Uchwalona przez Sejm nowela ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pozwoli gminom wydać decyzję o lokalizacji inwestycji publicznych, takich jak np. szkoły, po utracie mocy studium uwarunkowań, a przed uchwaleniem planu ogólnego.
- Brak uchwalenia planu ogólnego mógł do tej pory znacząco ograniczać wszelkie inwestycje w gminach. Dlatego decyzja Sejmu wychodzi na przeciw oczekiwaniom gmin. Jednak należałoby przeprowadzić monitoring wdrażania planów ogólnych i w miarę potrzeb wesprzeć te samorządy, którym przysparza on problemów. Wszak plan ogólny to obowiązkowy, cyfrowy dokument planistyczny obejmujący całą gminę, który zastępuje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a jego przepisy są wiążące dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wydawania decyzji o warunkach zabudowy (WZ). Główne cele planu ogólnego to określenie stref planistycznych, ustaleń dotyczących parametrów zabudowy (gminne standardy urbanistyczne) i zapewnienie zrównoważonego rozwoju gminy. Nowelizacja ustawy pozwala samorządom na realizację bieżących inwestycji i działań, których celem jest przygotowanie realizacji projektów budowlanych, drogowych, infrastrukturalnych - podkreśla Mirosława Dalecka, radna powiatu chojnickiego.
Za uchwalaniem ustawy głosowało w piątek 403 posłów, ośmiu było przeciw, a siedmiu wstrzymało się od głosu. Teraz ustawa trafi pod obrady Senatu.
Uchwalona nowelizacja jest częścią rządowego pakietu deregulacyjnego, a jej celem jest umożliwienie wydawania decyzji o inwestycjach publicznych tym gminom, w których uchwalenie planów ogólnych się opóźni.
24 września 2023 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która zobligowała gminy do sporządzenia planów ogólnych – nowych opracowań planistycznych w randze aktu prawa miejscowego, obejmujących całą gminę i sporządzanych wyłącznie w formie cyfrowej. Dokument ten w znacznej mierze zastąpi dotychczasowe studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, które stracą moc najpóźniej z dniem 1 lipca 2026 r. W tym samym terminie zakończy się okres przejściowy i wejdą w życie wszystkie znowelizowane przepisy reformy systemu planowania przestrzennego.
Po tym czasie uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wydawanie decyzji lokalizacyjnych (o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz o warunkach zabudowy) miało być możliwe, jeśli w danej gminie wszedł w życie plan ogólny gminy.
Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw określa podstawę prawną dla wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego po dniu utraty mocy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, a przed dniem wejścia w życie planu ogólnego gminy. Pozwoli to uniknąć paraliżu decyzyjnego w gminach w kwestii lokalizacji takich inwestycji jak np. szkoły i infrastruktura.
W noweli wskazano również, że wydanie decyzji o warunkach zabudowy na wniosek złożony od 1 lipca 2026 r. będzie możliwe, jeżeli w danej gminie wszedł w życie plan ogólny gminy, a w przypadku, gdy wniosek dotyczy terenu położonego w więcej niż jednej gminie – jeśli w każdej z nich weszły w życie plany ogólne. (PAP)
gkc/ mam/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu dziendobrypomorze.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz