W poniedziałkowym briefingu w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia, dotyczącym budowy terminalu intermodalnego w Porcie Gdynia, wzięli m.in. udział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski, wicewojewoda pomorski Emil Rojek, lokalni politycy oraz przedstawiciele Portu Gdynia.
W drugiej połowie 2026 roku zakończy się budowa nowego terminalu intermodalnego, powstającego na zlecenie Portu Gdynia - poinformowali w poniedziałek przedstawiciele portu. Terminal pozwoli m.in. na sprawniejsze przeładunki towarów między transportem morskim i kolejowym.
Prezes Portu Gdynia Piotr Gorzeński podkreślił, że to jedna z ważniejszych inwestycji w Porcie Gdynia. - Sprawi, że już niedługo Port Gdynia będzie na innym poziomie operacyjnym - powiedział Gorzeński i dodał, że będzie znacznie bardziej sprawny, jeśli chodzi o przeładunki i efektywność. Jego zdaniem dzięki inwestycji znacznie wzmocni się pozycja Gdyni i regionu w kontekście korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk.
Budowa nowego terminalu intermodalnego na zlecenie Portu Gdynia ma potrwać do sierpnia 2026. Wartość sięga ponad 21 milionów euro. Budową zajmuje się spółka NDI z Sopotu.
Inwestycja jest dofinansowana przez Unię Europejską na poziomie 50 procent kwotą ok. 35 milionów złotych.
Jak poinformował prezes Portu Gdynia, powstanie 30 tys. m kw. nowych placów manewrowych oraz prawie 3 km nowych torów. Prezes Gorzeński podkreślił, że Port Gdynia jest obecnie portem podwójnego przeznaczenia, w którym odbywają się przeładunki cywilne, jak i wojskowe - chodzi o przeładunki pojazdów specjalnych charakteryzujących się dużą wagą. - Ten terminal będzie w stanie w sposób bardzo sprawny tego typu ładunki, pojazdy ciężkie, przeładowywać na tory kolejowe, a co za tym idzie, odciążać infrastrukturę drogową - zaznaczył Gorzeński.
Zakres prac obejmuje budowę bocznicy kolejowej, placów przeładunkowych oraz nowej infrastruktury technicznej, w tym sieci elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych i kanalizacji deszczowej. Przewidziana jest także przebudowa istniejących instalacji wodociągowych, sanitarnych i ciepłowniczych wraz z budową estakady stalowej dla ciepłociągów oraz wykonanie nowoczesnego systemu retencji wód opadowych.
Terminal będzie wyposażony w infrastrukturę umożliwiającą sprawną obsługę transportu intermodalnego, m.in. w rampę kolejową, ale też systemy zabezpieczeń. Powstanie również zbiornik retencyjny oraz drogi wewnętrzne ułatwiające logistykę na terenie obiektu.
Umowa pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A., a wykonawcą - NDI Spółką Akcyjną z siedzibą w Sopocie - na kompleksowe wykonanie robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie została zawarta w marcu 2025 r.
Port Gdynia, rozbudowując swoją infrastrukturę, przyczynia się do rozwoju korytarzy Transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie oraz Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie, w których jest położony. Gdyński port jest także główną bazą morską polskiej Marynarki Wojennej.
Realizacja projektu "Budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia" przygotuje infrastrukturę portową do wymogów podwójnego, cywilno-wojskowego zastosowania, a co za tym idzie, do dalszego rozwoju transportu intermodalnego, a także przyczyni się do zwiększenia transgranicznej mobilności sił zbrojnych Sojuszu Północnoatlantyckiego oraz Unii Europejskiej. (PAP)
kszy/ mmu/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu dziendobrypomorze.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz