Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie określenia wzoru karty tożsamości i tabliczki tożsamości wydawanych personelowi obrony cywilnej. Dokument będzie zawierał m.in. identyfikator gminy właściwej dla podmiotu, w którym będzie pełniona służba w obronie cywilnej.
- Władze państwowe do funkcjonowania Obrony Cywilnej podchodzą jak najbardziej poważnie. Obawiam się jednak, że inaczej będzie na dołach. Samorządy mogą bagatelizować konieczność działań z prawdziwego zdarzenia. Od kilku lat pokazuje to podejście samorządów do nawałnic czy nadmiernych opadów śniegu. Reakcje następują dopiero po licznych interwencjach mieszkańców. O sztabach kryzysowych w ogóle nie ma mowy. Jedynie Straż Pożarna reaguje właściwie, i państwowa, i ochotnicza. Widać, że strażacy czują swoją misję i nie oglądając się na sygnały z urzędów sami podejmują akcje ratownicze. Dobrze, że są, bo na włodarzy raczej liczyć nie ma co... Chcę wierzyć, że obecne działania rządu wymuszą na władzach samorządowych prawidłowe podejście do działań i misji Obrony Cywilnej - podkreśla Michał Gruchała z Chojnickiego Dialogu.
W projekcie zaproponowano wzór kart tożsamości, które będą wydawane osobom powołanym do służby w obronie cywilnej oraz wzór tabliczki tożsamości wydawanej członkom personelu obrony cywilnej wykonującym działania ratownicze. Karta o wymiarach 53,98 x 85,60 mm ma być wykonana z poliwęglanu z elementami zabezpieczającymi przed sfałszowaniem. Zabezpieczenie karty tożsamości stanowić ma również seria i numer, stanowiące jako całość indywidualny i unikatowy dla każdej karty kod.
„Zabezpieczenie to umożliwia szybką identyfikację województwa oraz gminy, na terenie której działa podmiot obrony cywilnej, w którym wyznaczona osoba będąca posiadaczem karty pełni służbę. W przypadku braku możliwości wydania karty poliwęglanowej – przewidziano wzory karty papierowej o takim samym wzorze jak karta poliwęglanowa. Dla karty papierowej jako jedno z zabezpieczeń przewidziano odcisk pieczęci urzędowej organu wydającego kartę” – wskazano w uzasadnieniu do projektu.
Zgodnie z zaproponowanym wzorem w polu seria i numer karty tożsamości nanoszone będzie oznaczenie składające się z dwóch cyfr numeru serii oznaczających województwo właściwe dla wojewody, który wydał kartę tożsamości oraz 11 cyfr, z których pierwsze mają stanowić numer terytorium powiatu/gminy właściwych dla siedziby podmiotu, w którym będzie pełniona służba w obronie cywilnej oraz następującego po nim kolejnego numeru wydanej przez dany organ karty, podawanego od końca, na który przeznaczono 6 cyfr, pozostałe miejsca uzupełnia się zerami.
Jak wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu dla odróżnienia personelu duchownego i medycznego od pozostałego personelu obrony cywilnej zastosowano inny międzynarodowy znak rozpoznawczy.
„Dla personelu medycznego i duchownego przyjęto kolor biały i znak czerwonego krzyża, dla pozostałego personelu międzynarodowy znak obrony cywilnej. Jednakowy znak rozpoznawczy dla personelu medycznego i duchownego przyjęto w związku z faktem, że najczęściej posługa duszpasterska będzie realizowana w szpitalach lub innych miejscach udzielania pomocy medycznej” – wskazano.
W przypadku tabliczek przyjęto wzór w formie elipsy o proporcji 4x5. Tabliczki tożsamości będą miały nadawany indywidualny unikatowy numer seryjny, który będzie też podawany w karcie tożsamości.
„Do wykonania tabliczki, w związku z faktem, że będzie wydawana osobom wykonującym działania ratownicze przewidziano niepalny materiał, którym będzie stal nierdzewna, na wzór stosowanych przez żołnierzy nieśmiertelników” – wskazano.
Obecnie projekt rozporządzenia został skierowany do zaopiniowania przez wojewodów.
mr/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz