W piątek 4 lipca w Urzędzie Gminy w Żukowie odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli dr Krzysztof Piróg z Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz pani Anna Beruś Koordynator ds. Dostępności Urzędu Gminy. Na spotkaniu dr Krzysztof Piróg zaprezentował wyniki ankiety dotyczącej dostępności usług publicznych w Gminie Żukowo.
Badanie przeprowadzono na podstawie 146 ankiet wypełnionych przez mieszkańców. Ta analiza wykazała co w naszej gminie działa dobrze, a co jeszcze warto poprawić.
Mimo wielu pozytywnych zmian i inwestycji, mieszkańcy wskazali kilka ważnych spraw:
- Zdrowie psychiczne: Aż 35% gospodarstw domowych doświadcza kryzysów psychicznych. Wiele osób potrzebuje wsparcia psychologa lub psychiatry.
- Równe traktowanie: Choć widać coraz większą otwartość na osoby z niepełnosprawnościami, niektórzy mieszkańcy czują się gorzej traktowani – np. osoby z trudnościami w komunikacji, o innej karnacji czy bezrobotni. Dobrze odbierane są natomiast kobiety w ciąży, osoby wysportowane i z wykształceniem wyższym.
- Toalety publiczne: Ich dostępność nadal pozostawia wiele do życzenia – to temat, który pojawia się w badaniach w całej Polsce.
Żukowo to gmina, która dynamicznie się rozwija. Przybywa dzieci, powstają m.in. nowe żłobki, ale coraz więcej jest też seniorów – często przeprowadzających się tu z większych miast.
Siłą gminy jest kaszubska kultura, która nadal jest tu żywa mimo zróżnicowanego pochodzenia etnicznego mieszkańców. Gmina aktywnie wspiera język kaszubski i dba, by lokalne wydarzenia były dostępne dla wszystkich.
W ostatnich latach gmina zrobiła wiele, by wszystkim mieszkańcom żyło się wygodniej, a w urzędzie wdrożono pozytywnie postrzegane udogodnienia:
- Tłumacz języka migowego online – dostępny dzięki grantowi i nowemu sprzętowi.
- „Ciche godziny"– dla osób w spektrum autyzmu i potrzebujących spokoju (w planach jest także stworzenie pokoju wyciszenia).
- Obsługa w języku kaszubskim – szczególnie ważna dla starszych mieszkańców.
- Łatwiejsza nawigacja w urzędzie – dzięki kolorowym strefom inspirowanym herbem i barwami kaszubskimi.
- Toalety na parterze, blisko wejścia – wygodne dla wszystkich odwiedzających.
- Kąciki dla dzieci – z kolorowankami, które pomagają rodzicom załatwić sprawy urzędowe.
- Życzliwość urzędników – którzy są gotowi pomóc każdemu, kto potrzebuje wsparcia.
- Dobra jakość usług online – ceniona szczególnie przez młodych i nowych mieszkańców.
- Nowoczesna biblioteka – po modernizacji zyskała lepszą dostępność i coraz więcej użytkowników.
Choć przed Gminą jeszcze sporo wyzwań – m.in. w infrastrukturze drogowej – to wszystko zmierza we właściwym kierunku – uważa dr Krzysztof Piróg z Uniwersytetu Rzeszowskiego. Wprowadzane zmiany często wyprzedzają ogólnopolskie standardy. Według wyników ankiety mieszkańcy oczekują, że wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie obowiązkiem państwa – nie tylko oddolnych inicjatyw.Stały kontakt urzędu z mieszkańcami i otwartość na ich potrzeby to klucz do dalszego rozwoju – nie tylko budowlanego, ale też społecznego.
Twoja opinia ma znaczenie, dlatego wciąż zachęcamy do wypełnienia ankiety dotyczącej dostępności usług publicznych. To szansa, by powiedzieć, co warto poprawić.
Zachęcamy do udziału: https://feedback.surveylab.com/pageTag/SurveyCampaign/cId/5e4a408b3bb52a87b9d51/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz