Od kilku lat trwa przedłużająca się inwestycja nazwana „budowa węzła Karwiny”. Mieszkańcy śmieją się, że w jej ramach wiele jest wykonywane tylko nie rzeczony WĘZEŁ!
Przebudowa obecnego skrzyżowania Wielkopolskiej ze Strzelców i Sopocką jest ściśle powiązane z położeniem trzeciego toru na kolejowej linii 201 (mowa jest nawet o czwartym torze).
- Do realizacji tej inwestycji kolejowej konieczne jest przebudowanie wiaduktu wzdłuż ulice Wielkopolskiej. I o to właśnie zapytałem – podkreśla radny Bełbot.
„Prace związane z przebudową dróg na odcinku ulicy Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej powinny się zakończyć w październiku br. o ile nie wystąpią nieprzewidziane okoliczności. W planach inwestycyjnych Miasta nie ma przebudowy wiaduktów na ulicy Wielkopolskiej.” - informuje wiceprezydent Marek Łucyk.
Przez kilka lat mówiło się o konieczności jak najszybszej przebudowy skrzyżowania Wielkopolskiej ze Strzelców i Sopocką, bo ma to istotny wpływ na funkcjonowanie rozwijającego się Portu Gdynia, a teraz Łucyk beztrosko podaje, że „W planach inwestycyjnych Miasta nie ma przebudowy wiaduktów na ulicy Wielkopolskiej.”
Wiceprezydent Łucyk odpowiadając na interpelację Marcina Bełbota napisał również:
„Realizacja kolejnej fazy przedsięwzięcia pn. „Budowa węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej — Gdynia Karwiny”, którego częścią jest obecnie trwająca faza 1, ze względu na plany spółki PKP PLK S.A., będzie poprzedzona zmianami rozwiązań projektowych.
Stąd opracowana na koszt Gminy i przekazana do PKP w dniu 29.07.2022 r. koncepcja dla zamierzenia pn.: „Budowa wiaduktów drogowych nad linią kolejową nr 201 w ciągu ul. Wielkopolskiej w Gdyni”, która w ocenie Miasta może stanowić dla spółki PKP PLK S.A. materiał wyjściowy do przygotowania kolejnych opracowań projektowych.
Koncepcja została przygotowana m.in.: na podstawie przekazanej przez PKP PLK S.A. w roku 2019 koncepcji dla zadania „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz Trójmiasto - Odcinek C Linia kolejowa 201 od km 187,045 do km 205,200” oraz szkicu lokalizacji czwartego toru na linii kolejowej nr 201 i stanowi wypełnienie zobowiązania ze spotkania, które miało miejsce w dniu 14 lipca 2021 r. w Warszawie w siedzibie PKP PLK S.A.
Podczas przytoczonego spotkania, Miasto Gdynia zadeklarowało swoją pełną gotowość do współpracy z PKP PLK S.A. na etapie tworzenia dokumentacji projektowej i partycypację w kosztach budowy wiaduktów, w kwocie do 10 mln złotych.”
* * *
Tak więc nadal w Gdyni nic się nie zadzieje z kolejową linią 201, a według deklaracji sprzed 5 lat już trzeci tor miał być położony i wiadukt przebudowany.
Radny Marcin Bełbot kilka dni temu odwiedził gminę Śliwice w Borach Tucholskich, przez którą biegnie linia 201.
I tam gdzie miał być już drugi tor (przypomnijmy – linia 201 wiedzie z Portu Gdynia do Bydgoszczu) nadal go nie ma. Na zdjęciu przystanek osobowy w miejscowości Rosochatka, tuż nad licznie uczęszczanym jeziorem Okonińskim.
Jeszcze do niedawna po tej trasie w ogóle nie kursowały połączenia pasażerskie. Teraz przewoźnik uruchomił nie mało. Zresztą zgodnie z planami budowy drugiego toru.
Czy zatem za ten stan (brak drugiego toru na linii 201) odpowiedzialność ponoszą władze Gdyni, które cały czas przedłużają rozpoczęcie inwestycji związanej z rzeczywistą budową węzła Karwiny?
0 1
Linię kolejową puścić z Kościerzyny przez Sierakowice, Linię do Lęborka.
To znacznie uprości obsługę portu i usunie ciężkie składy z miasta. Przede wszystkim, ominie trudny teren przez najwyższe na całym Niżu Europejskim wzgórza oraz morenowy uskok w Trójmieście.
Powód, dla którego linia kolejowa powstała w tak trudnym terenie, zniknął jakieś 80 lat temu...
A ile hacjend zbudowanych prawie na torach ocaleje!