Jak wiecie Gdynia zakupiła w 2022 roku, 24 elektrobusy i zbudowała sieć ładowarek w całym mieście.
Realizacja projektu została co prawda aż w 85% sfinansowana z funduszy europejskich, część pierwsza - 47.224.128 zł brutto, część druga– 32.639.280 zł brutto, jednak łącznie to blisko 80 milionów złotych.
Każdy z pojazdów jest objęty 7-letnią gwarancją producenta oraz 8-letnią gwarancją na baterie.
Producenci deklarują różne okresy żywotności takich baterii – od 6 do 15 lat. A koszt wymiany takich baterii jest znaczący w koszcie całego autobusu.
Elektrobusy są eksploatowane przez spółkę komunalną PKA - Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej. Eksploatacja tych pojazdów okazała się być ogromnym obciążeniem finansowym dla gminy.
W budżecie w rozdziale 60004 widnieje w roku 2022, kwota 6.001.000,00 zł na "zakup i objęcie akcji i udziałów" w komunalnych spółkach transportowych. Na rok 2023 przewidziano na ten cel aż 18.000.000,00 zł! Czekamy na wykonanie budżetu.
Oznacza to, że gmina Gdynia ratuje z tarapatów finansowych spółkę PKA.
Naszym zdaniem i zdaniem eksperta, z którym się konsultowaliśmy, należało postawić na rozwój nowoczesnej sieci trolejbusowej.
Gdynia jest jednym z trzech miast w Polsce, gdzie istnieje sieć trolejbusowa. Trolejbusy jeżdżą w Gdyni od 1943 roku. Około 33% przewozów pasażerów realizowane jest właśnie przez trolejbusy.
Trolejbusy są tańsze w eksploatacji, wymiana mniejszych baterii nie jest tak kosztowna, zasięg mają nieograniczony i również są EKOLOGICZNE! Nie emitują spalin. Dlatego uważamy, że zakup elektrobusów był błędem.
Naszym postulatem programowym jest przywrócenie linii trolejbusowych do Oksywia i pozostałych dzielnic północnych.
Nie wiemy czy pamiętacie, ale 60 lat temu, 23 maja 1964 roku, uruchomiono dwie linie trolejbusowe o numerach 28 i 28 kreślone. Trolejbusy miały pętlę przy Dworcu Głównym PKP, a do Oksywia Górnego i Dolnego jechały trasą okrężną przez ul. Arciszewskich. Jeździły one jeszcze w latach 70tych.
Analogicznie, zdaniem naszego eksperta, trolejbusy powinny dojeżdżać również do Chwarzna - Wiczlina przez Witomino.
Jednocześnie uważamy, że Gdynia powinna wycofywać się z elektrobusów właśnie na rzecz rozbudowy sieci trolejbusowej, która jest co prawda droższa niż autobusy spalinowe, ale znacznie tańsza i bardziej efektywna niż elektrobusy, na które Gdyni zwyczajnie nie stać!
Sławomir Januszewski
Bryza
* * *
Wspieraj Bryzę kupując wirtualne kawy w serwisie
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz