Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają prace modernizacyjne na linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Oznacza to wstrzymanie ruchu pociągów. Samorząd województwa pomorskiego uruchamia komunikację zastępczą. Pasażerów z Kościerzyny do Kartuz i Rębiechowa będą woziły autobusy.
- Zapewne to bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców Trójmiasta oraz powiatów kartuskiego i kościerskiego. Jednak linia kolejowa 201 to nie jedyna trasa, po której jeżdżą pociągi. Jestem ciekaw, kiedy zmodernizowane i zelektryfikowana zostanie linia 405, która przebiega przez Miastko i łączy Szczecinek ze Słupskiem i Ustką? Urząd Marszałkowski informuje, że na pomorskie tory w przyszłym roku wyjedzie 45 nowych pociągów. Mam nadzieję, że i na dworcu w Miastku zobaczymy któryś z nich. Kilka miesięcy temu zapowiadano przywrócenie połączenia kolejowego Lipusz - Korzybie przez Bytów. Dałoby to możliwość podróżowania pociągiem z Kościerzyny do Słupska. A dlaczego nie zrobić również połączenia Kościerzyna - Szczecinek przez Korzybie, Miastko? Przecież składy, które obsługują tzw. połączenia marszałkowskie mają miejsce dla maszynisty po obu stronach. Gratuluję Marszałkowi Strukowi gospodarskiego podejścia do rozwoju kolei na Pomorzu, ale również uważam, że należy do tych spraw podejść na zasadzie równomiernego rozwoju. Zdaję sobie sprawę, że konieczne jest porozumienie z województwem zachodniopomorskim. Uważam, że to również jest do osiągnięcia. W ubiegłym roku z inicjatywy posłanki z kujawsko-pomorskiego - Agnieszki Kłopotek prowadzono negocjacje w sprawie połączeń kolejowych z naszym województwem. I udało się! Dlatego należy w naszym przypadku rozmawiać z zachodniopomorskim - podkreśla Witold Zajst.
* * *
Zmiany w komunikacji kolejowej między Gdynią a Kościerzyną będą obowiązywać od początku wakacji, 30 czerwca 2025 r.
Rozpoczynająca się modernizacja linii kolejowej 201 pomiędzy Gdynią a Kościerzyną pierwotnie miała zakończyć się dwa lata temu. Niestety kolejarze nie poradzili sobie z zadaniem i prace rozpoczynają się dopiero teraz. Na pierwotny termin zakończenia prac przygotowany był samorząd województwa pomorskiego.
Wraz z Pomorską Koleją Metropolitalną zrealizował inwestycję polegającą na elektryfikacji linii kolejowej z Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Rębiechowa. Dzięki temu już od połowy 2023 r. na linii PKM pojawiły się pociągi elektryczne. Niestety, mogły one dojeżdżać tylko do stacji Gdańsk Port Lotniczy – właśnie ze względu na brak elektryfikacji linii kolejowej Gdynia – Kościerzyna.
Każda modernizacja oraz elektryfikacja linii kolejowych ma na celu poprawę stanu infrastruktury. Powstają nowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami perony, system informacji pasażerskiej, a pociągi kursują szybciej. Nie inaczej będzie w przypadku linii kościerskiej.
Zamiast małych szynobusów spalinowych na całej linii PKM kursować będą mogły większe i wygodniejsze składy elektryczne wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, wi-fi oraz gniazda do ładowania komputerów i telefonów.
Przypomnijmy, że do końca 2026 r., dzięki pieniądzom pochodzącym z budżetu województwa, dofinansowaniu unijnemu, a także środkom z KPO na pomorskich torach pojawi się łącznie 45 nowych pociągów.
0 0
I gospodarskie podejście do kolei!!?
Tylko widmo wyborczych batów na zachodnie rubieży województwa zmusza go do działania...
Na Bytowie to chyba ze trzy kampanie wyborcze się przewiózł...