W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie w sprawie ewakuacji ludności oraz zabezpieczenia mienia. Dokument określa m.in. obowiązki organów samorządu terytorialnego, w tym wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, dotyczące działań w przypadku wystąpienia zagrożenia.
- Opublikowanie zbioru obowiązków nałożonych na samorządy to jedno. Pozostaje kwestia przeszkolenia i systematycznego doszkalania osób odpowiedzialnych z prowadzenie działań związanych z ochroną ludności. Na przykład biorąc pod uwagę sprawy związane z ewakuacją jest wiele kwestii do przysłowiowego ogarnięcia - od miejsc zbiórek, przez środki transportu po miejsca pobytu tymczasowego. A jeszcze wyżywienie, bezpieczeństwo, opieka medyczna. To nie są proste zadania! Osoby nieprzeszkolone mogą narobić więcej szkód niż jesteśmy sobie w stanie to wyobrazić. Ostatnie dni pokazują, że wybuch wojny to kwestia poderwania samolotów i zrzucenia bomb, a te mają praktycznie wszystkie armie. Moim zdaniem samorządy z jednej strony powinny do problemu podejść priorytetowo, a z drugiej postulować do władz państwowych o odpowiednie fundusze i szkolenia - podkreśla Krzysztof Sławski, radny województwa pomorskiego.
Opublikowane rozporządzenie określa szczegółowy sposób realizacji działań w zakresie ewakuacji ludności oraz zabezpieczenia mienia w przypadku wystąpienia zagrożeń, w tym zadania realizowane przez samorządy. Chodzi m.in. o wskazanie obszarów przewidzianych w pierwszej kolejności do objęcia ewakuacji, ustalenie liczby ewakuowanej ludności, wyznaczenie szlaków komunikacyjnych oraz środków transportu.
„Wójt (burmistrz, prezydent miasta), na którego obszarze właściwości miejscowej wystąpiło zagrożenie, niezwłocznie wdraża z wykorzystaniem wkładu do wojewódzkiego planu ewakuacji ludności procesy związane z przygotowaniem do ewakuacji” – wskazano w rozporządzeniu.
W przypadku zarządzenia ewakuacji na terenie danej gminy wójt ma obowiązek poinformować o tym ludność za pomocą systemu ostrzegania i alarmowania oraz środków masowego przekazu. Samorządy powinny też przeciwdziałać dezinformacji i weryfikować komunikaty i ostrzeżenia podawane przez inne podmioty i organy.
O przyjętych ustaleniach i podjętych decyzjach wójtowie, burmistrzowi i prezydenci miast mają obowiązek niezwłocznie i na bieżąco informować właściwego starostę. Starosta, na którego obszarze wystąpiło zagrożenie powinien zapewnić koordynację działań i wsparcie procesu ewakuacji dla organów niższego szczebla, z wykorzystaniem wkładu do wojewódzkiego planu ewakuacji ludności.
Pełny tekst rozporządzenia do pobrania poniżej.
mr/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz