- W budżecie na rok 2023 miasto zaplanowało 16.913 zł na zadanie „Strategiczna mapa akustyczna miasta". W związku z tym skierowałem do prezydenta miasta kilka pytań – informuje radny Marcin Bełbot.
Przez hałas rozumiemy najczęściej zbyt głośne dźwięki wydawane przez określone urządzenia, maszyny czy środki transportu drogowego w określonym miejscu i czasie. Dźwięki te są odbierane, jako bezcelowe, uciążliwe, dokuczliwe i przykre. W dłuższym okresie czasu zbyt głośne dźwięki stają się wręcz szkodliwe dla organizmu człowieka.
Dopuszczalne poziomy hałasu określone wskaźnikami hałasu LDWN, LN, LAeq D i LAeq N zostały zróżnicowane dla następujących rodzajów terenów przeznaczonych:
Dopuszczalne poziomy hałasu określone w Rozporządzeniu uwzględniają także rodzaj obiektu lub działalności będącej źródłem hałasu oraz okresy (pory dnia), do których odnoszą się poziomy hałasu, jako czas odniesienia.
Radny Bełbot zapytał jakie działania są realizowane w ramach zadania „strategiczna mapa akustyczna miasta" i na co dokładnie miasto przeznaczy 16.913 zł?
W 2023 r. w ramach zadania „Strategiczna mapa akustyczna miasta" kwota 16 913,00 zł została przeznaczona na wykonanie następujących płatności:
a) 13 530,00 zł - za wykonanie Zadania III — Asysta techniczna do końca 2022 r., wymienionego w §2 ust. 9 pkt 3 ppkt 2 umowy,
b) 3 382,50 zł - za wykonanie Zadania IV — Utrzymywanie systemu monitoringu hałasu do końca 2022 r., wymienionego w §2 ust. 9 pkt 4 ppkt 2 umowy.
Kto wykonuje „strategiczną mapę akustyczną"? w jaki sposób został wybrany wykonawca? - zapytał Bełbot.
Mapę akustyczną Gdyni wykonuje firma BMTcom Sp. z o.o. z Gdańska na podstawie umowy nr KB/616/R0/93-W/2021 z dnia 22.09.2021r. na „Opracowanie Elektronicznej Strategicznej Mapy Hałasu Miasta Gdyni (ESMHMG) wraz z rozbudową i utrzymaniem systemu monitoringu hałasu oraz zmianą funkcjonalności informatycznego systemu mapy akustycznej oraz asysta techniczna".
Firma została wybrana w trybie przetargu nieograniczonego (sygn. sprawy ROD.271.1.2021 (EZP 22/21), data publikacji: 01.07.2021 r., data rozstrzygnięcia: 17.09.2021 r.).
Na jakim etapie obecnie jest ww mapa? Co zostało już wykonane i od kiedy? Jakie środki wydano od początku powstawania mapy?
W/w umowa obejmuje prace związane z wykonaniem:
a) danych identyfikujących, wymienionych w art. 117a ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. 2022 poz. 2556 ze zm.) — dalej Poś,
b) opracowania pn. „Mapa hałasu miasta Gdyni", o której mowa w art. 118 Poś,
c) rozbudowy i utrzymaniem systemu monitoringu hałasu tj. systemu składającego się ze stacji pomiarowych wykonujących pomiar ciągły hałasu (po rozbudowie, pomiar w 8 lokalizacjach na terenie miasta). z których dane gromadzone są w centralnej bazie danych systemu mapy akustycznej i przeliczane do średniookresowych poziomów równoważnych,
d) usługi utrzymania infrastruktury sprzętowo-sieciowej, zapewnienia działania systemu, pokrycia kosztów działania stacji pomiarowych, publikacji mapy hałasu na portalu internetowym do 31.12.2023 r.,
e) asysty technicznej systemu, tj. zapewnienia działania systemu, pomocy informatycznej oraz reagowania na błędy systemu do 31.12.2023 r.
Zakres umowy został podzielony na następujące zadania:
Na dzień 05.05.2023 r. suma płatności wyniosła 659 587,50 zł, co stanowi 97,5 wartości umowy. Kwota pozostała do rozliczenia to 16 912,50 zł, co stanowi 2,5 wartości umowy, z terminami płatności w I kwartale 2024 r.
Obowiązek sporządzania strategicznych map hałasu wynika z treści art. 118 Poś i transpozycji do polskiego - prawa Dyrektywy 2002/49/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie oceny i kontroli hałasu w środowisku.
Mapy sporządza się w cyklu co 5 lat w następujących celach:
a) informowania społeczeństwa o zagrożeniach środowiska hałasem — zadanie prezydentów miast powyżej 100 tys. mieszkańców,
b) opracowania danych dla państwowego monitoringu środowiska — zadanie Generalnego Inspektora Ochrony Środowiska w Warszawie,
c) tworzenia i aktualizacji programów ochrony środowiska przed hałasem —zadanie marszałków województw,
d) planowania strategicznego,
e) planowania i zagospodarowania przestrzennego.
* * *
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, gminy w trakcie tworzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, jak i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, są zobowiązane do zapewnienia warunków utrzymania równowagi przyrodniczej i racjonalnej gospodarki zasobami środowiska m.in. poprzez uwzględnianie w tych działaniach potrzeb z zakresu ochrony przed hałasem, wibracjami i polami elektromagnetycznymi.
W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu uwzględnia się w szczególności ograniczenia wynikające z wyznaczenia obszarów cichych w aglomeracji oraz obszarów cichych poza aglomeracją.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz