Lepsze utrzymanie maszyn i pojazdów, w tym efektywne prace na torach, zapewni nowoczesne Centrum Serwisowe Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego Sp. z o.o. w Gdańsku – spółki z Grupy Kapitałowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Centrum Serwisowe rozpocznie prace w 2025 r.
Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. w Gdańsku wybuduje Centrum Serwisowe Grupy Kapitałowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum będzie miało m.in. halę napraw okresowych dla wielofunkcyjnych i ciężkich maszyn do robót torowych. Aktualnie opracowywana jest koncepcja urbanistyczno-architektoniczna. Wartość prac projektowych wynosi ponad 2,9 mln zł brutto. Budowa obiektu jest planowana w latach 2023/2024. Rozpoczęcie działalności przewidziano w III kw. 2025 roku. Przedsięwzięcie jest możliwe dzięki dokapitalizowaniu spółek zależnych PLK SA.
Udało się osiągnąć historyczne przyspieszenie inwestycyjne na polskiej kolei - przyznali zgodnie przedstawiciele czołowych polskich przewoźników pasażerskich i towarowych podczas debaty w trakcie kongresu Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. W samym Krajowym Programie Kolejowym uwzględniono 240 projektów modernizacyjnych i inwestycyjnych o wartości niemal 77 mld złotych, a nie jest to jedyna realizowana obecnie strategia.
„Naszym flagowym projektem jest Krajowy Program Kolejowy, czyli ponad 76 mld złotych, które do 2026 roku całkowicie zmienią oblicze polskich torów, dworców i pociągów. Mam tu na myśli znaczącą poprawę ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz polepszenie warunków dla przewozu towarów” - mówił Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
"Wpływ inwestycji w infrastrukturę kolejową warunkiem rozwoju gospodarczego" to temat debaty, która odbyła na na Forum Wizja Rozwoju.
Eksperci podkreślali, że na rozkwit kolei należy patrzeć z dwóch kluczowych perspektyw: makro- i mikroekonomicznej. Pierwsza oznacza impuls rozwojowy dla całej gospodarki - to m.in. połączenie Śląska z portami Trójmiasta, Szczecina i Świnoujścia, budowa strategicznych węzłów komunikacyjnych (w Krakowie, Warszawie czy Gorzowie Wielkopolskim) oraz dziesiątki nowych mostów, wiaduktów i punktów przeładunkowych. Jednak inwestycje kolejowe oznaczają także cywilizacyjną szansę dla wielu mniejszych ośrodków, które dotychczas pozostawały na marginesie dynamicznego rozwoju gospodarczego Polski.
"To dla nas ogromny zaszczyt, że kolejne edycje cieszą się coraz większym zainteresowaniem, a rozwiązania proponowane w trakcie debat eksperckich znajdują zastosowanie w rzeczywistości. Forum Wizja Rozwoju to okazja do pożytecznego dialogu między naukowcami, przedsiębiorcami i przedstawicielami instytucji publicznych oraz do wspólnych rozważań nad przyszłością nowoczesnej gospodarki. Możliwości, jakie otwierają kolejne edycje Forum przerastają nasze najśmielsze oczekiwania. Nasz sukces opiera się na ekspertach – to im powierzamy głos i korzystamy z ich wiedzy i doświadczenia podczas paneli tematycznych. To oni analizują wyzwania i szukają rozwiązań problemów, w tym tych najbardziej aktualnych, przed jakimi postawiła nas pandemia i wojna w Ukrainie. Podczas tegorocznej edycji wiele uwagi poświęcą również zagadnieniom poszukiwania i tworzenia miejsc pracy." - podkreślał dr Andrzej Michalak, prezes Fundacji Wizja Rozwoju.
Powierzchnia Centrum Serwisowego ma wynosić 11,5 tys. m2 – około 150 m długości oraz 75 m szerokości. Pozwoli to na umieszczenie wewnątrz hali pięciu torów. Cztery tory będą wykorzystywane przy prowadzeniu przeglądów i napraw serwisowych. Piąty tor będzie torem technologicznym, na którym zlokalizowana zostanie myjnia, komora przygotowawcza do malowania oraz komora lakiernicza. Zastosowane rozwiązania ułatwią przemieszczanie serwisowanych maszyn pomiędzy myjnią, torami ze stanowiskami roboczymi, a lakiernią.
Centrum będzie wyposażone w panele fotowoltaiczne oraz pompy cieplne, a także możliwość rekuperacji.
Inwestycja jest bezpośrednio powiązana z sukcesywnie powiększanym parkiem maszynowym Grupy Kapitałowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., który ze względu na innowacyjne wyposażenie wymaga specjalistycznych stanowisk obsługowych.
Nowoczesne Centrum Serwisowe umożliwi PPM-T zwiększenie zaangażowania w komercyjną naprawę maszyn przy zapewnieniu najwyższej jakości usług. Ta działalność spółki nie była dotychczas rozwinięta.
Projekt budowy jest opracowywany w oparciu o nowoczesną technologię projektowania BIM. To metodyka prowadzenia inwestycji budowlanej oparta na efektywnym zbieraniu, przechowywaniu i wykorzystaniu informacji. Dzięki cyfrowej platformie do wymiany danych zamawiający i wykonawca będą mogli na bieżąco uzgadniać aspekty techniczne projektu oraz wskazywać potencjalne kolizje, które w „zwykłej” dokumentacji są bardzo trudno dostrzegalne. Powstanie również cyfrowy model obiektu budowlanego, który po uzupełnieniu o informację z etapu realizacji prac, posłuży do wygenerowania Modelu Informacyjnego o Zasobach (Asset Information Model). Model ten będzie wykorzystywany w czasie eksploatacji obiektu i będzie kompletną bazą danych o urządzeniach faktycznie wbudowanych.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz