Zamknij

Pasażerowie muszą korzystać z komunikacji zastępczej! Rusza modernizacja linii kolejowej 201

19:21, 17.06.2025 Aktualizacja: 19:32, 17.06.2025
Skomentuj

Wkrótce rozpocznie się kolejny etap prac związanych z elektryfikacją i modernizacją linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa. Na czas robót od 30 czerwca br. do 2028 roku PKP PLK planuje zamknąć trasę. 

PKP PLK S. A. planuje zamknięcie ruchu na odcinku linii kolejowej nr 201 Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa od 30 czerwca 2025 r. do 2028 roku.  Jest to konieczne w związku z modernizacją  tej trasy, budową drugiego toru i elektryfikacją.  W tym okresie funkcjonować ma komunikacja zastępcza i zamiast pociągów kursować autobusy komunikacji zastępczej w zmodyfikowanym układzie.

Głównym węzłem przesiadkowym z autobusów na pociągi będą Kartuzy, gdyż tutejsza infrastruktura spełnia odpowiednie standardy. W autobusach komunikacji zastępczej będzie obowiązywać Taryfa Pomorska.

Z Gdyni do Kartuz pociągi będą kursowały przez Gdańsk Wrzeszcz

Zwiększy się czas przejazdu. Obecnie połączenie bezpośrednie z Gdyni do Kartuz przez Gdańsk Osowę trwa ok. 54 minut. Z przesiadką w Gdańsku Rębiechowie ok. godziny. 

Po zamknięciu linii 201 bezpośrednie połączenia z Gdyni do Kartuz przez Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Kiełpinek, Gdańsk Kokoszki, Leźno, Żukowo Zachodnie będzie wynosił ok. 1 godziny 40 minut.

Natomiast jeśli ktoś wybierze przejazd z komunikacją zastępczą, to wyniesie to ok. jednej godziny 20 minut, wtedy najpierw PKM Gdynia Główna - Gdańsk Rębiechowo, a tam przesiadka do autobusu, który zawiezie do Kartuz.

Autobusowa komunikacja zastępcza będzie funkcjonować w liniach: 

KZ1 na trasie: Gdańsk Rębiechowo – Kartuzy, z częstotliwością co 30 minut do godz. 19:00, co 60 minut po godz. 19:00. Szacowany czas przejazdu około 50 minut.

KZ2 na trasie: Kościerzyna – Skorzewo – Stężyca – Gołubie – Wieżyca – Somonino – Kiełpino – Dzierżążno – Kartuzy, z częstotliwością co 60 minut. Szacowany czas przejazdu ok 78 minut,

KZ3 na trasie: Kościerzyna – Somonino – Kartuzy linia przyspieszona Kościerzyna – Somonino – Kiełpino – Kartuzy, z częstotliwością co 60 minut. Szacowany czas przejazdu około 50 minut.

Linia R17: Chojnice – Kościerzyna (z możliwością przesiadki z/na pociągi w Chojnicach i w Kościerzynie).

Portale internetowe z rozkładami jazdy już publikują połączenia od 30 czerwca br, czyli od dnia zamknięcie linii 201 na odcinku Kościerzyna - Somonino - Żukowo - Gdańsk Osowa.

Portal pasażera: https://portalpasazera.pl/

Rozkład jazdy PKP: https://rozklad-pkp.pl/

* * *

Somonino - Żukowo - Gdańsk Osowa 

Realizacji zadania pn. „Odcinek B – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia" wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II” podejmie się konsorcjum firm Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o.; TRAKCJA S.A.; Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o.

Zmodernizowane zostanie ponad 28 km linii kolejowej nr 201 wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją. Dzięki większej przepustowości na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo. Dla ułatwienia w łączeniu różnych środków transportu przygotujemy dodatkowe miejsca parkingowe i stojaki rowerowe. Zapewniony będzie wygodny dostęp do peronów dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Nowy wiadukt w Barniewicach

Wykonawca przebuduje lub wyremontuje ponad 50 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo. Oba obiekty zostaną wyposażone w windy. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo – drogowych w Kiełpinie. Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budynków technicznych w Glinczu i Żukowie, zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. W zakres zadania wchodzi także kontynuacja prac zrealizowanych w latach 2021-2024, czyli elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz – Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino – Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.

Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Skróci się czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa o około 12 minut.

Wartość prac wyniesie 1 253 589 722,58 zł netto. Prace na linii nr 201 zostaną sfinansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Zakończenie robót planowane jest w 2027 r.

Kościerzyna - Somonino

W zakres prac wchodzi modernizacja 27 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii, oraz 8 km linii nr 214 Somonino – Kartuzy, co umożliwi powrót pociągów na tę trasę i bezpośrednie połączenie Kościerzyny z Kartuzami. Linie zostaną zelektryfikowane. Prace obejmą także ponad 70 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty i przepusty. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa LCS Kościerzyna i nowej nastawni w Somoninie.

Mieszkańcy tej części Kaszub zyskają lepszy dostęp do kolei. Przebudowane zostaną stacje i przystanki na linii nr 201 – Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino. Dostęp do kolei zwiększy się dzięki budowie nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii nr 214. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Z wyższych konstrukcji łatwiej będzie można wejść do pociągów.

Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Zakończenie wszystkich robót planowane jest w 2028 r.

Nowa jakość kolei z Bydgoszczy do Trójmiasta

Modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo - Kościerzyna - Gdynia poprawi komunikację Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą w ramach alternatywnego połączenia kolejowego. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty połączeń dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Realizacja zadania zapewni lepsze skomunikowanie kolei z innymi środkami transportu, a dobudowa torów oraz ich elektryfikacja poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Modernizacja linii nr 201 zapewni sprawną wymianę handlową i poprawę warunków przewozu towarów koleją w kierunku portów morskich w Gdańsku i Gdyni, co przełoży się na rozwój przemysłu w skali krajowej. Realizacja całego projektu została zaplanowana w ramach perspektywy finansowej do roku 2030.

 

(hs za: PKP PLK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%