Jak poinformował w komunikacie prasowym rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego Michał Piotrowski, ruch pociągów będzie wstrzymany od 30 czerwca do odwołania na liniach Kościerzyna - Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna oraz Chojnice - Kościerzyna. Dodał, że utrzymane zostaną połączenia kolejowe na linii Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia Karwiny - Gdynia Główna (linia S2) oraz na linii Kartuzy - Żukowo Zachodnie - Gdańsk Kokoszki - Gdańsk Wrzeszcz (linia R11).
- O modernizacji linii kolejowej 201 Port Gdynia - Bydgoszcz mówi się od dawna. Jeszcze za rządów Mateusza Morawieckiego przygotowano wszelkie dokumentacje i zgody na rozpoczęcie inwestycji. Odbywały się przetargi. I teraz wreszcie ruszy robota. Zmodernizowana trasa przede wszystkim odciąży obecnie używaną linię z Gdyni do Bydgoszczy przez Gdańsk, Tczew, Laskowice Pomorskie. Linia 201, czyli dawna "węglówka" po remoncie będzie trasą przede wszystkim dla pociągów towarowych jadących do i z Portu Gdynia do miejscowości w całym kraju. Pojadą po niej również składy osobowe, a Gdynia zyska nowe, alternatywne połączenie z Bydgoszczą i Borami Tucholskimi. Jednak to również trudności. Modernizowane linia to wstrzymanie kursowania pociągów na trasie Gdynia - Kościerzyna przez Żukowo. I tu pasażerowie pociągów będą musieli na wyznaczonych przystankach przesiąść się do autobusów komunikacji zastępczej. Jest to społeczny koszt, który wszyscy musimy ponieść. Wierzę, że po modernizacji trasa ta zyska wielu zwolenników i da wiele nowych możliwości - podkreśla poseł Michał Kowalski.
Z końcem czerwca rozpocznie się modernizacja linii kolejowych łączących Kościerzynę z Gdynią i Kościerzynę z Chojnicami. Oznacza to całkowite wstrzymanie ruchu pociągów na tych odcinkach. Na czas prowadzonych robót samorząd województwa pomorskiego uruchomi zastępczą komunikację autobusową.
Michał Piotrowski wyjaśnił, że zastępcze autobusy będą kursowały w kilku wariantach.
Linia KZ1 połączy Kartuzy z Gdańskiem Rębiechowem przez Żukowo i Pępowo, umożliwiając przesiadkę na pociągi linii S2.
KZ2 zapewni dojazd z Kościerzyny do Kartuz przez Stężycę i Szymbark, z możliwością przesiadki na pociągi linii R11.
Krótsza trasa KZ3 połączy bezpośrednio Kościerzynę z Kartuzami, również z przesiadką na R11. Z kolei linia R17 połączy Chojnice z Kościerzyną, gdzie pasażerowie będą mogli kontynuować podróż innymi środkami transportu.
We wszystkich pojazdach zastępczych obowiązywać będzie Taryfa Pomorska.
"Modernizacja, która łączy się z całkowitym zamknięciem dla ruchu pociągów odcinka pomiędzy Kościerzyną i Gdańskiem Osową oznacza, że jedyną czynną linią kolejową z głębi Kaszub do Trójmiasta będzie tzw. Bajpas Kartuski - trasa przez Żukowo Zachodnie i Gdańsk Kokoszki. Częstotliwość kursowania pociągów na tym odcinku będzie zwiększona, aby zminimalizować niedogodności dla podróżnych" - przekazał rzecznik.
Dodał, że szczegółowy rozkład jazdy pociągów i autobusów zastępczych zostanie opublikowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe na stronie www.portalpasazera.pl oraz na stronach operatora Polregio www.polregio.pl.
Piotrowski przypomniał w komunikacie, że modernizacja i elektryfikacja linii Kościerzyna - Gdynia pozwoli w przyszłości znacznie poszerzyć kolejową ofertę przewozową w tym rejonie.
"Zamiast małych szynobusów spalinowych na całej linii PKM kursować będą mogły większe i wygodniejsze składy elektryczne wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, wi-fi oraz gniazda do ładowania komputerów i telefonów" - dodał.
Zaznaczył, że do końca 2026 roku na pomorskie tory trafi 45 nowych pociągów, kupionych przez samorząd. To jedno z największych zamówień taborowych w Polsce, warte ponad 1,6 miliarda złotych, współfinansowane z budżetu województwa, funduszy unijnych oraz środków z Krajowego Planu Odbudowy. (PAP)
anm/ mark/ mmu/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz