Zamknij

Poseł Kowalski: wiadukt na Karwinach zabezpieczony, a co modernizacją kolejowej linii 201?

13:50, 12.04.2025 Aktualizacja: 13:51, 12.04.2025
Skomentuj  fot. M. Mielewski fot. M. Mielewski

Zakończono prace naprawcze na wiadukcie w ciągu ul. Wielkopolskiej w Gdyni. Początkowo zaplanowana naprawa słupów nośnych przerodziła się w kompleksowy remont, obejmujący również zabezpieczenie konstrukcji nad torami kolejowymi. Dzięki rozszerzeniu zakresu działań, wiadukt został zabezpieczony, a bezpieczeństwo użytkowników drogi i kolei zapewnione.

- Należy chwalić taką władze samorządową, która reaguje w porę na tak poważne sytuacje. Jednak moim zdaniem, do tego by nie doszło, gdyby sprawa przebudowy węzła Karwiny była domówiona z PKP PLK. Można powiedzieć, że już rozpoczęły się prace związane z modernizacją linii kolejowej 201. Jednak dopiero od Gdańska Osowej, na odcinku przez Żukowo do Somonina. To stwarza bardzo poważne zagrożenie do kilkuletniego wykluczenia komunikacyjnego. Już teraz mówi się, że z Gdyni do Kartuz czy Kościerzyny przez Gdańska Osowę i Żukowo nie będą kursowały co najmniej przez dwa lata. Jeśli po zakończeniu prac modernizacyjnych tego odcinka ruszą prace na odcinku Gdynia Główna - Gdańsk Osowa, to też mogą potrwać około dwóch lat. Trzeba pamiętać, że planowana jest przebudowa wiaduktu Karwiny. Nie można również wykluczyć przebudowy przystanku osobowego SKM Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana, tak by powstał tam drugi peron, właśnie dla linii 201. W tej sprawie jest bardzo dużo pytań, dlatego skieruję odpowiednią interpelację do ministra infrastruktury, bym mógł przekazać mieszkańcom Gdyni wszelkie istotne informacje - podkreśla poseł Michał Kowalski.

* * *

11 grudnia 2024 roku, na podstawie ekspertyzy zleconej przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, wprowadzono zmiany w organizacji ruchu – zamknięto jeden pas w kierunku Kościerzyny oraz ograniczono tonaż pojazdów do 25 ton (ograniczenie to pozostanie na stałe). Warunkowo dopuszczono przejazd autobusów i pojazdów służb ratunkowych.

Początkowo planowaliśmy jedynie naprawę słupów nośnych, ale po oględzinach i analizie stanu technicznego konstrukcji zdecydowaliśmy się rozszerzyć zakres prac. Zależało nam na tym, by zabezpieczyć obiekt kompleksowo – również od strony spodniej, nad torami kolejowymi – mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Ważnym elementem realizacji prac były warunki pogodowe – prace mogły być prowadzone w nocy tylko wtedy, gdy temperatura nie spadała poniżej 5 stopni Celsjusza. Istotnym aspektem realizacji było uzyskanie zgód od PKP PLK, co umożliwiło prowadzenie robót nad torami kolejowymi. Dlatego większość robót nad torami kolejowymi realizowano w pięciu etapach nocnych, aby nie zakłócać ruchu pociągów.

Zgodnie z wytycznymi Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, które były zgodne z naszymi wcześniejszymi ustaleniami, zakres robót został rozszerzony, co pozwoliło na kompleksowe zabezpieczenie konstrukcji wiaduktu.

Zakończone roboty zabezpieczająco-naprawcze słupów nośnych oraz spodu konstrukcji wiaduktu, fot. M. Mielewski

Zakres robót objął:

  • remont słupów nośnych (m.in. skucie betonu, piaskowanie, iniekcje, reprofilacja, malowanie),
  • remont spodu konstrukcji (uzupełnienie ubytków, szpachlowanie, piaskowanie, malowanie),
  • wykonanie i montaż indywidualnych opasek wzmacniających na trzech słupach.

Trwa procedura odbiorowa robót zabezpieczająco-naprawczych. Koszt całkowity robót oszacowano na ok. 400 tys. zł.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz za: zdiz.gdynia.pl/foto M. Mielewski )

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%