- Zabudowa trzeciego toru na odcinku linii kolejowej nr 201 Gdańsk Osowa – Gdynia Główna planowana jest do 2027 r. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w II połowie 2024 r. Realizacja prac będzie możliwa po zakończeniu przez miasto Gdynia przebudowy wiaduktów drogowych w ramach modernizacji Węzła Karwiny oraz modernizacji odcinka drogi S6 (obwodnica Trójmiasta) z wiaduktem drogowym - inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Podejście władz Gdyni do przebudowy węzła Karwiny dziwi wszystkich. Miasto wymyśla w ramach budowy węzła Karwiny inwestycje na Dąbrowie, Wiczlinie czy Wielkim Kacku, a do rzeczywistych prac, które konieczne są do realizacji zadania kolejowego, nie przystępuje – mówi radny Gdyni Marcin Bełbot.
Mieszkańcy nie rozumieją podejścia władz Gdyni do ten newralgicznej inwestycji. Obecny układ od lat generuje gigantyczne korki, które mają wpływ również na resztę dróg w mieście. Stojąca Wielkopolska to korek na Alei Zwycięstwa i dalej na Morskiej, a nawet na Estakadzie i Dąbka.
Jednak miasto Gdynia nie za bardzo kwapi się do realizacji tej inwestycji. Kiedy radny Bełbot w interpelacji zapytał co dalej z przebudową wiaduktu, uzyskał odpowiedź wiceprezydenta Marka Łucyka:
- oznajmił wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk w odpowiedzi na interpelację radnego Marcina Bełbota.
Tak więc, nie wiadomo ile mieszkańcy będą czekać na zmiany na węźle Karwiny. Czy w ogóle obecna ekipa rządząca Gdynią ma chęć przystąpić do tej inwestycji.
Mimo tego, że władze Gdyni nie przewidują na razie przebudowy skrzyżowania Wielkopolska – Strzelców – Sopocka, PKP PLK rusza ze swoją inwestycją i przystępuje do działań na linii kolejowej 201 – Port Gdynia – Bydgoszcz przez Gdańsk Osowa, Glincz, Somonino, Kościerzynę, Bąk, Lipową Tucholską, Wierzchucin, Maksymilianowo.
„W ramach modernizacji linii kolejowej nr 201 planowana jest przebudowa wszystkich stacji (w tym m. in. Kościerzyna, Somonino) i przystanków (w tym m. in. Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Pępowo Kartuskie, Rębiechowo) – układów torowych oraz peronów, które zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Poprawi to dostęp do kolei oraz zapewni wygodne, codzienne podróże do pracy lub szkoły. Na odcinku Kościerzyna – Gdynia przewiduje się budowę nowego przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana oraz likwidację przystanku Babi Dół.” - informuje Przemysław Zieliński z PKP PLK.
„Linia nr 201 jest wykorzystywana w ruchu towarowym, natomiast transport towarów do i z portu w Gdyni jest prowadzony przede wszystkim liniami nr 9, 131 i 202. Podczas modernizacji linii nr 201 ruch towarowy będzie prowadzony zmienionymi trasami. Prognozy ruchu zakładają, że po modernizacji linii, w ciągu doby, z trasy południe Polski – Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia Port korzystać będzie około 30 par pociągów towarowych.” - podaje Zieliński.
Wzrost częstotliwości kursowania pociągów to również wzrost hałasu. PKP PLK ma rozwiązanie tego problemu. Mówi o tym rzecznik Zieliński:
„Ostateczna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, etap I” nakłada na PLK S.A. obowiązek zabudowy środków minimalizujących oddziaływanie akustyczne na środowisko w postaci tłumików akustycznych montowanych do szyn lub w postaci tzw. zielonych ekranów akustycznych na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa. Na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna nie przewiduje się zabudowy ekranów akustycznych.”
Według informacji operatora budowę trzeciego toru planuje się na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.
Odcinki linii kolejowych objęte modernizacją w ramach projektu będą zelektryfikowane, równolegle do prowadzonych prac torowych.
* * *
Wcześniej pisaliśmy o tym tu:
Nie będzie przebudowy skrzyżowania Wielkopolska – Strzelecka – Sopocka
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz