Poseł Rafał Siemaszko wspólnie z posłanką Henryką Krzywonos-Strycharską skierowali do ministra infrastruktury interpelację w sprawie podjęcia działań zmierzających do przebudowy drogi wojewódzkiej nr 214 na odcinku Warlubie-Łeba oraz zaliczenia jej do kategorii dróg krajowych.
Parlamentarzyście swoją interpelacją wsparli inicjatywę Rady Powiatu Kartuskiego, która zaapelowała o zaliczenie drogi wojewódzkiej nr 214 do kategorii dróg krajowych.
Celem było usprawnienie komunikacji, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miast, takich jak Kościerzyna.
W interpelacji czytamy:
"Wnoszę niniejszą interpelację, popierając apel Rady Powiatu Kartuskiego, który wpisuje się również w stanowiska innych jednostek samorządu terytorialnego województwa pomorskiego.
Droga wojewódzka nr 214 odgrywa istotną rolę komunikacyjną i gospodarczą – zarówno na poziomie regionalnym, jak i krajowym. Stanowi alternatywną trasę dla płatnych autostrad, a zarazem kluczowe połączenie łączące centralne obszary Pomorza z autostradą A1 oraz drogą ekspresową S6. Uwzględniając aktualne i przyszłe potrzeby infrastrukturalne, w tym planowaną budowę elektrowni jądrowej, rozwój portów morskich oraz wzmacnianie systemu bezpieczeństwa i obronności państwa, konieczna jest przebudowa oraz zwiększenie rangi tej trasy.
Modernizując oraz zaliczając DW214 do kategorii dróg krajowych, stworzymy spójny, wydajny i bezpieczny system transportowy, który:
W związku z powyższym zwracam się z uprzejmą prośbą o odpowiedź na poniższe pytania:
Czy ministerstwo rozważa aktualnie zaliczenie drogi wojewódzkiej nr 214 do kategorii dróg krajowych?
Czy prowadzone są jakiekolwiek analizy dotyczące zaliczenia drogi wojewódzkiej nr 214 do kategorii dróg krajowych oraz modernizacji tej trasy?
* * *
Droga ta na odcinku od Warlubia do Głuchego pod Skórczem (o długości 28 km) jest drogą wybudowaną w 20-leciu międzywojennym jako część pierwszej polskiej autostrady Gdynia – Warszawa, omijającej obszar Wolnego Miasta Gdańska. Projektowana była przez włoskiego inżyniera Piero Purricellego, specjalistę od dróg szybkiego ruchu we Włoszech.
Był to jedyny zrealizowany fragment planowanych polskich, przedwojennych autostrad. Pierwsze 28 km polskiej autostrady wybudowano w latach 1936-1939 na Kociewiu.
Istniejący odcinek charakteryzuje brak zabudowy wsi w pobliżu drogi oraz bardzo długie odcinki proste, droga na tym odcinku posiada bardzo szerokie pobocza gruntowe. Niezrealizowany dalszy przebieg tej drogi widoczny jest na zdjęciach satelitarnych jako ślad drogi gruntowej biegnącej po linii prostej do Lubichowa. Budowa drogi do Lubichowa została przerwana najprawdopodobniej w 1939 roku, wraz z wybuchem II wojny światowej.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz