Zamknij

Kiedy koniec przebudowy linii kolejowej 201?

21:14, 13.08.2023 Aktualizacja: 21:18, 13.08.2023
Skomentuj

Senator Sławomir Rybicki skierował do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka oświadczenie w sprawie stanu prac na linii kolejowej nr 201.

Senator Rybicki zapytał:

1. Na jakim aktualnie etapie jest stan prac na linii kolejowej nr 201, z wyszczególnieniem wszystkich 7 zawartych kontraktów związanych z realizacją właściwych robót budowlanych?

2. Jakie postępy w realizacji inwestycji udało się osiągnąć od marca 2022 r. do dzisiaj?

3. Jaki jest aktualny terminarz prac w poszczególnych etapach oraz planowana data zakończenia inwestycji w całości?

4. Na jakim etapie są prace i co się dotychczas zmieniło na planowanej trasie objazdowej od udzielenia odpowiedzi na poprzednie oświadczenie, z wyszczególnieniem poszczególnych etapów inwestycji?

* * *

Jak wiadomo w Gdyni prace na linii 201 póki co zostały jedynie wykonane na odcinku od Portu Gdynia do wjazdu w część dzieloną z linią 202 (Gdynia Główna – Słupsk). Reszta stoi i czeka.

Związane to jest z brakiem porozumienia, mimo wcześniejszych deklaracji, władz Gdyni z PKP PLK. Rządzący miastem inwestycję związaną z budową Węzła Karwiny tak pozmieniali, że już nikt nie może połapać się w tym, co jest lub będzie realizowane.

Przebudowy nie będzie?

W każdym razie wiceprezydent Marek Łucyk informuje, że na razie miasto nie planuje ani budowy Węzła w pierwotnym założeniu ani przebudowy skrzyżowania Wielkopolska, Strzelców, Sopocka.

Bez trakcji

Oświadczenie senatora Rybickiego, a raczej odpowiedź na nie być może pokaże o co w tym wszystkim chodzi i dlaczego wstrzymano prace, co na przykład miało zasadniczy wpływ na brak trakcji elektrycznej na odcinku Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana – Gdańsk Rębiechowo. I jak wiadomo uniemożliwia to PKM puszczenia w trasę składów elektrycznych.

* * *

Senator Rybicki ponad rok temu pytał o „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk”.

„Szacunkowa wartość inwestycji dotyczącej zadania pn. Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk wynosi 4,4 mld zł (w obecnym Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku została zabezpieczona kwota w wysokości 179,3 mln zł). Projekt planowany jest do realizacji w ramach dwóch faz.

W I fazie projekt będzie realizowany w ramach obecnej perspektywy finansowej 2014-2020, gdzie planowane są roboty budowlane w obrębie stacji Słupsk oraz uzyskanie dokumentacji projektowej dla całego odcinka Gdynia Chylonia – Słupsk.

Obecnie dla odcinka Gdynia Chylonia – Słupsk trwa opracowanie dokumentacji projektowej. Modernizacja linii kolejowej rozpocznie się od przebudowy stacji Słupsk, dla której postępowanie przetargowe zostało wszczęte w sierpniu 2021 r., natomiast planowana data podpisania umowy z wykonawcą to I kwartał 2022 r.

Jednocześnie informuję, że II faza projektu planowana jest do realizacji w kolejnej perspektywie finansowej 2021-2027, w której planowane są roboty budowlane na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork –Słupsk, w tym pozostałe roboty w obrębie stacji Słupsk.

Rozpoczęcie robót będzie możliwe po zakończeniu etapu projektowego i uzyskaniu niezbędnych decyzji i pozwoleń. Rozwiązania projektowe obejmują swoim zakresem m.in.: budowę dwutorowej linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk, dostosowanie geometrii torów do prędkości 200 km/h, budowę i modernizację podstacji trakcyjnych, modernizację obiektów związanych z prowadzeniem ruchu pociągów, obsługą podróżnych oraz obiektów inżynieryjnych.

Należy podkreślić, że ostateczna lista projektów realizowanych w kolejnej perspektywie finansowej 2021 - 2027 będzie uwarunkowana sfinalizowaniem prac nad zasadami korzystania z instrumentów finansowych Unii Europejskiej dla przyszłej perspektywy finansowej, jak również wielkością dostępnego budżetu, w tym wsparcia ze środków UE.” - odpowiedział z upoważnienia Ministra Infrastruktury Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu.

Dziś wiemy, że w samej Gdyni w tej sprawie nie dzieje się nic...

(Mariusz Sieraczkiewicz/foto MS)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

kiedy koniec?kiedy koniec?

0 0

Złe pytanie.
Należy zapytać, kiedy na serio się rozpocznie...

Wybory się zbliżają i na to pochyłe drzewo co rusz nowa koza wskakuje... Tymczasem na południu ogłoszono plan przebudowy linii kolejowych między Krakowem, Sączem, Zakopanem i Wadowicami. Plan o wartości 12 Tpln (miliardów). Podobnie jak słynna zakopianka, gospodarczy sens tych prac jest możliwy do wytłumaczenia tylko w jeden sposób.

Interes mają górale.
Zgodnie i konsekwentnie naciąga "krótką kołdrę" na swój grzbiet. Niezależnie od opcji politycznej, która chwilowo piastuje najwyższe urzędy. Przez całą kadencję, a nie tylko aby zabłysnąć przed wyborami.

Można porównać celowość górskich wykopków dla letników do usprawnienia logistyki polskich portów.
Jest w tych przykładach zasadnicza różnica. Pomorskie kręgi gospodarcze nie wykazują śladów solidarności, o sprawności i umiejętności korytarzowej polityki nie wspominając. Rozpieszczone i rozpuszczone karnawałem Euro jedynie potrafią narzekać, że znowu ktoś im nie dał... Na dodatek z silnym syndromem psa ogrodnika...

Rewitalizacja węglówki jest bardzo ważna dla regionu, ponieważ możliwości stwarzają możliwości. Od uchwały sejmowej do jej ukończenia minęło 10 lat. Tyle samo ile obecnie słyszymy o możliwości remontu... Jednak od powstania węglówki minęło blisko 100 lat, uwarunkowania jej przebiegu dawno są nieaktualne i można by się spodziewać czegoś bardziej dopasowanego do współczesności. Odcinek Od Kościerzyny nie musi przebiegać w tak trudnym terenie...
Na dodatek Unia jest zainteresowana w budowie linii transportowych dla ukraińskiego zboża. Zgłosiła się... Warszawa...
Ze strony samorządu ciągle słychać narzekania na PLK, że nie można się z tą firmą ułożyć. No nie można, jeśli występuje się z pozycji siły i nakazuje wykonanie inwestycji z własnych funduszy (patrz Gdańsk Orunia i Gdynia Karwiny). Rumia pozyskała środki, uzgodniła, co trzeba i powstała rzecz niemożliwa dla Gdańsk i Gdyni - tunel pod magistralą kolejową.
Zalecam korepetycje...
Choć pewnie na nie za późno i wzorem współczesnych HR, lepiej rozejrzeć się za sprawniejszą ekipą.

23:02, 13.08.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

miasto Gdyniamiasto Gdynia

0 0

nie ma pieniędzy ani chęci angażowania się w takie *%#)!& usprawniające komunikację mieszkańców Trójmiasta.

Przecież znacznie przyjemniej jest wydać kasę na widoczek za oknem gabinetu w postaci rabatek Park(ingu) Centralnego. Poszło 100 Mpln i co??!
I ładnie...

Rumia za 50 zbudowała tunel.

23:11, 13.08.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%