Ministerstwo Finansów przypomniało samorządom o obowiązku złożenia do końca marca 2026 r. informacji o wysokości wydatków poniesionych w latach 2021-2025 na inwestycje wodociągowe i kanalizacyjne. Dotyczy to gmin, które w 2021 r. otrzymały z budżetu państwa środki na uzupełnienie subwencji ogólnej, przeznaczone na wsparcie tych inwestycji.
- Rozliczanie subwencji i dotacji to obowiązek samorządów. Włodarze muszą mieć w swojej ekipie urzędniczej osoby, które potrafią poruszać się w tej przestrzeni i doskonale ogarniają sprawy związane z finansowaniem inwestycji również pod względem celowości wydatkowania pieniędzy. Brak takiego rozliczenia może poważnie odbić się na finansach gminy. Może okazać się, że sprawozdawczość będzie miała wpływ na przyznawanie kolejnych dotacji. Urząd Miejski, jak w przypadku naszego Miastka, to instytucja, która musi być na bieżąco z przepisami i zależnościami dyktowanymi przez władze państwowe w rozporządzeniach, a dotyczącymi właśnie współpracy na linii samorząd - rząd w obszarach programów dotacyjnych - podkreśla Witold Zajst, burmistrz Miastka poprzedniej kadencji.
* * *
Pod koniec 2021 r. na konta samorządów trafiło w ramach subwencji ogólnej dodatkowe 4 mld zł przeznaczone na inwestycje wodno-kanalizacyjne. Środki otrzymało 1714 gmin ze wszystkich regionów Polski. Samorządy nie musiały składać wniosków, przydział pieniędzy nastąpił automatycznie. Wsparcie gminy mogły przeznaczyć zgodnie ze swoimi potrzebami i wydać w latach 2021-2025 na przedsięwzięcia wod.-kan.
W opublikowanym 19 sierpnia komunikacie resort finansów przypomniał, że samorządy, które w 2021 r. otrzymały z budżetu państwa środki finansowe na uzupełnienie subwencji ogólnej, z przeznaczeniem na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę lub kanalizacji, o których mowa w art. 70e ust. 1 i art. 70f ust. 1 ustawy z 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 356), są "obowiązane do złożenia do właściwego wojewody, w terminie do dnia 31 marca 2026 r., informacji o wysokości wydatków przeznaczonych na takie inwestycje w latach 2021-2025".
W komunikacie podkreślono, że niedopełnienie tego obowiązku – czyli niezłożenie informacji w terminie do wojewody, lub przeznaczenie na inwestycje kwoty mniejszej niż otrzymane środki – uniemożliwi gminie otrzymanie w 2026 r., środków z rezerwy na uzupełnienie dochodów JST, o której mowa w art. 34 ww. ustawy.
Ministerstwo Finansów udostępniło wszystkim wojewodom materiały, w tym wzór zestawienia, oraz zaktualizowane wyjaśnienia, aby ułatwić gminom sporządzenie i złożenie wymaganych informacji.
Środki przekazane w 2021 r. miały charakter subwencji ogólnej. Zgodnie z art. 7 obowiązującej wówczas ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego o przeznaczeniu środków otrzymanych z tytułu subwencji ogólnej decydował organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Tym samym o sposobie wykorzystania otrzymanych środków w każdym przypadku decydowała samodzielnie gmina.
Gmina jako beneficjent środków z budżetu państwa otrzymanych w 2021 r., powinna przeznaczyć w latach 2021-2025 kwotę wydatków, nie mniejszą niż równowartość otrzymanych środków, na finansowanie inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę lub kanalizacji.
Obowiązek przeznaczenia przez gminę w latach 2021–2025 wydatków na finansowanie inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę lub kanalizacji, jest spełniony także w przypadku, gdy gmina w tym okresie przeznaczyła łącznie na finansowanie jednej z tych inwestycji kwotę co najmniej równą sumie kwot otrzymanych w roku 2021 na uzupełnienie subwencji ogólnej.[3] Oznacza to, że wydatki mogą być poniesione na dowolną inwestycję w zakresie określonym w ustawie tj. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę lub kanalizacji w kwocie nie mniejszej niż równowartość otrzymanych środków.
Tak. Ważne jest by równowartość otrzymanych środków została wydatkowana na inwestycje w zakresie kanalizacji lub wodociągów i zaopatrzenia w wodę.
Obowiązek przeznaczenia przez gminę w latach 2021 -2025 wydatków na finansowanie inwestycji będzie spełniony także w przypadku gdy gmina dofinansuje budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. W zakresie dofinansowania przydomowych oczyszczalni ścieków zastosowanie znajdą przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska[4]. Powyższe uelastycznienie zakresu inwestycji gminnych zostało wprowadzone ustawą z dnia 24 lutego 2022 r. o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 646).
Obowiązek gminy może być zrealizowany poprzez finansowanie inwestycji już rozpoczętych, jak również dopiero się rozpoczynających. Trzeba mieć jednak na uwadze datę wejścia w życie ustawy uprawniającej gminy do uzyskania środków z tytułu uzupełnienia subwencji ogólnej w 2021 r., tj. 22 października 2021 r. W związku z powyższym gmina może zaliczyć wydatki przeznaczone na inwestycje rozpoczęte przed dniem 22 października 2021 r. w zakresie wydatków poniesionych od tej daty.
Tak. Pod warunkiem, że inwestycje zostaną zrealizowane na terenie gminy udzielającej dotacji.
Nie. Co do zasady, wydatki na finansowanie remontów są wydatkami bieżącymi, nie można więc uwzględnić ich przy ocenie spełnienia obowiązku przeznaczenia na inwestycje równowartości środków otrzymanych z budżetu państwa.
Tak. Wydatki mogą być poniesione również na wkład własny do inwestycji dofinansowywanych z innych środków w zakresie, w jakim zakładano finansowanie tego wkładu ze środków własnych jednostek. Ważne jest by równowartość otrzymanych środków została wydatkowana na inwestycje w zakresie kanalizacji bądź wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz by dany wydatek nie był rozliczany dwukrotnie, np. raz z przyznanych środków, drugi raz np. finansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład lub dotacji z budżetu państwa.
Nie. Spłata pożyczki nie jest wydatkiem, lecz rozchodem.
Gmina powinna przekazać do właściwego wojewody, w terminie do dnia 31 marca 2026 r., informację o wysokości wydatków w latach 2021-2025 przeznaczonych na inwestycje w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę bądź kanalizacji. W przypadku niezłożenia tej informacji gmina nie otrzyma w 2026 roku środków z rezerwy na uzupełnienie dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Środków z tej rezerwy nie otrzyma także gmina, która w latach 2021-2025 przeznaczyła na finansowanie inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji wydatków mniejszych niż równowartość kwot otrzymanych w 2021 r. z tytułu uzupełnienia subwencji ogólnej[5].
mp/
foto kuehholzer /pixabay.com
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz