Zamknij

Poseł Michał Kowalski: linia kolejowa 201 to alternatywne połączenie Gdyni, Żukowa i Kościerzyny z Borami Tucholskimi i Bydgoszczą

17:54, 11.06.2025 Aktualizacja: 20:28, 11.06.2025
Skomentuj foto PKP PLK foto PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do końca 2025 roku planują ogłosić postępowania przetargowe na łączną kwotę ok. 16 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informuje, że do końca 2025 roku rozpoczęte zostaną procedury wyłaniania firm wykonawczych na realizację zadań inwestycyjnych.

- Dosłownie za kilkanaście dni rusza modernizacja linii kolejowej 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa przez Żukowo. PKP PLK deklaruje, że jeszcze w tym roku ogłosi przetargi na kolejne odcinki, tak by przebudowa obejmowała całą trasę. Odnowiona linia będzie alternatywną trasą zarówno dla pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Po tych torach ruszą składy towarowe do i z Portu Gdynia. Koleje zapowiadają również połączenia pasażerskie. Może to oznaczać, że pod 30 latach powróci bezpośrednie połączenie Gdyni z Bydgoszczą przez Żukowo, Kościerzynę, Rosochatkę, Wierzchucin. W takiej sytuacji Kościerzyna może stać się ważnym węzłem przesiadkowym na Kaszubach. Chodzi mi o połączenia z Chojnicami i zapowiadane przywrócenie połączenia ze Słupskiem przez Lipusz, Bytów, Korzybie. Czekamy na oficjalną informację ile planowanych jest składów regio, a ile TLK. Mam nadzieję, że samorządy wojewódzkie - pomorski i kujawsko-pomorski wypracują porozumienie i zaraz po zakończeniu prac na linii 201 na tory wyjadą pociągi pasażerskie - podkreśla poseł Michał Kowalski.

* * *

Planowane inwestycje o wartości przekraczającej 100 mln zł:

III kwartał 2025:

Przebudowa odcinka Wierzchucin – Lipowa Tucholska

Przebudowa odcinka Gdańsk Osowa - Gdynia Główna

Przebudowa odcinka Maksymilianowo – Wierzchucin

Przebudowa odcinka Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk

IV kwartał 2025:

Przebudowa stacji Warszawa Wschodnia

Przebudowa odcinka Lipowa Tucholska - Kościerzyna

Oprócz wyżej wskazanych inwestycji, realizowany będzie szereg zadań polegających m.in. na przebudowie kilku lub kilkunasto kilometrowych odcinków linii kolejowych, na budowie lub przebudowie obiektów inżynieryjnych (takich jak mosty, wiadukty kolejowe i drogowe), poprawie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, przebudowie urządzeń sterowania ruchem kolejowym czy instalacji informacji pasażerskiej.

Ponadto oprócz ww. zadań obejmujących swoim zakresem roboty budowlane, planowane jest uruchomienie zadań obejmujących opracowanie dokumentacji projektowej w tym m.in.:

  • Dokumentacja projektowa odcinek Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko Kamienna
  • Dokumentacja projektowa dla budowy łącznicy w Kostrzynie nad Odrą
  • Dokumentacja projektowa odcinek Władysławowo - Hel (zabudowa mijanek)

Dla celów podtrzymania transparentności komunikacji z rynkiem wykonawczym PKP PLK planuje zamieszczone pod poniższym linkiem informacje poddać aktualizacji w połowie 2025.

* * *

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zelektryfikują 80 km linii na Kaszuby i dobudują drugi tor pomiędzy Kościerzyną a Gdańskiem Osową. Projekt będzie obejmował modernizację i elektryfikację pomorskich linii kolejowych z Kościerzyny do Gdyni (l.201) oraz odcinków pomiędzy Somoninem a Kartuzami (l.214) i Glinczem a Kartuzami (l.229). Zmodernizowanych zostanie 134 km torów, wymienionych na nowe i usprawnionych zostanie 85 nowych rozjazdów. Poziom bezpieczeństwa podniesie przebudowa 34 przejazdów kolejowo-drogowych, na których m.in. wymieniona będzie nawierzchnia, zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sygnalizacja i rogatki. Pomiędzy Kościerzyną a Gdańskiem Osową dobudowany zostanie drugi tor na długości około 50 km, przez co linia na całym odcinku od Kościerzyny do Gdyni Głównej będzie dwutorowa. 

Na trasie zostaną przebudowane perony w Kościerzynie, Skorzewie, Krzesznej, Wieżycy, Sławkach, Somoninie, Kiełpinie Kartuskim, Babim Dole, Borkowie, Żukowie, Pepowie Kartuskim i Rębiechowie. 40 mostów (m.in. nad rzekami: Radunią, Słupiną oraz potokiem Strzelniczka) i wiaduktów, a także 80 przepustów zyska odnowione oblicza. 

Po modernizacji trasy pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 140 km/h, to nawet o 40 km/h szybciej niż obecnie. W ruchu towarowym składy pojadą z prędkością do 100 km/h. Trasa od Somonina do Kartuz zostanie dostosowana do prędkości 100 km/h, a od Żukowa Zachodniego przez Glincz do Kartuz do 100 km/h. 

Inwestycja PLK to lepsza podróż na regionalnych i międzyregionalnych trasach. Elektryfikacja poprawi efektywność przewozów pasażerskich i towarowych. W rejonie posterunku w Glinczu zostanie zbudowana łącznica, o długości ok. 1 km, która umożliwi bezkolizyjne, wielokierunkowe połączenie linii kolejowych 201 i 229. Natomiast w rejonie stacji Kartuzy powstanie ok. 3-4 km łącznica, która umożliwi połączenie linii nr 214 i 229 w taki sposób, że dla relacji Somonino – Kartuzy – Glincz (i odwrotnie) nie będzie potrzeby zmiany kierunku jazdy. 

W ramach prac analizowana będzie koncepcja budowy trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna dedykowanego ruchowi towarowemu. Przebudowane zostaną układy torowe stacji Kościerzyna, Golubie Kaszubskie, Somonino, Glincz, Żukowo Wschodnie i Kartuzy. Elektryfikacja linii, przebudowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także budowa Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem w Kościerzynie usprawnią prowadzenie pociągów.

Projekt pozytywnie wpłynie na dostęp do portu morskiego w Gdyni. Poprawa parametrów technicznych, przepustowości oraz elektryfikacja linii kolejowych umożliwi skierowanie znaczącej większości pociągów obsługujących port w Gdyni z ominięciem obciążonych ruchem odcinków linii 202 (Gdańsk – Gdynia) i 009 (Tczew - Gdańsk).

Konsekwentne działania zarządcy na rzecz usprawnienia przewozów pasażerskich i towarowych na linii 201

Na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna linii kolejowej nr 201 opracowywane jest studium wykonalności, które analizuje zakres modernizacji na odcinku od Maksymilianowa do Kościerzyny. 

W 2016 roku zaczęły się prace na odcinku towarowym linii 201 pomiędzy Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem. Po przebudowie linii pociągi towarowe ponad dwukrotnie zwiększą prędkość z 20-50 km/h do 100 km/h. Prace potrwają do 2019 r. Trasa będzie zapewniała sprawniejszy przejazd większej liczby składów. Inwestycja usprawni przewóz towarów w kierunku gdyńskiego portu.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz za: PKP PLK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

a dlaczego nie...a dlaczego nie...

0 0

...przez Sierakowice, Lębork?

Powody, dla których powstała linia kolejowa o tak trudnym przebiegu przestały być aktualne 80 lat temu.
To również znacznie by uprościło obsługę portu w Gdyni.

20:48, 11.06.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

również elektrownia.również elektrownia.

0 0

...byłaby porządnie obsłużona...

Takie zmiany, byle nic nie zmienić...

20:49, 11.06.2025

0%