączników dołączanych do wniosku w tym wymogi techniczne odnośnie fotografii.
W rozporządzeniu wskazano również sposób postępowania w sprawach utraty, uszkodzenia, zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych, unieważnienia i zwrotu dowodu osobistego. Rozporządzenie zawiera także wzory zaświadczenia o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego oraz formularza zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
Jak wskazano w rozporządzeniu, odbiór dowodu osobistego oraz zabezpieczonego dokumentu z kodem umożliwiającym odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego potwierdza się na formularzu odbioru dowodu osobistego przez złożenie podpisu albo adnotację pracownika organu gminy o przyczynie braku podpisu.
„W przypadku braku możliwości złożenia podpisu w sposób, o którym mowa w art. 24 ust. 3 ustawy, odbiór potwierdza się przez złożenie podpisu na wydruku formularza odbioru dowodu osobistego” – wskazano.
Zgodnie z opublikowanym rozporządzeniem, dowód osobisty, który utracił ważność, oraz unieważniony dowód osobisty należy przedłożyć w organie gminy, gdzie pracownik fizycznie anuluje przez ich przecięcie lub przedziurkowanie w taki sposób, aby uszkodzeniu uległa fotografia wraz ze znakiem holograficznym. Unieważniony dowód jest zwracany jego posiadaczowi lub członkowi najbliższej rodziny zgłaszającemu zgon posiadacza dowodu osobistego, jeżeli osoba ta wyraża wolę zachowania unieważnionego dowodu osobistego.
Nowe przepisy wejdą w życie z dniem określonym w komunikacie wydanym przez Ministra Cyfryzacji.
mr/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz