"Szykujemy sprawne połączenia koleją na trasie Kartuzy-Gdańsk. Most w Rutkach na bajpasie kartuskim przeszedł próby obciążeniowe. Nośność wyremontowanego obiektu nad rzeką Radunią sprawdziły lokomotywy o łącznej masie ponad 350 ton." - poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Budowa tzw. bajpasu kartuskiego to przede wszystkim ważna decyzja dla mieszkańców gminy Żukowo, którzy na co dzień korzystają z połączeń kolejowych z Gdańskiem. Istotne jest również to ile kursów wdroży Urząd Marszałkowski. Mam nadzieję, że sytuacja z początków września ubiegłego roku już się nie powtórzy i do Kartuz przez gminę Żukowo będą kursowały takie składy, które pomieszczą wszystkich chętnych. Dziś pociąg to najszybszy środek komunikacji, nie musi stać w korkach i na trasy wyjeżdżają coraz nowocześniejsze i bezpieczne szynobusy - podkreśla Mariola Zmudzińska, przewodnicząca klubu radnych Nasza Gmina Żukowo.
- Dla mieszkańców Kartuz to idealne rozwiązanie. Nie będziemy wykluczeni komunikacyjnie. Połączenie z Gdańskiem to przede wszystkim możliwość dotarcia do szkoły i pracy. Najważniejszy w tym wszystkim jest to, że udało dogadać się operatorom połączeń i linii kolejowych przed rozpoczęciem przebudowy linii kolejowej 201 i jak deklarują, zarówno PKP PLK, jak i PKM, jeszcze w czerwcu tego roku prace będą finalizowane. Potem już tylko należy czekać na uruchomienie połączeń pasażerskich - mówi Tyberiusz Kriger, radny Rady Miejskiej w Kartuzach.
– Aktualnie prace toczą się w dzielnicy Gdańsk-Kokoszki i w Starej Pile. Tam – a także w Leźnie – budowane są nowe perony. Wciąż widoczne są prace na moście w Rutkach, gdzie kontynuowana jest modernizacja tego ponad 100-letniego obiektu. Zakończenie zabudowy toru planowane jest na maj. Wszystkie zasadnicze prace mają potrwać do czerwca tego roku. Dopuszczenie linii do ruchu planowane jest we wrześniu, natomiast decyzja, czy na trasie pojawią się pociągi, zależna jest od organizatora przewozów, czyli urzędu marszałkowskiego, który powinien zgłosić odpowiedni wniosek - informuje Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK.
Łącznik o długości 1,5 km między Kiełpinkiem a Kokoszkami ma być zrealizowany przez Pomorską Kolej Metropolitalną do końca czerwca br.
Urząd Marszałkowski zapowiada uruchomienie na tej trasie połączeń kolejowych Gdańska z Kartuzami.
Podróżni z Kaszub otrzymają nowe, dogodne połączenie z Gdańskiem. Rewitalizacja tzw. bajpasu kartuskiego umożliwi dojazd do stolicy województwa na czas modernizacji linii nr 201 z Maksymilianowa do Gdyni. Inwestycja zapewni dobre podróże z wygodnych peronów i bezpieczniejsze przejazdy kolejowo-drogowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jako inwestor prowadzą przebudowę.
- Bajpas kartuski to kolejna inwestycja infrastrukturalna, która nie tylko poprawi komunikację kolejową w województwie pomorskim, ale także pozytywnie wpłynie na kondycję branży budowlanej. Inwestycje publiczne są najlepszym lekarstwem na spowolnienie gospodarcze i jednocześnie gwarantem powstania nowych miejsc pracy – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister Infrastruktury.
Tzw. „bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od 5 lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.
– Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201 – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Dzięki wybudowaniu tzw. „bajpasu kartuskiego” i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. A na tym właśnie nam, jako organizatorowi przewozów kolejowych w regionie, najbardziej zależy.
Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy ścisłej współpracy z miastem Gdańsk).
2 0
Fajnie wygląda most. Ta komunikacja jest nam potrzebna w gminie Żukowo, bo nie jest dobrze.