Przypomnijmy, że spółka PKP SKM w Trójmieście ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy te mają obsługiwać odcinek Gdańsk Śródmieście – Lębork (linie 250 i 202) oraz mieć możliwość obsługi linii nr: 248, 253, 214, 229 i 201, (tzw. System PKM) po ich elektryfikacji.
Linia 248 - Gdańska Wrzeszcz - Gdańsk Osowa (przez Gdańsk Kiełpinek)
Linia 253 - Gdańsk Rębiechowo - Gdańsk Osowa
Linia 214 - Somonino - Kartuzy
Linia 229 - Pruszcz Gdański – Łeba (przez Otomino, Kartuzy, Lębork)
Linia 201 - Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port (przez Bydgoszcz Główną, Wierzchucin, Lipową Tucholską, Bąk, Kościerzynę, Rębiechowo, Gdańsk Osowa, Gdynię Główną).
- Najważniejsze w tej informacji jest to, że przewoźnik planistycznie obejmuje również linie kolejowe bezpośrednio biegnące przez Kartuzy. To świadczy o tym, że tymi trasami pojadą nowoczesne składy. Ważne jest jeszcze jedno. Elektryfikacja pozwoli również na zwiększenie ilości połączeń, co w aspekcie miasta i gminy Kartuzy jest bardzo ważne. Wielu naszych mieszkańców pracuje w Trójmieście i dotarcie do pracy koleją eliminuje stanie w potężnych korkach, czy to na Nowatorów w Gdańsku, czy na Wielkopolskiej w Gdyni, a potem w Żukowie – podkreśla Kriger.
Kartuzy na metropolitalnej mapie komunikacyjnej zyskały na znaczeniu dzięki uruchomionym połączeniom Pomorskiej Kolei Metropolitalnej łączącej Gdańsk i Gdynię z Kaszubami. Zrealizowany w trzech etapach węzeł w Kartuzach znacząco ułatwił podróże mieszkańców.
Głównym zadaniem pierwszego z nich była rozbiórka istniejącego dworca kolejowego oraz budowa nowego obiektu o powierzchni ponad 1000 m². W budynku dworca odtworzone zostały funkcje transportowe: poczekalnia dla pasażerów z dostępem do Internetu, sanitariaty, obsługa kasowa i punkt informacji. Na pierwszym piętrze do nowych przestrzeni przeniosła się Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Kartuzach.
W ramach inwestycji przy dworcu integracyjnym utworzono infrastrukturę dla pasażerów dojeżdżających indywidualnie do węzła: parking dla 80 samochodów, zatoki autobusowe, miejsca postojowe dla taksówek oraz typu Kiss&Ride. Zbudowano również zaplecze dla rowerzystów Bike&Ride: dwie wiaty po 30 miejsc. Przebudowano odcinek ulicy Kolejowej przylegającej do dworca.
Przy ulicy Wzgórze Wolności (przy DW 211) rozbudowano parking buforowy dedykowany mieszkańcom sąsiednich gmin, pozbawionych dostępu do kolei. Obecnie są tam 164 miejsca, w tym 8 dla niepełnosprawnych i 4 dla autokarów.
W drugim etapie prac rozbudowano sieć ścieżek rowerowych służących dojazdowi do węzła integracyjnego (wzdłuż ulic: Kolejowej, Wzgórze Wolności, Sambora, Majkowskiego i Leśnej).
W trzecim etapie zbudowano kładkę pieszo-rowerową łączącą I etap obwodnicy Kartuz z ul. 3 Maja. W miejscu starej rampy kolejowej przy dworcu utworzono przestrzeń dla osób korzystających z komunikacji autobusowej, gdzie zamontowano 4 wiaty przystankowe o nowoczesnej konstrukcji.
Wartość wszystkich prac to blisko 21,5 mln zł, w tym dofinansowanie z UE to blisko 10 mln zł.
Uroczyste otwarcie dworca miało miejsce 26 czerwca 2018 r. Inwestycja zakończyła się 3 października 2019 r. oddaniem do użytku nowych wiat autobusowych.
- Dworzec kolejowy mamy już wyremontowany. Trwają roboty na Bajpasie Kartuskim. Przede wszystkim linie będą zelektryfikowane. Przed nami wielka przebudowa linii 201 łączącej Port Gdynia z Bydgoszczą. Już dziś możemy stwierdzić, że Kartuzy w tym wszystkim odgrywają ważną rolę, co daje nam mieszkańcom wiele nowych możliwości, nie tylko komunikacyjnych – dodaje Tyberiusz Kriger.
Na początku 2022 r. ruszyły prace przy budowie tzw. Bajpasu Kartuskiego - czyli kolejowej trasy objazdowej z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od 2015 r. jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.
– Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201 – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Dzięki wybudowaniu tzw. „bajpasu kartuskiego” i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. A na tym właśnie nam, jako organizatorowi przewozów kolejowych w regionie, najbardziej zależy.
Prace przy Bajpasie Kartuskim będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy ścisłej współpracy z miastem Gdańsk). Prezentowana wizualizacja przedstawia cały odcinek Bajpasu Kartuskiego, jaki wybudowany zostanie przez PKM SA, wraz z obiektami inżynieryjnymi, które są na nim planowane.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz