Zamknij

Letnia ETNOSCENA! w Amfiteatrze na Kamiennej Górze

21:52, 19.07.2020 hs za: Globaltica Aktualizacja: 22:03, 19.07.2020
Skomentuj

Na 25. lipca czekaliśmy z wytęsknieniem. To miała być koncertowa kulminacja tegorocznej Globaltiki. W pełnym wymiarze w Parku Kolibki spotkamy się za rok, ale przygotowaliśmy dla koncerty w nowo otwartym amfiteatrze na Kamiennej Górze. Cztery kolejne soboty – od 25 lipca do 15 sierpnia – upłyną pod znakiem Etnosceny!, naszego nowego, kameralnego cyklu koncertowego. Zagrają same duety, twórczo wykorzystujące i reinterpretujące tradycje muzyczne z całego świata. Mamy nadzieję, że choć trochę wynagrodzą wam brak festiwalu w tym dziwnym roku.

Globaltica to nie tylko muzyka, przygotowaliśmy także spotkania z cyklu „Strefa zasilania umysłu”, które rozpoczynają się o 18, godzinę przed koncertami.

Wstęp na wszystkie koncerty wolny.

25.07.2020 – Skolias & Bester

Duet Rebetiko Poloniko to eksperymentalny projekt muzyczny, w którym fundamentem i punktem wyjścia do twórczych poszukiwań oraz interpretacji, staje się tradycyjna muzyka grecka określana jako „rebetiko”, a także jako grecki blues. Są to wybrane utwory z lat 20-tych i 30-tych ubiegłego stulecia, które artyści przetwarzają we właściwy sobie sposób tworząc mozaikę współczesnych brzmień, szeroko rozumianych improwizacji, a jednocześnie przenoszą słuchacza w inny wymiar czasoprzestrzeni dający poczuć klimat tamtych lat. Jarosław Bester – akordeonista i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, laureat wielu międzynarodowych oraz ogólnopolskich konkursów akordeonowych. Jest twórcą Bester Quartet (dawniej The Cracow Klezmer Band) jedynego w Polsce zespołu na stałe współpracującego z prestiżową nowojorską wytwórnią Tzadik Johna Zorna. W swej grze łącząc doświadczenia wyniesione z muzyki klasycznej z wieloma innymi stylami oraz zastosowaniu czytelnych form improwizacyjnych osiąga niezwykle energetyczną mieszankę ukazującą niespotykane dotąd możliwości barwowe jak i techniczne akordeonu. Jorgos Skolias – wybitny wokalista, autor muzyki i tekstów. Improwizator, mistyk głosu. Opracował autorską technikę śpiewu wielogłosowego (harmonicznego). Od wielu lat, jedna z najbarwniejszych postaci polskiej sceny około jazzowej. Prowadził warsztaty wokalne (m.in. na festiwalu VOICINGERS). Pracował sesyjnie przy wielu produkcjach filmowych (m.in. Happy feet 2) i teatralnych (m.in. Teatr Telewizji, Teatr Słowackiego, Teatr Bagatela). Współpracował z wieloma muzykami z Polski i zagranicy. Jego głos można usłyszeć na ponad 60 płytach. Jest muzykiem czynnym i otwartym.

01.08 – Maniucha i Ksawery

Duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki, łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Wspólnie snują opowieści przekraczając granice czasu i gatunków muzycznych, czerpiąc z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi i wspólnej muzycznej wyobraźni. Niejednokrotnie sięgają także do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu. Maniucha Bikont – wokalistka, muzyczka, antropolożka, doktorantka wydziału Artes Liberales (UW), uczestniczka badań terenowych w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. Członkini zespołów muzycznych i teatralnych zajmujących się muzyką tradycyjną, rytuałami, improwizacją i niekonwencjonalnymi technikami wokalnymi. Ksawery Wójciński – kontrabasista i kompozytor, wszechstronny muzyk o wielkiej wrażliwości na brzmienie. Nie boi się eksperymentów. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną.

08.08.2020 – Rasouli & Emamgholi

Duet związanych z Polską wirtuozów klasycznej muzyki perskiej. Obaj muzycy grają na wielu tradycyjnych instrumentach, w pełni pokazując bogactwo liczącej tysiące lat perskiej tradycji, W swoich poszukiwaniach kierują się w stronę sufizmu, mistycznej szkoły islamu, która wydała wielu najwybitniejszych perskich muzyków i poetów. Dariush Rasouli ukończył Akademię Muzyczną w Teheranie. Studiował grę na neyu (flet trzcinowy), tarze (rodzaj lutni) i tombaku (tradycyjny bęben, zwany także zarb). Tradycyjną muzykę irańską poznawał u Madżida Kijani. Wiele koncertował w Iranie, uczył też gry na neyu w szkołach muzycznych w Teheranie i Gorganie. W Polsce mieszka od 2004 roku. Arad Emamgholi urodził się w Sanandadż w Iranie. Grę na dafie (bęben obręczowy) rozpoczął w wieku pięciu lat. Współpracował z uznanymi kompozytorami takimi jak Ustad Ahmad Pejman, Fariborz Lachini, Nasir Razzazi oraz wokalistami takimi jak Ostad Seddigh Tarif, Hess al din Seraj, Hurvash Khalili, Ghasem Rafati.

15.08.2020 – Badji & Fola

Na koniec letniej odsłony Etnosceny! wystąpi duet z Zachodniej Afryki. Obaj muzycy pochodzą z Senegalu, ale postanowili z Polską związać swoje losy. Nie tylko to ich łączy – obaj należą do griotów, kasty profesjonalnych muzyków, swoistych zachodnioafrykańskich bardów, strażników tradycji i historii. Ablaye Badji to multiinstrumentalista, członek sławnej rodziny griotów – Cissoko. Urodził się i dorastał w Ziguinchor, w Senegalu. Otoczony przez bogactwo kulturalne i muzykę swoich przodków Ablaye zaczął swoją edukację muzyczną od zgłębienia tajników gry na tradycyjnych instrumentach takich jak djembe, sabar, seourouba. Jednak słabość do kory była u niego widoczna od najmłodszych lat. Zazwyczaj tradycja grania na korze przekazywana jest z ojca na syna. Jednakowoż Ablaye odziedziczył muzyczny spadek od swojego dziadka – Kemo Susso – jednego z najwybitniejszych senegalskich muzyków swojego pokolenia. Amadou Fola jest multiinstrumentalistą – gra na instrumentach takich, jak: djembe, sabar, tama, balafon, gitara, ngoni. Jest również kompozytorem, tancerzem, wokalistą i wielkim pasjonatem swej rodzimej kultury muzycznej. Urodził się w Dakarze w Senegalu, w rodzinie o muzycznych tradycjach. Brał udział w różnych festiwalach, m.in. w Dubaju, w Maroko, Republice Czeskiej i w Polsce. Amadou dużo koncertuje, a swoją wiedzą o kulturze Afryki Zachodniej chętnie dzieli się także na warsztatach perkusyjnych i tanecznych.

(hs za: Globaltica)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%