Kolejka, która ma połączyć centrum Gdyni z północnymi dzielnicami miasta, a nawet gminą Kosakowo, stał się już mitem, który może urosnąć do formy „wielkiej legendy miejskiej”, która niestety jest tylko w sferze marzeń i pożądań.
Gdyński radny Marek Dudziński, obiecując wcześniej, że będzie działał na zasadzie „sprawdzam”, skierował do prezydenta Wojciecha Szczurka interpelację w sprawie kolejki do północnych dzielnic Gdyni.
- W dniu 10 grudnia 2016 roku odbył się przejazd składem Arivy do północnych dzielnic Gdyni. Z kolei, w dniu 22 sierpnia 2022 roku pojawiła się informacja, że PKP PL wybrała wariant kolei do północnych dzielnic Gdyni. Zgodnie z przyjętymi założeniami ma zostać wybudowana dwutorowa linia od stacji Gdynia Chylonia do stacji Mosty Zachód oraz zostać rozbudowana istniejąca linia na odcinku Gdynia Pogórze – Gdynia Port Oksywie. Jednym ze źródeł finansowania mają być fundusze europejskie na lata 2021-2027. Wobec tego, że inwestycja istotnie dotyczy mieszkańców Gdyni, złożyłem interpelację – mówi Dudziński.
Radny przekazał jasne i konkretne pytania. Odpowiedzi na nie powinny rozwiać wiele wątpliwości.
* * *
[ZT]43041[/ZT]
Warto przypomnieć, że już w połowie 2022 roku oficjalnie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wyraziła zgodę na realizację wybranego wariantu kolei prowadzącej do północnych dzielnic Gdyni oraz gminy Kosakowo. Oznacza to, że po miesiącach oczekiwania na dalszy krok mogą ruszyć procedury związane m.in. z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. Przypomnijmy, że dzięki publicznym konsultacjom i wskazaniom samorządów wyłoniono wcześniej najkorzystniejszy przebieg trasy, która ma prowadzić do stacji przy oksywskim porcie oraz w kierunku Pogórza i miejscowości Mosty.
Jeden z najważniejszych i newralgicznych projektów komunikacyjnych będzie mógł nabrać rozpędu – mowa o realizacji regularnego połączenia kolejowego prowadzącego do północnych dzielnic Gdyni i gminy Kosakowo, czyli Północnej Kolei Aglomeracyjnej. Pociągi umożliwiające szybkie przedostanie się do centrum miasta to rozwiązanie transportowe, na które czekają tysiące mieszkańców tych terenów.
[ZT]18662[/ZT]
"W najbliższym czasie formalności związane z przygotowaniem tego połączenia będą mogły pójść o krok do przodu. Odpowiedzialna za przebieg inwestycji spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyraziła zgodę na wybór wariantu „W2” jako rekomendowanego przebiegu kolei na północ Gdyni. Oznacza to symboliczne zielone światło dla dalszych prac nad projektem – następnym krokiem będzie pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych." - informował w sierpnie 2022 roku Urząd Miasta Gdyni.
- Za wersją drugą, przy której szczególnie silnie obstawała Gdynia i Zarząd Morski Portu Gdynia stały silne argumenty merytoryczne. Cieszę się, że zwyciężyły one nad innymi czynnikami. Dziękuję partnerom porozumienia z 2021 roku oraz pracownikom Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni za ogrom pracy włożony w projekty i warsztaty. Ich obiektywizm i profesjonalizm pozwoliły przekonać wszystkich - podkreślała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Przyszły zakres prac związany z tym wariantem to między innymi budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód oraz rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze – Gdynia Port Oksywie, łącznie z elektryfikacją wszystkich odcinków.
Projekt obejmie też bezkolizyjne przejścia nad już istniejącymi liniami kolejowymi.
Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje: wspomniane Gdynia Pogórze i Mosty Zachód oraz Gdynia Lotnisko. To także kilka nowych przystanków osobowych: Obłuże Leśne, Obłuże Górne, Kosakowo Szkoła, Kosakowo i Pierwoszyno. Istniejąca stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się natomiast gruntownej przebudowy.
Za prace nad przygotowaniem Północnej Kolei Aglomeracyjnej jest odpowiedzialna wspomniana PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Pełna nazwa projektu to „Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii”. Pod koniec lipca tego roku zarząd spółki podjął uchwałę, która potwierdza wyrażenie zgody na wcześniej wskazany w konsultacjach wariant.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz