Od 14 grudnia 2025 r. podróże pociągiem w Polsce staną się szybsze – dzięki modernizacji torów, wyższym prędkościom i cyklicznym godzinom odjazdów skrócą się czasy przejazdu m.in. z Lęborka do Słupska, na trasach Warszawa – Szczecin, Wrocław – Poznań oraz w regionach Dolnego Śląska i Lubuskiego, a pasażerowie zyskają łatwiejszy dostęp do informacji dzięki kodom QR. W rozkładzie jazdy uwzględniono najbardziej korzystne dla podróżnych połączenia oraz kontynuację prac na liniach kolejowych.
W niedzielę, 14 grudnia 2025 r., zacznie obowiązywać nowy roczny rozkład jazdy 2025/2026. Modernizacje i podnoszenie parametrów technicznych wielu linii przełożą się na krótsze czasy przejazdu. W rejonach największych inwestycji zaplanowano zmiany w organizacji ruchu – m.in. trasy okrężne, wydłużone czasy jazdy oraz komunikację zastępczą. Nowy rozkład uwzględnia zarówno efekty zakończone prace, jak i konieczność dostosowania ruchu do intensywnych robót realizowanych w 2026 roku.
Pomorskie: wracają pociągi na modernizowanym odcinku Lębork – Słupsk (lk202), gdzie przez ponad trzy miesiące kursowała komunikacja zastępcza. Pasażerowie skorzystają m.in. z przebudowanych peronów w Pogorzelicach i Jezierzycach Słupskich oraz z ruchu dwutorowego pomiędzy Lęborkiem a Pogorzelicami. Co ważne – nie są planowane kolejne zamknięcia linii. W dalszym etapie modernizacja przyniesie zwiększenie przepustowości, możliwość jazdy nawet 160 km/h, a w efekcie skrócenie czasu podróży między Gdynią a Słupskiem o około 15 minut.
Od niedzieli na linii Warszawa – Szczecin czas przejazdu skróci się do około 4 godzin i 9 minut, a między Olsztynem a Poznaniem do niespełna 3 godzin i 17 minut. Mniej czasu zajmie także podróż na trasach obsługiwanych przez Koleje Dolnośląskie – między Wrocławiem a Żaganiem przejazd skróci się o 9 minut.
Dolnośląskie: na odcinku Legnica – Żagań pociąg przyspieszony skrócił czas przejazdu z 65 minut do 57 minut. Na odcinku Jaworzyna Śląska – Legnica pociągi przyspieszone skróciły przejazd z 51 do 39 minut, a pociągi osobowe z 55 do 44 minut.
Kujawsko-pomorskie: przywrócony zostanie ruch na linii Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek (lk245) po 14 latach przerwy. Zmodernizowane perony, rozjazdy, przejazdy kolejowo-drogowe i nowe urządzenia sterowania ruchem umożliwią kursowanie pociągów z prędkością do 120 km/h, zapewniając mieszkańcom Ciechocinka lepszy dostęp do kolei. Po półrocznych pracach wracają też pociągi na liniach Rypin – Brodnica (lk33) oraz Brodnica – Jabłonowo Pomorskie (lk208). Dzięki wymianie torów i modernizacji obiektów inżynieryjnych pociągi pojadą tu z prędkością do 120 km/h, co skróci czas przejazdu między Rypinem a Jabłonowem Pomorskim o około 15 minut. Modernizacja przygotowuje także linię do planowanego przez samorząd powrotu regularnych połączeń do Rypina w 2026 r.
Śląskie: Po 12 latach pociągi znów dojadą do stacji Kłobuck. To efekt kończącej się inwestycji na odcinku linii kolejowej 131 Chorzów Batory – Nakło Śląskie oraz zakończonej w 2024 r. między Herbami Nowymi a Ruścem Łódzkim. Od 14 grudnia pociągi Kolei Śląskich pojadą w nowych relacjach: Katowice – Chorzew Siemkowice (1 pociąg), Chorzów Batory – Chorzew Siemkowice (12 pociągów) i Chorzów Batory – Kłobuck (4 pociągi). Przebudowane tory i sieć trakcyjna na linii kolejowej 131 umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 140 km/h. Czas przejazdu z Chorzowa do Kłobucka wyniesie ok. 75 minut, a więc o ok. 35 minut szybciej niż przed inwestycją.
Małopolska: zakończono prace na pierwszym odcinku, modernizowanej w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko”, linii kolejowej 104, co pozwoli na uruchomienie stacji Rabka Zaryte i wydłużenie połączeń regionalnych (dotychczas pociągi kończą kursy na przystanku Rabka-Zdrój). Nowa infrastruktura pozwala na jazdę w górskim terenie z prędkością do 100km/h.
Warmińsko-mazurskie: przywrócony zostanie ruch pociągów spalinowych na linii Giżycko – Korsze (lk38). Zmodernizowane perony, wymiana blisko 50 km torów, nowe urządzenia sterowania ruchem i elektryfikacja poprawiają komfort oraz bezpieczeństwo przejazdów. Od 14 grudnia między Ełkiem a Giżyckiem najszybsze pociągi już na całym odcinku pojadą z prędkością do 160 km/h. Po zakończeniu wszystkich prac podróż między Ełkiem a Olsztynem skróci się o około 50 minut, a prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie z 80 do 160 km/h.
Lubuskie: w wyniku prac utrzymaniowych na linii kolejowej 358 na odcinku Gubin – Czerwieńsk prędkość maksymalna pociągów wzrosła do 100 km/h. Dzięki temu podróżni już korzystają z podróży skróconych o 20 minut.
Lubelskie: czas przejazdu pociągów z Lublina Głównego do Zamościa skróci się o 7 minut. Pociągi pojadą z pominięciem stacji w Rejowcu przez łącznicę nr 563. Trasa pociągów, które dotąd kursowały między Chełmem a Rejowcem, zostaje wydłużona do Lublina. Dzięki temu mieszkańcy Świdnika Miasta, Świdnika Wschodu, Trawnik oraz Kani zyskają dodatkowe połączenia – 8 pociągów.
Mazowieckie: dotychczas na przystanku Radom Wschodni zatrzymywało się 50 pociągów kursujących z i do Warszawy. Po korekcie rozkładu jazdy przy peronach Radomia Wschodniego dodatkowo zatrzyma się 40 pociągów Kolei Mazowieckich relacji Radom Główny – Dęblin – Radom Główny (lk26). Dzięki budowie trapezu rozjazdowego i nowym urządzeniom srk, pociągi będą mogły kursować przez stację Warszawa Centralna częściej – co 4 minuty zamiast dotychczasowych 5 minut. Odcinek Warszawa Wschodnia – Warszawa Centralna będzie w stanie obsłużyć do 30 pociągów w godzinie - łącznie w obu kierunkach. Od 24 grudnia oddany do użytkowania zostanie peron nr 1 na remontowanej stacji Ursus Północny.
Świętokrzyskie: od 14 grudnia pasażerowie będą mogli korzystać z nowego przystanku Mnichów, który zwiększy dostęp do pociągu na linii kolejowej Kraków - Kielce. Każdego dnia w Mnichowie zatrzyma się 30 pociągów.
W nowym rozkładzie jazdy 17 wybranych relacji obsługiwanych przez przewoźników dalekobieżnych i regionalnych zostało objętych cyklicznym układem odjazdów. Oznacza to stałe, powtarzalne minuty odjazdów pociągów na całej trasie. Cykliczne rozkłady obejmują m.in. kluczowe trasy dalekobieżne, takie jak Warszawa – Gdynia, Bydgoszcz – Lublin, Olsztyn – Poznań, Warszawa – Bydgoszcz czy Warszawa – Berlin.
Z ujednoliconych końcówek minutowych skorzystają także podróżni na relacjach regionalnych, m.in. Otwock – Pruszków, Piaseczno – Zegrze Południowe, Góra Kalwaria – Warszawa Gdańska. Układ cykliczny objął również wybrane trasy transgraniczne, m.in. Goerlitz – Jelenia Góra oraz Szklarska Poręba Górna – Harrachov, zwiększając przewidywalność i spójność godzin odjazdów w różnych częściach kraju. Liczba stacji objętych system wzrosła z 63 do 108 co znacząco ułatwi pasażerom planowanie podróży oraz orientowanie się w godzinach odjazdów bez konieczności każdorazowego sprawdzania rozkładu.
Małopolskie: utrudnienia pasażerowie odczują na linii nr 8 między Krakowem Głównym, Miechowem i Tunelem oraz na odcinku Kozłów – Sędziszów, gdzie szeroki zakres prac inwestycyjnych wymaga prowadzenia ruchu jednotorowego i licznych zmian na poszczególnych stacjach. W praktyce oznacza to konieczność skrócenia relacji części pociągów, wprowadzenia tras okrężnych, ograniczenia postojów oraz zmiany czasów przejazdu, które w przypadku wybranych składów mogą się istotnie wydłużyć. Od 16 stycznia zakres prac jeszcze się zwiększy, co będzie wymagało dodatkowych zmian. Zakończenie zasadniczej części prac na odcinku Kraków Główny - Tunel zaplanowano na sierpień 2026 roku.
Łódzkie: duży zakres robót zaplanowano także na lk1 między Koluszkami, Piotrkowem Trybunalskim, Radomskiem i Częstochową. Modernizacja tej magistrali obejmuje podnoszenie prędkości i szereg zamknięć torowych, które wymuszają kierowanie części pociągów objazdami, m.in. przez CMK lub lk14 i lk131. Dobrą wiadomością jest to, że od 14 grudnia uruchomione zostaną codzienne, bezpośrednie połączenia ŁKA z Łodzi przez Koluszki do Częstochowy.
Śląskie i Opolskie: w bezpośrednim powiązaniu z pracami prowadzonymi na terenie województwa łódzkiego realizowane są skoordynowane roboty na lk 61 i lk144. Zakres prac obejmuje modernizację blisko 90 km torów, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej oraz prace na trzech mostach. W związku z inwestycją od 28 stycznia wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Opole – Częstochowa, składy PKP Intercity zostaną kierowane trasami okrężnymi przez Kędzierzyn-Koźle, a wybrane pociągi Pendolino na trasie Warszawa – Wrocław zostaną odwołane.
Pomorskie: kontynuowana będzie modernizacja linii 202 między Słupskiem a Lęborkiem. Prace torowe i stacyjne, w ramach innego zadania, w tym przebudowa peronów i rozjazdów, obejmą również stację Reblino na tej samej linii i będą wiązały się z cyklicznym wprowadzaniem komunikacji zastępczej na odcinkach Słupsk – Reblino – Wrześnica oraz Sławno – Słupsk i Sławno – Ustka. Utrzymana pozostanie nocna przerwa w ruchu między Słupskiem a Lęborkiem, a wybrane połączenia dalekobieżne zostaną skrócone lub skierowane na trasy alternatywne.
Polskie Linie Kolejowe S.A. rozszerzają testowane od września kody QR, które po zeskanowaniu telefonem pokazują bieżące odjazdy z konkretnej stacji lub przystanku. Dotychczas dostępne na Podhalu, Podlasiu, Lubelszczyźnie i Dolnym Śląsku, od połowy grudnia funkcjonalność obejmie wszystkie lokalizacje w Polsce. Tabele odjazdów są już dostępne w Portalu Pasażera w zakładce „Katalog stacji”, a kody QR umożliwiają szybki dostęp do informacji na dowolnym urządzeniu mobilnym. Od 14 grudnia kody będą sukcesywnie pojawiać się na wszystkich stacjach i przystankach, uzupełniając tradycyjne informacje w gablotach i ułatwiając planowanie podróży.
Nowy rozkład jazdy został opracowany tak, aby – mimo bardzo dużej skali prac modernizacyjnych – zapewnić możliwie najkorzystniejszą ofertę przewozową. Pasażerowie mogą liczyć na krótsze czasy podróży na wielu kluczowych trasach, jednak w regionach, gdzie trwają inwestycje, należy spodziewać się czasowych zmian i ograniczeń. Aktualne informacje o kursowaniu pociągów będą dostępne na portalpasazera.pl, w aplikacjach przewoźników i na tablicach informacyjnych na stacjach.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu dziendobrypomorze.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz