Przedstawiciele Koalicji Obywatelskiej pokazali kolejny przykład wykorzystywania przez Wojciecha Szczurka - kandydata na prezydenta Gdyni pieniędzy publicznych na swoją kampanię wyborczą.
O działaniach Szczurka opowiedzieli Marcin Nowicki, który powiedział: „jestem byłym radnym dzielnicy, członkiem Platformy Obywatelskiej, ale przede wszystkim wkurzonym mieszkańcem Gdyni.”
W konferencji uczestniczyli również: radna miasta Gdyni Mariola Cichowska i radny dzielnicy Pogórze Damian Chmielewski.
Po tym jak Wojciech Szczurek sam z siebie uczynił twarz obchodów stulecia Gdyni - dwa lata przed ich terminem i przypadkowo na 2 miesiące przed kampanią wyborczą - tym razem Wojciech Szczurek znalazł bardzo ciekawy patent na ominięcie zakazu agitacji na stronach internetowych i profilachw mediach społecznościowych urzędu miasta.
Otóż za pośrednictwem mało znanej fundacji Architects PL ze Szczytna urząd miasta prowadzony przez kandydata Wojciecha Szczurka zapisał się do udziału w akcji " Samorząd. Mądry wybór - mądre miasto". Celem tej akcji miało być szerzenie wiedzy o samorządzie. Jednak w ramach tej akcji na profilu publicznym miasta Gdyni publikowane są filmiki, które do złudzenia przypominają spoty wyborcze kandydata Wojciecha Szczurka. Możemy się z nich dowiedzieć - oczywiście w zawoalowany sposób - że budżety obywatelskie są ważne, ale też ważni są ludzie, którzy je realizują - w domyśle oczywiście pewien kandydat. Dowiadujemy się również, że Gdynia ma świetną edukację dzięki "staraniom ostatnich lat". W materiałach oczywiście zupełnie przypadkowo występują radni i wiceprezydenci z komitetu wyborczego Samorządność Wojciecha Szczurka.
Po publikacji pierwszego filmiku na stronie miasta mnóstwo ludzi wyraziło swoje oburzenie, ale administratorzy portalu nie uznali ich oburzenia za godnego uwagi. Ponadto osoby z fundacji Architects PL - pytane o źródło finansowania tych spotów - po prostu zbyły te pytania w sposób arogancki na zasadzie "nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobisz". W związku z tym poprosiłem radną Mariolę Cichowską o interwencje w urzędzie miasta i wydobycie dokumentów związanych z tą akcją. Dopiero wczoraj, po dwóch tygodniach, otrzymaliśmy część z tych dokumentów.
Na szczęście już wcześniej zupełnym przypadkiem udało nam się dotrzeć do umowy pomiędzy miastem Gdynia a fundacją Architects PL. Umowę tę otrzymali społecznicy kilka tygodni wcześniej w ramach innej interwencji.
W tej umowy wynika, że cała akcja została dokładnie wpisana w okres kampanii wyborczej - wystartowała 9 lutego, czyli już po ogłoszeniu kampanii wyborczej przez premiera Donalda Tuska i ma się planowa zakończyć 5 kwietnia - czyli w ostatnim dniu kampanii wyborczej. Co ciekawe - na pytanie dlaczego ta akcja zbiega się w czasie z kampanią wyborczą, ludzie z fundacji Architects PL z rozbrajającą szczerością przyznają, że promowanie samorządu poza kampanią wyborczą nie ma w ich mniemaniu żadnego sensu i widocznie miasto Gdynia przyjęło podobną filozofię.
Budżet tej kampanii - w sensie to co zostało zapłacone fundacji Architects PL - nie jest duży, bo to tylko ok. 4300 zł, co w porównaniu w pieniędzmi wydanymi na promowanie przez Wojciecha Szczurka swojej osoby na autobusach miejskich w ramach kampanii 100 lecia Gdyni jest kwotą po prostu bardzo skromną. Ale w ramach tej kwoty Gdynia w zasadzie otrzymuje tylko "pieczątkę", że te filmy nie są spotami wyborczymi tylko częścią jakiejś akcji społecznej, bo z umowy wynika, że wszystkie filmiki Gdynia ma sobie nakręcić SAMA. Czyli gdzieś za tą kwotą jest kolejna kwota, której nie znamy, a która została rozdysponowana z pieniędzy publicznych na nakręcenie tych filmików.
- Na pierwszym filmiku kandydat Wojciech Szczurek opowiada o wyzwaniach samorządu w następnej kadencji
- Na drugim filmiku kandydat Szczurek opowiada o Pomorskim Parku Naukowo Technologicznym
- Na kolejnym filmiku kandydat Szczurek o tym jak fantastyczna jest edukacja w Gdyni pod jego rządami
- A na kolejnym filmiku - kandydat Szczurek opowiada o tym jak ważnym jest budżet obywatelski, a szczególnie ludzie, którzy go realizują - w domyśle oczywiście kandydat Szczurek.
Trudno powiedzieć czy jakikolwiek z tych filmików odpowiada na pytania dla których cała ta akcja podobno została utworzona. Za to na pewno służą one promocji kandydata Wojciecha Szczurka.
Wiemy, że zgodnie z umową takich filmików ma być najmniej 5 i możemy się założyć kto będzie występował w ostatnim filmiku. Dlaczego o ważności samorządu nie wypowiadają się inni ludzie, może niestartujący w wyborach naukowcy, urzędnicy, politolodzy, mieszkańcy - tego nie wiemy, ale możemy się domyślać.
Co ciekawe, według umowy fundacja miała również przygotować wywiady, posty w social mediach, a także angażować specjalistów od PR i komunikacji. To chyba nie idzie najlepiej, bo poza filmikami na profilu Gdyni na Facebooku, facebookowa strona fundacji nie wrzuciła nic o Gdyni od miesiąca, a oficjalna strona internetowa fundacji o tej akcji nawet nie wspomina.
Jeszcze jako ciekawostkę powiemy Państwu, że umowa z fundacją Architects PL została podpisana 6 marca 2024 roku, a pierwszy filmik z Wojciechem Szczurkiem pojawił się dwa tygodnie wcześniej. Powstaje więc pytanie w ramach czego zostały nakręcone te filmiki.
Podsumowując - za oficjalną cenę 4300 zł z pieniędzy publicznych i nieznaną nam kwotę wydaną na produkcję de facto spotów wyborczych Wojciech Szczurek kupił sobie patent na omijanie zakazu agitacji na publicznym profilu miasta.
- usunięcia dotychczas opublikowanych filmików z oficjalnego profilu miasta Gdyni i wszystkich innych oficjalnych kanałów miasta Gdynia
- Rozwiązania umowy z fundacją ArchitectsPL, jako że i tak warunki tej umowy nie są realizowane
- Opublikowanie oświadczenia na profilu facebook miasta Gdynia o wycofaniu się z akcji jako niezgodnej z apelem Państwowej Komisji Wyborczej o zakazie agitacji na oficjalnych profilach jednostek samorządu terytorialnego
- Zaprzestanie przez Wojciecha Szczurka używania miejskich kanałów informacyjnych do promowania swojej osoby i kandydatów z jego komitetu wyborczego, zgodnie z apelem Państwowej Komisji Wyborczej.
* * *
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz