Zamknij

Chojnice i Człuchów w nowych komunikacyjnych odsłonach. A kiedy Czarne?

23:43, 20.08.2022 Aktualizacja: 00:15, 21.08.2022
Skomentuj

W czerwcu 2016 roku partnerzy projektu: Gmina Miejska Chojnice, Gmina Miejska Człuchów, Powiat Chojnicki i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisali Porozumienie – umowę partnerską określającą zasady współpracy Partnerów i Lidera na rzecz wspólnej realizacji Projektu pn. „Utworzenie transportowych węzłów integrujących wraz ze ścieżkami pieszo-rowerowymi i rozwojem sieci publicznego transportu zbiorowego na terenie Chojnicko-Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego” aplikowanego przez Gminę Miejską Chojnice w ramach Poddziałania 9.1.2. Transport miejski, Osi Priorytetowej 9 Mobilność – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Remont dworca PKP w Człuchowie już został zakończony, w Chojnicach jeszcze trwa.

Jednak już teraz można powiedzieć, że działania projektowe będą miały również wpływ na poprawienie jakości podróżowania i zwiększenie ilości połączeń.

Trzy pociągi

Obecnie z Chojnic do Szczecinka przez Człuchów i Czarne są tylko 3 połączenia – 5:07, 15:47, 18:46, co na swój sposób wyklucza komunikacyjnie mieszkańców gminy Czarne. W odwrotnym kierunku z Czarnego do Chojnic pociągi odjeżdżają o 6:54, 15:45, 18:45.

- Remonty dworców kolejowych w Człuchowie i Chojnicach to bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców naszych dwóch powiatów, które już zżyły się z sobą i tworzą dobrze funkcjonujący organizm społeczny. Modernizowane są również linie kolejowe, remontowane perony i przystanki osobowe na trasach komunikacyjnych, np. Chojnice – Kościerzyna, czy Chojnice – Tuchola. Kolejnym krokiem powinna być modernizacja i elektryfikacja połączenia Chojnice – Szczecinek. Wtedy i Czarne może nabrać nowego wyglądu i znaczenia – podkreśla Mariusz Birosz.

Chojnice i Człuchów

Projekt zakłada utworzenie dwóch integracyjnych węzłów transportowych w Chojnicach i Człuchowie, zakup proekologicznego taboru autobusowego, rozwój systemu ścieżek rowerowych i wdrożenie systemu roweru miejskiego.

Celem przedsięwzięcia jest zintegrowanie elementów infrastruktury transportu zbiorowego, a także poprawa sprawności ich funkcjonowania. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy dostępności użytkowników do węzłowej infrastruktury transportu zbiorowego i rowerowego oraz wpłynie na jakość i zakres oferowanych usług. W efekcie przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury dworcowej powstanie kompleks odpowiadający obecnym potrzebom podróżnych, przystający do dzisiejszych realiów, potrzeb i trendów w rozwoju transportu publicznego, a także do mody i obserwowanego globalnego wzrostu ruchu rowerowego.

Projekt obejmuje utworzenie transportowych węzłów integrujących wraz ze ścieżkami pieszo-rowerowymi i rozwojem sieci publicznego transportu zbiorowego na terenie Chojnicko-Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego.

Węzły zostaną zorganizowane wokół istniejących stacji kolejowych w Chojnicach i Człuchowie oraz w ich bezpośrednim otoczeniu.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie związane z budową nowej windy na stacji Chojnice. Gotowy jest projekt inwestycji, który aktualnie uzgadniany jest z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Urządzenie połączy przejście podziemne z peronem nr 1, skąd odjeżdżają pociągi m. in. w kierunku Starogardu Gdańskiego, Tczewa i Trójmiasta. Winda ułatwi dostęp do kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Architektura szybu windowego będzie nawiązywać do już wykonanych szybów na peronie nr 2 i przy wyjściu na dworzec autobusowy. Prace realizowane są w ramach projektu pn. „Utworzenie transportowych węzłów integrujących wraz ze ścieżkami pieszo-rowerowymi i rozwojem sieci publicznego transportu zbiorowego na terenie Chojnicko-Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego”. Zakończenie prac planuje się do połowy 2023 r. Wartość umowy to 1,189 mln zł netto ze środków budżetowych. Zadanie zrealizuje firma Mosty Gdynia Sp. z o.o. - mówi Przemysław Zieliński z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Dworzec w Człuchowie jest już po gruntownym remoncie

- W środku na parterze znajduje się część usługowa, gdzie znajdują się pomieszczenia na kasy biletowe, bagażownię, poczekalnię oraz sanitariaty. Natomiast na pierwszym piętrze znajdują się mieszkania komunalne. Na zewnątrz budynku gotowe są też parkingi oraz stanowiska dla autobusów i taksówek – mówi Tomasz Kowalczyk, wiceburmistrz Człuchowa.

Inwestycja kosztowała prawie 4,5 mln zł, z czego 70% stanowiło dofinansowanie unijne. Wykonawcą zadania była Spółdzielnia Rzemieślnicza Novena z Człuchowa.

Trwa jeszcze remont dworca w Chojnicach

Prowadzone są również rozmowy z PKP Nieruchomości w sprawie remontów lub rozbiórek budynków należących do firmy kolejowej, które nie będą przekazane miastu, gdyż nadal pełnią funkcje związane z obsługą taboru, połączeń pasażerskich i składów towarowych.

Zmiany na dworcu w Chojnicach widoczne są już od ubiegłego roku

Od września 2021 r. podróżni na stacji Chojnice korzystają z wind wykonanych w ramach wspomnianego projektu, prowadzących na peron nr 2 i 3 oraz z wydłużonego przejścia podziemnego w kierunku miejskiego dworca autobusowego. Efektem inwestycji jest lepsza integracja różnych środków transportu.

- Wielu mieszkańców naszego regionu pamięta jeszcze czasy, kiedy dworzec w Chojnicach tętnił życiem. Podobnie było w Człuchowie, choć w mniejszej skali. Połączenia kolejowe są przede wszystkim bardziej ekologiczne. Osobowy transport kolejowy może również przewieźć więcej pasażerów. Jedyną kwestią jest dostępność i siatka linii. Dla Czarnego więcej połączeń to również możliwość rozwoju gimny i wzrost atrakcyjności, co w przyszłości może zaowocowac rozwojem turystyki. Szynobusy i więcej kursów to by było optymalne rozwiązanie – dodaje Birosz.

O projektach i inwestycjach związanych z modernizacją linii 210 Chojnice Runowo Pomorskie przez Człuchów, Czarne, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec będziemy informować na bieżąco.

* * *

W ramach inwestycji przewiduje się:

W mieście Chojnice:

  • Przebudowa budynku dworca kolejowego, remont pomieszczeń, wprowadzenie zintegrowanego systemu informacji dla podróżnych – w budynku prowadzone będą funkcje związane funkcjonowaniem węzła, pomieszczenia administracji i obsługi podróżnych;
  • Przekształcenie układu komunikacyjnego, w tym drogowego oraz placów w rejonie dworca na potrzeby węzła integrującego (wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą) – zmiana organizacji ruchu, przeniesienie węzła autobusowo samochodowego na północ od dworca, w rejonie ul. Towarowej i ul. Nad Dworcem; odseparowanie i uporządkowanie różnych środków transportu z zachowaniem czasu przejścia pomiędzy platformami do 5 minut;
  • Budowa parkingów P&R, B&R, a także dla samochodów osobowych,
  • Utworzenie systemu “roweru miejskiego” (system siedmiu stacji roweru miejskiego wraz z rowerami),
  • Zakup ekologicznego niskopodłogowego taboru autobusowego (8 szt.), w tym: autobusy hybrydowe dł. 12 m (3 szt.), autobusy hybrydowe dł. 10 m (2 szt.), autobusy o napędzie wysokoprężnym spełniającym normy EURO 6 o dł. 8 m (3 szt.),
  • Rozbudowa infrastruktury przystankowej (system informacji pasażerskiej w obrębie węzła, 1 szt. biletomatu w obrębie węzła i 5 szt. biletomatów na terenie miasta)
  • Połączenie węzła ścieżkami rowerowymi z główną arterią komunikacyjną miasta Chojnice oraz z centrum miasta.
  • W ramach finansowania krzyżowego przewiduje się przeprowadzenie kampanii informacyjno-edukacyjnych promujących transport zbiorowy.

W mieście Człuchów:

  • Przebudowa budynku dworca PKP wraz z przystosowaniem pomieszczeń do obsługi podróżnych ( w tym niepełnosprawnych);
  • Budowa parkingów P&R;
  • Budowa placu manewrowego i zajezdni na potrzeby transportu kołowego;
  • Budowa przystanku komunikacji miejskiej i przelotowej (wiat);
  • Budowa miejsc postojowych dla autobusów, TAXI, rowerów – „system rower miejski”;
  • Utworzenie sieci ścieżek pieszo-rowerowych;
  • Przebudowa i budowa infrastruktury podziemnej.
  • W ramach finansowanie krzyżowego przeprowadzenie kampanii informacyjno-edukacyjnych promujących transport zbiorowy.

Partnerzy Projektu:

  • Gmina Miejska Chojnice – Lider Projektu
  • Gmina Miejska Człuchów
  • Powiat Chojnicki
  • PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Szacunkowe Wartości Projektu:

  • Wartość całkowita – ok. 63,0 mln zł, w tym:
  • Gmina Miejska Chojnice – ok. 30,8 mln zł
  • Gmina Miejska Człuchów – ok. 10,8 mln zł
  • Powiat Chojnicki – ok. 3,3 mln zł
  • PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – 18,0 mln zł
  • Wydatki kwalifikowalne – ok. 56,7 mln zł

Wnioskowany poziom dofinansowania z EFRR – 85% kosztów kwalifikowalnych.

(Mariusz Sieraczkiewicz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu dziendobrypomorze.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%