Na 25. lipca czekaliśmy z wytęsknieniem. To miała być koncertowa kulminacja tegorocznej Globaltiki. W pełnym wymiarze w Parku Kolibki spotkamy się za rok, ale przygotowaliśmy dla koncerty w nowo otwartym amfiteatrze na Kamiennej Górze. Cztery kolejne soboty – od 25 lipca do 15 sierpnia – upłyną pod znakiem Etnosceny!, naszego nowego, kameralnego cyklu koncertowego. Zagrają same duety, twórczo wykorzystujące i reinterpretujące tradycje muzyczne z całego świata. Mamy nadzieję, że choć trochę wynagrodzą wam brak festiwalu w tym dziwnym roku.
Globaltica to nie tylko muzyka, przygotowaliśmy także spotkania z cyklu „Strefa zasilania umysłu”, które rozpoczynają się o 18, godzinę przed koncertami.
Wstęp na wszystkie koncerty wolny.
Duet Rebetiko Poloniko to eksperymentalny projekt muzyczny, w którym fundamentem i punktem wyjścia do twórczych poszukiwań oraz interpretacji, staje się tradycyjna muzyka grecka określana jako „rebetiko”, a także jako grecki blues. Są to wybrane utwory z lat 20-tych i 30-tych ubiegłego stulecia, które artyści przetwarzają we właściwy sobie sposób tworząc mozaikę współczesnych brzmień, szeroko rozumianych improwizacji, a jednocześnie przenoszą słuchacza w inny wymiar czasoprzestrzeni dający poczuć klimat tamtych lat. Jarosław Bester – akordeonista i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, laureat wielu międzynarodowych oraz ogólnopolskich konkursów akordeonowych. Jest twórcą Bester Quartet (dawniej The Cracow Klezmer Band) jedynego w Polsce zespołu na stałe współpracującego z prestiżową nowojorską wytwórnią Tzadik Johna Zorna. W swej grze łącząc doświadczenia wyniesione z muzyki klasycznej z wieloma innymi stylami oraz zastosowaniu czytelnych form improwizacyjnych osiąga niezwykle energetyczną mieszankę ukazującą niespotykane dotąd możliwości barwowe jak i techniczne akordeonu. Jorgos Skolias – wybitny wokalista, autor muzyki i tekstów. Improwizator, mistyk głosu. Opracował autorską technikę śpiewu wielogłosowego (harmonicznego). Od wielu lat, jedna z najbarwniejszych postaci polskiej sceny około jazzowej. Prowadził warsztaty wokalne (m.in. na festiwalu VOICINGERS). Pracował sesyjnie przy wielu produkcjach filmowych (m.in. Happy feet 2) i teatralnych (m.in. Teatr Telewizji, Teatr Słowackiego, Teatr Bagatela). Współpracował z wieloma muzykami z Polski i zagranicy. Jego głos można usłyszeć na ponad 60 płytach. Jest muzykiem czynnym i otwartym.
Duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki, łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Wspólnie snują opowieści przekraczając granice czasu i gatunków muzycznych, czerpiąc z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi i wspólnej muzycznej wyobraźni. Niejednokrotnie sięgają także do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu. Maniucha Bikont – wokalistka, muzyczka, antropolożka, doktorantka wydziału Artes Liberales (UW), uczestniczka badań terenowych w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. Członkini zespołów muzycznych i teatralnych zajmujących się muzyką tradycyjną, rytuałami, improwizacją i niekonwencjonalnymi technikami wokalnymi. Ksawery Wójciński – kontrabasista i kompozytor, wszechstronny muzyk o wielkiej wrażliwości na brzmienie. Nie boi się eksperymentów. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną.
Duet związanych z Polską wirtuozów klasycznej muzyki perskiej. Obaj muzycy grają na wielu tradycyjnych instrumentach, w pełni pokazując bogactwo liczącej tysiące lat perskiej tradycji, W swoich poszukiwaniach kierują się w stronę sufizmu, mistycznej szkoły islamu, która wydała wielu najwybitniejszych perskich muzyków i poetów. Dariush Rasouli ukończył Akademię Muzyczną w Teheranie. Studiował grę na neyu (flet trzcinowy), tarze (rodzaj lutni) i tombaku (tradycyjny bęben, zwany także zarb). Tradycyjną muzykę irańską poznawał u Madżida Kijani. Wiele koncertował w Iranie, uczył też gry na neyu w szkołach muzycznych w Teheranie i Gorganie. W Polsce mieszka od 2004 roku. Arad Emamgholi urodził się w Sanandadż w Iranie. Grę na dafie (bęben obręczowy) rozpoczął w wieku pięciu lat. Współpracował z uznanymi kompozytorami takimi jak Ustad Ahmad Pejman, Fariborz Lachini, Nasir Razzazi oraz wokalistami takimi jak Ostad Seddigh Tarif, Hess al din Seraj, Hurvash Khalili, Ghasem Rafati.
Na koniec letniej odsłony Etnosceny! wystąpi duet z Zachodniej Afryki. Obaj muzycy pochodzą z Senegalu, ale postanowili z Polską związać swoje losy. Nie tylko to ich łączy – obaj należą do griotów, kasty profesjonalnych muzyków, swoistych zachodnioafrykańskich bardów, strażników tradycji i historii. Ablaye Badji to multiinstrumentalista, członek sławnej rodziny griotów – Cissoko. Urodził się i dorastał w Ziguinchor, w Senegalu. Otoczony przez bogactwo kulturalne i muzykę swoich przodków Ablaye zaczął swoją edukację muzyczną od zgłębienia tajników gry na tradycyjnych instrumentach takich jak djembe, sabar, seourouba. Jednak słabość do kory była u niego widoczna od najmłodszych lat. Zazwyczaj tradycja grania na korze przekazywana jest z ojca na syna. Jednakowoż Ablaye odziedziczył muzyczny spadek od swojego dziadka – Kemo Susso – jednego z najwybitniejszych senegalskich muzyków swojego pokolenia. Amadou Fola jest multiinstrumentalistą – gra na instrumentach takich, jak: djembe, sabar, tama, balafon, gitara, ngoni. Jest również kompozytorem, tancerzem, wokalistą i wielkim pasjonatem swej rodzimej kultury muzycznej. Urodził się w Dakarze w Senegalu, w rodzinie o muzycznych tradycjach. Brał udział w różnych festiwalach, m.in. w Dubaju, w Maroko, Republice Czeskiej i w Polsce. Amadou dużo koncertuje, a swoją wiedzą o kulturze Afryki Zachodniej chętnie dzieli się także na warsztatach perkusyjnych i tanecznych.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz