Zamknij

Bełbot: w kwestii poprawy jakości życia mieszkańców zadziało się niewiele

18:42, 27.11.2023 Aktualizacja: 18:43, 27.11.2023
Skomentuj

"Zakończyły się prace przy budowie węzła Karwiny. Trwają procedury odbioru prowadzone przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Projekt realizowany jest pod nazwą: „Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – Gdynia Karwiny” – faza 1. Wykonawcą inwestycji jest firma MTM." - poinformowano na stronie Urzędu Miasta Gdyni.

A co z wiaduktem?

- Węzeł Karwiny nie ma nic wspólnego z pierwotnym projektem i założeniem tej inwestycji. Cała realizacja zmian w tym miejscu miała na celu redukcje korków oraz połączenie różnych obszarów komunikacji. W kwestii zatorów drogowych sytuacja została pogorszona ze względu na wykonanie wąskiego gardła przed wiaduktem w stronę Dąbrowy. Usprawnienie połączenia z Sopotem zostało usunięte z projektu, parking został bardzo ograniczony, a obecnie nawet ta skromniejsza wersja nie została zrealizowana. Najważniejszy punkt pierwotnego Węzła Karwiny tj. poszerzenie wiaduktów zostało odłożone co spowoduje w przypadku ewentualnej realizacji w przyszłości kolejny okres utrudnień w tym miejscu przez de facto kolejna przebudowę. To wszystko należało wykonać w jednym okresie tak żeby nie powodować podwójnego paraliżu kilku dzielnic Gdyni. Obecnie wygląda to jak realizacja nowego asfaltu, ale nie ma to nic wspólnego z funkcjonalnością, która była istotą tej inwestycji. Wydaje mi się ze Władze Gdyni chciały odtrąbić sukces przed wyborami, ale w kwestii poprawy jakości życia mieszkańców zadziało się niewiele. Na koniec trzeba dodać, ze mimo tak okrojonego zakresu mieliśmy do czynienia z ogromnymi opóźnieniami - czyli sukces według Samorządności - podsumowuje radny Marcin Bełbot.

Nadal jednak nie ruszono kwestii przebudowy wiaduktu nad torami linii 201, które również czeka poważna zmiana. Żeby linia spełniała swoje przeznaczenie musi być dołożony trzeci tor na odcinku Gdynia - Gdańsk Osowa, a stamtąd przez Kaszuby i Bory Tucholskie drugi tor. Przypomnijmy, że kolejowa linia 201 to alternatywna trasa z Gdyni do Bydgoszczy, omijająca Gdańsk, Tczew, Laskowice Pomorskie.

Od lat mieszkańcy apelują o przywrócenie połączeń na trasie Bydgoszcz - Gdynia przez Wierzchucin, Rosochatkę, Kościerzynę, Żukowo, Gdańsk Osowa. Tą trasą jeszcze w latach 90 XX wieku jeździły pociągi relacji Bydgoszcz - Gdynia, Bydgoszcz - Kościerzyna.

A póki co nie pojadą!

Przez blokowanie przez władze Gdyni rzeczywistej przebudowy Węzła Karwiny, czyli wiaduktu nad torami, PKP nie może ruszyć z inwestycją, co jednoznacznie wpływa na brak połączeń pasażerskich. Nie kursują również transporty towarowe z Portu Gdynia (i do Portu Gdynia).

Od kilku lat, mimo porozumienia z władzami Sopotu, władze Gdyni prowadzą inwestycje wszędzie na około, tylko nie bezpośrednio na wiadukcie.

Tak więc ogłoszenie, że jakiś mityczny I etap został zakończony to kolejny pokaz arogancji i przede wszystkim mydlenia oczu mieszkańcom...

* * *

– Gdy wszystkie procedury będą zakończone, inwestycja zostanie formalnie przekazana do użytku. Powinno to nastąpić za około 7 tygodni od zakończenia prac, czyli pod koniec grudnia 2023 roku – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, ds. rozwoju.

Inwestycja miała zostać zrealizowana w drugim kwartale 2023 roku. Jednak ze względu na zmiany w dokumentacji projektowej oraz kolizje w infrastrukturze podziemnej prace zakończyły się 3 listopada br.

– Opóźnienia w realizacji inwestycji wynikają ze zmian w dokumentacji projektowej wymuszonych przez PKP PLK S.A., co skutkowało koniecznością zmiany dokumentacji projektowej i oczekiwaniem na kolejne pozwolenia na budowę. Ze względu na szeroki zakres inwestycji jednocześnie wykorzystywanych było kilka projektów, zależnych od siebie. Złożoność prac i ogromna ilość kolizji w infrastrukturze podziemnej spowodowała wydłużenie realizacji tego zadania. Stąd aneksowanie umowy z wykonawcą  przez gminę oraz nowy harmonogram – mówi Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni. – Na przeszkodzie stało także to, że ENERGA SA nie usunęła kolizji wzdłużnych na całym odcinku budowy, tj. od Górniczej do Racławickiej wraz z ulicą Strzelców. Praktycznie na całym obszarze węzła Karwiny wiele robót spowolniło tempo lub musiało zostać przerwane.

Zakres inwestycji

Cała inwestycja objęła przebudowę skrzyżowań wraz z udogodnieniami dla rowerzystów i pieszych. W sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny powstanie jednopoziomowy parking typu Park&Ride, na którym znajdzie się miejsce dla 140 samochodów i motocykli (w tym 20 osób poruszającym się na wózkach inwalidzkich). Bike&Ride pomieści zaś co najmniej 50 rowerów, a 600 m dróg dla jednośladów pozwoli swobodnie dotrzeć do i z węzła. Strefa Kiss&Ride umożliwi krótki postój trzem pojazdom. Nowoczesna infrastruktura dla autobusów i trolejbusów, do której prowadzi blisko 3 km buspasów, zapewni sprawne skomunikowanie środków transportu zbiorowego. W ramach inwestycji zadbano też o energooszczędne oświetlenie i zieleń: 35 800 metrów kwadratowych trawników, 140 nowych drzew oraz krzewów i kwiatów. Koszt inwestycji to 98 982 658,80 zł brutto.

panorama na Węzeł Karwiny // fot. M. Mielewski, ZDIZ Gdynia

Zadanie realizowane jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

(Mariusz Sieraczkiewicz za: UM Gdyni/wizualizacja Transprojekt Gdański)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%