Zamknij

Żukowo bliżej ludzi, czyli o dostępności usług w gminie

20:44, 12.07.2025 Aktualizacja: 20:51, 12.07.2025
Skomentuj

W piątek 4 lipca w Urzędzie Gminy w Żukowie odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli dr Krzysztof Piróg z Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz pani Anna Beruś Koordynator ds. Dostępności Urzędu Gminy. Na spotkaniu dr Krzysztof Piróg zaprezentował wyniki ankiety dotyczącej dostępności usług publicznych w Gminie Żukowo.

Badanie przeprowadzono na podstawie 146 ankiet wypełnionych przez mieszkańców. Ta analiza wykazała co w naszej gminie działa dobrze, a co jeszcze warto poprawić.

Co mówią mieszkańcy?

Mimo wielu pozytywnych zmian i inwestycji, mieszkańcy wskazali kilka ważnych spraw:

- Zdrowie psychiczne: Aż 35% gospodarstw domowych doświadcza kryzysów psychicznych. Wiele osób potrzebuje wsparcia psychologa lub psychiatry.

- Równe traktowanie: Choć widać coraz większą otwartość na osoby z niepełnosprawnościami, niektórzy mieszkańcy czują się gorzej traktowani – np. osoby z trudnościami w komunikacji, o innej karnacji czy bezrobotni. Dobrze odbierane są natomiast kobiety w ciąży, osoby wysportowane i z wykształceniem wyższym.

- Toalety publiczne: Ich dostępność nadal pozostawia wiele do życzenia – to temat, który pojawia się w badaniach w całej Polsce.

Jak wygląda nasza społeczność?

Żukowo to gmina, która dynamicznie się rozwija. Przybywa dzieci, powstają m.in. nowe żłobki, ale coraz więcej jest też seniorów – często przeprowadzających się tu z większych miast.

Siłą gminy jest kaszubska kultura, która nadal jest tu żywa mimo zróżnicowanego pochodzenia etnicznego mieszkańców. Gmina aktywnie wspiera język kaszubski i dba, by lokalne wydarzenia były dostępne dla wszystkich.

Co już udało się wdrożyć?

W ostatnich latach gmina zrobiła wiele, by wszystkim mieszkańcom żyło się wygodniej, a w urzędzie wdrożono pozytywnie postrzegane udogodnienia:

- Tłumacz języka migowego online – dostępny dzięki grantowi i nowemu sprzętowi.

- „Ciche godziny"– dla osób w spektrum autyzmu i potrzebujących spokoju (w planach jest także stworzenie pokoju wyciszenia).

- Obsługa w języku kaszubskim – szczególnie ważna dla starszych mieszkańców.

- Łatwiejsza nawigacja w urzędzie – dzięki kolorowym strefom inspirowanym herbem i barwami kaszubskimi.

- Toalety na parterze, blisko wejścia – wygodne dla wszystkich odwiedzających.

- Kąciki dla dzieci – z kolorowankami, które pomagają rodzicom załatwić sprawy urzędowe.

- Życzliwość urzędników – którzy są gotowi pomóc każdemu, kto potrzebuje wsparcia.

- Dobra jakość usług online – ceniona szczególnie przez młodych i nowych mieszkańców.

- Nowoczesna biblioteka – po modernizacji zyskała lepszą dostępność i coraz więcej użytkowników.

Co dalej?

Choć przed Gminą jeszcze sporo wyzwań – m.in. w infrastrukturze drogowej – to wszystko zmierza we właściwym kierunku – uważa dr Krzysztof Piróg z Uniwersytetu Rzeszowskiego. Wprowadzane zmiany często wyprzedzają ogólnopolskie standardy. Według wyników ankiety mieszkańcy oczekują, że wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie obowiązkiem państwa – nie tylko oddolnych inicjatyw.Stały kontakt urzędu z mieszkańcami i otwartość na ich potrzeby to klucz do dalszego rozwoju – nie tylko budowlanego, ale też społecznego.

Twoja opinia ma znaczenie, dlatego wciąż zachęcamy do wypełnienia ankiety dotyczącej dostępności usług publicznych. To szansa, by powiedzieć, co warto poprawić.

Zachęcamy do udziału: https://feedback.surveylab.com/pageTag/SurveyCampaign/cId/5e4a408b3bb52a87b9d51/

 

(Mariusz Sieraczkiewicz za: zukowo.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%