Zamknij

Linia 201... Mają powrócić połączenia z Bydgoszczą i podróż ma trwać krócej

06:58, 09.06.2023 Aktualizacja: 06:17, 10.06.2023
Skomentuj

W ramach projektu pn. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaplanowały m. in. przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację linii.

Pomiędzy Wierzchucinem a Gdynią kompleksowo zostaną przebudowane następujące stacje: Wierzchucin, Zarośle, Lipowa Tucholska, Szałamaje, Bąk, Olpuch Wdzydze, Kościerzyna, Gołubie Kaszubskie, Somonino, Żukowo Wschodnie, Gdańsk Osowa. Zmodernizowane zostaną również wszystkie przystanki osobowe: Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Rosochatka, Łąg, Wojtal, Olpuch, Szenajda, Podleś, Skorzewo, Krzeszna, Wieżyca, Sławki, Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Pępowo Kartuskie, Rębiechowo, Gdynia Karwiny, Gdynia Stadion.

Wybudowany zostanie również nowy przystanek: Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana.

Będzie więcej połączeń

Modernizacja linii nr 201 wraz z liniami stycznymi usprawni połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Poprawi się oferta kolei w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Zwiększona częstotliwość i punktualność kursowania pociągów pasażerskich umożliwi ich lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu.

Będzie szybciej

Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna i, odpowiednio, do 140 km/h oraz 100 km/h na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h).

Pojadą pociągi pasażerskie

Poprawi się przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów, a port w Gdyni możliwość odprawy większej liczby towarów przewiezionych koleją.

Prace trwają

Aktualnie realizowane są prace budowlane w ramach zadań pn. „Przygotowanie linii kolejowych nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz jako trasy objazdowej” na czas realizacji projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto” oraz „Odcinek D – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 229 odc. Glincz – Kartuzy”. Zadanie pn. „Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy” znajduje się na etapie procedury przetargowej.

Przetarg?

Ogłoszenie kolejnego z przetargów na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest jeszcze w tym roku, natomiast dla odcinków Maksymilianowo – Kościerzyna (w podziale na 4 kontrakty) oraz odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia na rok 2023. Realizacja robót budowlanych planowana jest w latach 2023-2027.

„PLK wywiązały się z wzajemnych ustaleń z Miastem Gdynia co do możliwości wybudowania trzeciego toru w rejonie węzła Karwiny. W naszym projekcie został ujęty w całości do wybudowania mur oporowy, pierwotnie ujęty w zakresie projektu Miasta. Przekazaliśmy również do Miasta projekt budowy trzeciego toru i elektryfikacji linii kolejowej, jak również koncepcję budowy czwartego toru dla umożliwienia dalszych działań po stronie Miasta, mających na celu realizację II etapu Węzła Karwiny, w którym to ma znaleźć się przebudowa istniejących wiaduktów drogowych. Miasto zobowiązało się w lipcu 2021 r. do opracowania koncepcji przebudowy wiaduktów, na podstawie których można oszacować koszty inwestycji i podpisać stosowne w tym zakresie porozumienie. Taka koncepcja została przekazana do PLK z początkiem sierpnia br. Koncepcja jest w trakcie weryfikacji.” - informuje Przemysław Zieliński z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz/foto Mariusz Sieraczkiewicz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

Optymists Optymists

1 0

To co tu jest napisane to raczej tylko marzenia. Remont miał być zakończony do 2023 roku. Jak tak dalej pójdzie to finału remontu to nigdy nie będzie. Pasażerowie przesiądą się na cztery kółka. Komunikacja zastępcza odstraszy tych którzy teraz korzystają z PKP. A przecież za nasze pieniądze była niedawno linia wyremontowana. Ktoś za to powinien odpowiedzieć. Miliony złotówek wyrzucone w błoto.

14:59, 10.06.2023
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

KolejarzKolejarz

0 0

Chłopie masz rację... Ale nikomu włos z głowy nie spadnie

06:06, 11.06.2023

bez marzeńbez marzeń

0 0

coś da się zrobić?

15:27, 11.06.2023

już dawno...już dawno...

1 0

...przestał istnieć powód, dla którego Węglówka przebiega w tak trudnym terenie jak między Skorzewem a Trójmiastem. Na tym odcinku ciężki ruch powinien być wyeliminowany i przesunięty do zupełnie innego korytarza. Co również by uprościło obsługę portu w Gdyni. Oraz ocaliłoby liczne hacjendy wybudowane prawie na torach.

A co najważniejsze, zlikwidowałoby to spory kompetencyjne z obstrukcyjnym samorządem. W tej części (Kościerzyna-Gdynia) kolej ma znaczenie jedynie dla ruchu pasażerskiego.

Rozszerzenie zakresu na odcinku Maksymilianowo-Kościerzyna jest ze wszech miar słuszne. Poprzednie plany były szyte bardzo zachowawczo i bez możliwości dostarczenia niezbędnego marginesu i wartości dodanej. Po prostu wpisywały się w hasło "po co nam porty".

11:36, 11.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu dziendobrypomorze.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%