Lepsze dopasowanie oferty edukacyjnej w zakresie kształcenia zawodowego do potrzeb dynamicznie zmieniającego się lokalnego rynku pracy – to główne założenie projektu ustawy o wojewódzkich zespołach koordynacji do spraw polityki umiejętności.
- Istotny w tym jest to, żeby samorządy dostrzegały te prawidłowości. Mamy XXI wiek, a ja mam wrażenie, że nie do wszystkich do jeszcze dotarło. Należy pochwalić starostę Leszka Waszkiewicza i Przewodniczącego Rady Powiatu Bytowskiego Pawła Biernackiego. Otwarcie Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie energetyki odnawialnej - pomp ciepła i geotermii płytkiej to ważny krok na drodze rozwoju szkolnictwa zawodowego. To powiaty są organami prowadzącymi dla edukacji ponadpodstawowej, jednak tylko dobra współpraca z samorządami gminnymi może przynieść efekty. To one winny prowadzić diagnozy potrzeb zatrudnienia na swoi terenie, że móc wnioskować o kształcenie w odpowiednich kierunkach, tak by zaspakajać rynek pracy. Obawiam się, że nie wszyscy to rozumieją, bo czas się dla nich zatrzymał. Dlatego potrzebna jest kolosalna zmiana mentalna i nowi ludzie w radach gmin i na stanowiskach włodarzy, którzy nie tylko będą rozumieli trendy, ale również będą na tyle kreatywni i rozwojowi, że swoje działania poprowadzą jako stymulatory rozwoju - podkreśla Witold Zajst, burmistrz Miastka poprzedniej kadencji.
[ZT]77942[/ZT]
* * *
W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt ustawy ministra edukacji o Wojewódzkich Zespołach Koordynacji do spraw polityki umiejętności. Dokument ma na celu zrealizowanie założeń KPO, ale także ustanowienie lepszej oferty kształcenia zawodowego.
„Jednym z kluczowych założeń jest osiągniecie efektu w postaci poprawy dopasowania oferty kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb lokalnych rynków pracy, zwłaszcza w kontekście transformacji cyfrowej, zielonej oraz wdrażania nowoczesnych technologii w gospodarce” – czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Projekt ustawy określa nowe obowiązki dla województw w zakresie polityki umiejętności. Zgodnie z założeniami dokumentu planowane jest stworzenie ram prawnych dla funkcjonowania WZK jako organów opiniodawczo-doradczych zarządów województw wspierających województwa w realizacji działań na rzecz rozwoju umiejętności mieszkańców województw i promowania idei uczenia się przez całe życie, w tym kształcenia i szkolenia zawodowego.
Projektowane zmiany mają dotyczyć również obowiązku uwzględniania w strategii rozwoju województwa celu jakim jest rozwój umiejętności mieszkańców i promowania idei uczenia się przez całe życie, a także prowadzenia polityki rozwoju województwa, na którą będzie składało się wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia oraz rozwoju umiejętności mieszkańców.
Nowe rozwiązania wyposażą zarządy województw w narzędzia do skuteczniejszego planowania, monitorowania i realizowania strategii rozwoju województwa i prowadzenia polityki jego rozwoju w obszarze umiejętności
„Pozwoli to na lepsze wykorzystanie środków krajowych i europejskich oraz tworzenie synergii między różnymi inicjatywami w kontekście wsparcia rozwoju umiejętności” – argumentuje MEN
Jednym z założeń projektu ustawy jest też zintegrowanie działań edukacyjnych z rynkiem pracy.
Planowanym terminem wejścia w życie ustawy jest I kwartał 2026 roku.
mo/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz